شناسهٔ خبر: 75691970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تسهیل سرمایه‌گذاری با نگاه احیاگری در استان‌ها تقویت می‌شود

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مازندران امروز یک مقصد ساحلی نیست بلکه یک اکوسیستم زنده از فرصت‌هایی است که اگر هوشمندانه مدیریت شود می‌توان به شکوفایی گردشگری در این اکوسیستم امیدوار بود.

صاحب‌خبر -

مصطفی فاطمی در نخستین همایش ملی پیامدهای اقتصادی اجتماعی زیست محیطی گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی نور اظهار کرد: استان مازندران امروز یک مقصد ساحلی نیست بلکه یک اکوسیستم زنده از فرصت‌هایی است که اگر هوشمندانه مدیریت شود می‌توان به شکوفایی گردشگری در این اکوسیستم امیدوار بود

وی افزود: از نگرانی‌های جدی در توسعه اقتصاد گردشگری به دلیل وجود گردشگری فصلی، مهاجران خوش نشین و گردشگری انبوه، نشت ثروت و عدم چرخه محلی اقتصاد است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به چهار مرحله توسعه در شهرها شامل فروش ماده خام، فرآوری، فروش سرمایه و فروش فکر گفت: شهرها بر اساس ساختار اقتصادی‌شان به شهرهای زندگی، شهرهای بازرگانی و تجاری، شهرهای گردشگری، شهرهای ترانزیتی و کارگری تبدیل می‌شوند و وظیفه مدیران شهری ست که شهرها را از شهرهای کارگری به شهرهای زندگی تبدیل کنند و این مهم با توسعه گردشگری ممکن و میسر می‌شود.

فاطمی افزود: گردشگری فصلی یکی از معضلات مازندران است که باید ابداعاتی صورت داد همچون کشور سوئیس که بر توسعه گردشگری روستایی و اسکی و ورزش‌های زمستانی تمرکز کرد و یا شهر ونیز که با افزایش هزینه برای گردشگران کیفی سازی خدمات را در اولویت قرار داد.

مدیرکل توسعه گردشگری میراث فرهنگی: تسهیل سرمایه‌گذاری با نگاه احیاگری در کشور تقویت می‌شود

وی تصریح کرد: راه گریز از گردشگری انبوه کیفی سازی خدمات است از همین رو باید به گردشگری در مازندران به عنوان یک صنعت نگاه کرد نه اوقات فراغت.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هجمه فرهنگی یا تهاجم فرهنگی، تقابل فرهنگی، تعامل فرهنگی و توازن فرهنگی به عنوان چهار مقوله در گردشگری گفت: تمام چالش‌های ما در پیامدهای منفی گردشگری می‌تواند نوعی فرصت باشد.

وی اضافه کرد: باید به داشته‌های فرهنگی خود به عنوان یک مزیت اقتصادی و هویتی افتخار کنیم و گردشگری را به طوری برای ارتباط فرهنگی با جهان تبدیل کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: این باور که گردشگری تهدیدی برای محیط زیست است باوری غلط است چرا که گردشگری می‌تواند بزرگترین حامی مالی انسانی محیط زیست باشد

وی افزایش تولید پسماند و آسیب به طبیعت را یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های جدی در موضوع محیط زیست برشمرد و گفت: طرح زباله صفر در روستاهای برخی کشورها آغاز شد و مازندران نیز می‌تواند شروع کننده این حرکت باشد.

فاطمی تصریح کرد: گردشگری ذاتاً نه خوب است نه بد بلکه نگرش و نوع مدیریت ما سبب می‌شود که تغییر را احساس کنیم.

وی با تاکید بر تغییر استراتژی در مازندران گفت: همواره نگرش ما در مازندران گردشگری پایدار بوده است اما اگر امروز تغییر نگرش از گردشگری پایدار به گردشگری احیاکننده پیش برود یک رویکرد تازه و مترقی تر پیش می‌آید.

فاطمی افزود: امروز ما در حوزه مسئولیت دستگاهی خود باید تسهیل در سرمایه گذاری با نگاه احیاگری را تقویت کنیم و اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران باید برای هر پروژه یک سوال کلیدی داشته باشد که این پروژه چگونه می‌تواند به ابتکار عملی برای تحقق گردشگری احیاگر تبدیل شود؟ و از طرفی هم بخش خصوصی باید سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهد و رأس کار خود را جامعه محلی به عنوان احیاکننده واقعی محیط زیست قرار دهد.

وی در پایان گفت: باید به گردشگران به عنوان مهمان و عاملی برای معرفی شهر و استان خود نگاه کرد.