محمدرضا نصوری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بیتردید، همانگونه که زنان در دوران رسول خدا مانند حضرت خدیجه(س) و در عصر امیرالمؤمنین مانند حضرت زهرا(س) و در دوران امام حسین(ع) همچون حضرت زینب کبری(س) نقشآفرینی کردند و طبق توصیهها و نگاههایی هم که قرآن کریم و کلام اهلبیت نسبت به زنان دارد، نشان میدهد بانوان همواره از گروههایی هستند که در دعوت به توحید، حمایت از امام و ترویج معارف دینی حضوری فعال دارند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) ادامه داد: با توجه به روحیه احساسی و معنوی که در فطرت بانوان نهادینه شده، معمولاً گرایش به مباحث دینی و اعتقادی در آن ها عمیقتر و پررنگتر است، از سوی دیگر، همین ویژگیها ممکن است آسیبهایی را نیز متوجه آنان کند که لازم است با مراقبت و محافظت، این ظرافتها در مسیر درست هدایت شود.
نصوری تصریح کرد: در طول دوران غیبت نیز شاهد بودهایم که در زمینه دفاع از نایب امام، بهویژه در دوران دفاع مقدس، زنان در پرورش نیروهای مؤمن، روحیهبخشی و دعوت به جبهه و حمایتهای پشت جبهه نقشآفرینی چشمگیری داشتند که نمونههای آن در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.
معاون تبلیغات و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: اما این حضور بههیچوجه به این معنا نیست که زنان در سپاه امام زمان(عج) جایی ندارند؛ برعکس، روایات فراوانی داریم که از حضور پنجاه زن در کنار یاران اصلی حضرت به عنوان رهبران و یاوران ایشان در عصر ظهور خبر میدهند.
وی افزود: هنگامی که امام زمان(عج) بیایند تا دین حق را بر تمام ادیان غالب سازند، طبیعی است که به رهبران و کادرهایی نیاز دارند تا بتوانند شبکهای جهانی را مدیریت کنند و در این نگاه، زنان نه تنها حضور دارند، بلکه چهبسا تأثیرگذاری آنان در این عرصه حتی پررنگتر نیز باشد، بنابراین، حضور زنان همواره در عرصههای ترویج و تعمیق معارف دینی برجسته بوده و قطعاً در سپاه امام عصر(عج) نیز چنین خواهد بود.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود عنوان کرد: این بانوان دارای ویژگیهای بارزی هستند از جمله، ایمانی قوی و راسخ به مکتب اهلبیت و انتظار فرجی که در عمل متبلور است؛ آنان خود را مدافعان امام در دوران ظهور میدانند و تقوا و پرهیزگاری در وجودشان نهادینه شده است، پایبندی به اصول اسلامی و دوری از رذائل اخلاقی از شاخصههای اصلی ایشان است. افزون بر این، دارای دانایی و بصیرت لازم هستند، بصیرتی که تنها شناخت نظری نیست بلکه توانایی تشخیص عملی حق از باطل در شرایط پیچیده را شامل میشود.
وی ادامه داد: استقامت و پایداری نیز از دیگر ویژگیهای برجسته آنان است، زیرا شرایط دوران ظهور بسیار سخت و پیچیده خواهد بود و تنها زنان قوی و بااراده میتوانند در این فتنهها پایدار بمانند. آنان همراهی و همیاری فعال با امام را در کنار رعایت ارزشهای اخلاقی پیشه خواهند کرد.
نصوری با اشاره به حضور برخی از زنان در زمره رجعتکنندگان، بیان کرد: در میان این چهرهها میتوان به افرادی مانند امایمن اشاره کرد که از نخستین گروندگان به اسلام بود، یا قنوا دختر رشید که از زنان دانشمند و راوی حدیث و از یاران امام صادق(ع) به شمار میرفت. سمیه، مادر عمار یاسر، نیز هفتمین نفری بود که به پیامبر ایمان آورد و در راه اسلام به شهادت رسید.
وی افزود: همچنین زبیده، همسر هارون الرشید، که با وجود زندگی در دربار عباسی، از هواداران اهلبیت بود و خدمات بزرگی مانند آبرسانی به عرفات انجام داد و پیوسته به تلاوت قرآن مشغول بود. صیانه، آرایشگر دختر فرعون در زمان حضرت موسی(ع)، نیز از دیگر چهرههای شاخص است که با ایمان راسخ خود به شهادت رسید.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) تاکید کرد: به طور کلی، میتوان زنان سپاه امام زمان(عج) را در چند گروه دستهبندی کرد: گروه اول، بانوان وفادار و ولایتمداری هستند که سکاندار مدیریت جهانی در عصر ظهور خواهند بود؛ گروه دوم، بانوان رجعتکنندهای هستند که پیش از این به آنان اشاره شد. گروه سوم، بانوان ملکوتی و برگزیدهای هستند که شخصیتهای معنوی و الهی محسوب میشوند، مانند کسانی که همراه حضرت عیسی بن مریم(ع) فرود میآیند و از شایستهترین افراد روی زمین خواهند بود.
وی ادامه داد: علاوه بر اینها، بانوانی که پیش از ظهور به دیار باقی شتافتهاند نیز میتوانند در زمره رجعتکنندگان قرار گیرند، هر فردی با مداومت بر دعاهای چون دعای عهد میتواند امیدوار باشد که اگر در زمان ظهور حاضر نباشد، در رجعت به یاری امام بپیوندد، دسته چهارم، بانوان منتظر و چشمبهراه هستند؛ منتظران واقعی که هم قائل به امامت اند و هم با توجه به امام خویش، در مسیر آمادهسازی و تمدنسازی گام برمیدارند.
معاون تبلیغات و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: بدون تردید، زنان در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار ایشان در عرصههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نقشآفرینان مؤثری خواهند بود و میتوانند در طراحی برنامههایی برای شکلدهی به جامعهای جهانی مشارکت کنند. با توجه به ظرفیت بالای فکری و اندیشهای بانوان و توانمندی آنان در مدیریت، میتوانند یاورانی سازنده برای امام باشند.
وی در پایان به نقش بیبدیل زنان در کانون خانواده اشاره کرد و گفت: مدیریت خانواده همواره بر عهده بانوان بوده و تربیت نسل منتظر در دوران غیبت نیز به دست ایشان صورت میگیرد؛ در عصر ظهور نیز این نقش تداوم خواهد یافت و بانوان با پرورش شخصیتهای مؤمن و صالح، جامعه را در مسیر اصلاح رهنمون خواهند ساخت.
انتهای پیام