شناسهٔ خبر: 75685944 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

روایتی از شب پیوند کتابخانه‌های عمومی و آموزش عالی؛

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

در آستانه هفته کتاب و روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی، شبی رقم خورد که در آن، چراغ‌های علم و تجربه در کنار هم، مسیر آینده کتابخانه‌های عمومی را روشن‌تر کردند. مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که جمعی از دانش‌آموختگان و متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی‌ هستند، این دیدار را فرصتی دانستند تا ضمن ارائه دستاوردها و برنامه‌های نهاد، از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای استادان دانشگاه‌ها برای بهبود مسیر خدمت به مردم بهره گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شامگاه سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه، نشست هم‌اندیشی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ۳۵ نفر از استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های تهران، با حضور معاونان و مدیران نهاد در هتل نور حیات برگزار شد.

دیدار با استادان سراسر کشور در گام بعدی

روح‌الله منوچهری، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، در سخنان آغازین خود از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های مشابه با استادان این رشته در سایر استان‌ها خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار، شاهد حضور گسترده دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سطوح مختلف مدیریتی نهاد هستیم و امروز بیش از ۶۰ درصد همکاران نهاد در سراسر کشور، از فارغ‌التحصیلان این حوزه هستند.

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

نگاه استادان؛ تجربه، تخصص و همدلی برای آینده

در بخش گفت‌وگو و تبادل نظر، استادان برجسته دانشگاه‌های مختلف، ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، دیدگاه‌های تخصصی خود را در زمینه ارتقای کتابخانه‌های عمومی بیان کردند.

در آغاز، استادان پیشکسوت این حوزه سخن گفتند. عبدالحسین فرج‌پهلو بر ضرورت ایجاد سازوکار مستمر ارتباطی میان بدنه دانشگاهی و نهاد تأکید کرد و تشکیل ساختاری ثابت از اعضای هیئت علمی را راهی برای تداوم این پیوند دانست.

ابراهیم افشار نیز با اشاره به اهمیت خدمات اجتماعی کتابخانه‌ها، بر توسعه خدمات به سالمندان و تقویت نیروی انسانی متناسب با نیازهای جدید جامعه تأکید کرد. مرتضی کوکبی ضمن اشاره به ضرورت نیازسنجی در خدمات، بر توجه به نسل جدید و ارتقای وضعیت شغلی کتابداران تأکید کرد و فراهم‌سازی فرصت ادامه تحصیل برای کتابداران را مؤثر دانست.

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

سعید رضایی شریف‌آبادی، استاد دانشگاه الزهرا(س)، نیز خواستار تشویق کتابداران به ادامه تحصیل و بهره‌گیری از دانش‌آموختگان این رشته در سطوح مدیریتی شد.

عبدالرضا نوروزی از دانشگاه شاهد، افزایش تعامل میان نهاد و گروه‌های آموزشی را موجب آشنایی بیشتر دانشگاهیان با تحولات حوزه کتابخانه‌ها دانست. سعید اسدی بر توجه ویژه به قشر نوجوان و برگزاری تورهای کتابخانه‌گردی برای استادان و دانشجویان تأکید کرد. حمزه‌علی نورمحمدی نیز بازتعریف مأموریت‌های کتابخانه‌ها در فضای دیجیتال را ضروری دانست.

از دانشگاه خوارزمی، علی عظیمی بر حرکت به سمت خدمات فناورانه و هوشمند تأکید کرد و محمد زره‌ساز، ضمن قدردانی از تیم مدیریتی نهاد، خواستار ایجاد کارگروه‌های تخصصی و تقویت ارتباطات صنفی شد. قاسم موحدیان نیز بر استفاده بهتر از ظرفیت‌های انسانی در کتابخانه‌ها و تعریف دقیق‌تر مفهوم توسعه خدمات تأکید داشت. داود حاصلی نیز لزوم توجه بیشتر به نقش تخصصی کتابداران در طراحی خدمات را یادآور شد.

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

عاطفه شریف از دانشگاه تربیت مدرس، با تمجید از طرح «کلینیک خواندن» و «کتاب‌درمانی»، گسترش خدمات خانواده‌محور و برنامه‌ریزی برای تقویت هویت ایرانی-اسلامی را پیشنهاد کرد.
از دانشگاه علامه طباطبایی، میترا صمیعی بر استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه خدمات دیجیتال و راه‌اندازی بازی‌های آموزشی برای جذب نوجوانان تأکید کرد. گلنسا گلینی‌مقدم نیز تعامل بیشتر کتابخانه‌ها با جامعه مدنی و تقویت استقلال کتابخانه‌ها را زمینه‌ساز ارتقای کیفیت خدمات دانست.

استادان دانشگاه تهران نیز نکات خود را مطرح کردند. علی شعبانی، ضمن نقد یکنواختی ساختارها، خواستار حرکت به سوی «کتابخانه نسل چهارم» شد و بر اهمیت تجربه‌محوری و شناخت ارزش‌های محلی تأکید کرد. علیرضا نوروزی از آمادگی دانشگاه تهران برای همکاری در حوزه سواد اطلاعاتی و هوش مصنوعی خبر داد. سپیده فهیمی‌فر نیز پیشنهاد استفاده از ظرفیت مجموعه اسنپ برای اجرای طرح «اسنپ‌بوک» را مطرح کرد. نسرین پورصالحی با اشاره به مشکلات درک مطلب کودکان، تولید محتوای بومی برای آنان را اقدامی مؤثر دانست و از فعالیت‌های رسانه‌ای نهاد در این زمینه تقدیر کرد.

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

از دانشگاه شهید بهشتی، محسن حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به تجربه‌های ارزشمند در حوزه کتابخوانی روستاها و عشایر، مدیریت خواندن را کلید ترویج کتابخوانی دانست. امیررضا اصنافی نیز بر اهمیت نقش کتابخانه‌ها در ارتقای سواد خواندن کودکان و جذب نیروهای آگاه و خلاق تأکید کرد. مهدی شقاقی با تمجید از عملکرد تیم مدیریتی نهاد، بر تداوم مسیر فعلی ابراز امیدواری کرد و بنیتا کیخا بر لزوم حمایت از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی و توسعه دسترسی به منابع الکترونیکی تأکید داشت.

از دانشگاه پیام‌نور تهران، علی بیرانوند و زیبا محمدزاده نیز با تأکید بر احترام به سلیقه مطالعاتی مخاطبان، بر تنوع خدمات و استفاده از نیروی انسانی چندمهارته برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون مخاطبان تأکید کردند.

استادان حوزه علوم پزشکی نیز دیدگاه‌هایی تخصصی ارائه کردند. راضیه زاهدی انارکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر استفاده از ظرفیت ناشران کودک و نوجوان و تجهیز کتابخانه‌ها به خانه‌های بازی تأکید کرد. فاطمه شیخ‌شعاعی از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همکاری کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های بیمارستانی را پیشنهاد داد و از ظرفیت گروه طب سالمندی برای طراحی خدمات ویژه سالمندان سخن گفت. حجت‌الله سلیمانی نیز توجه به جایگاه کتابداران در تصمیم‌گیری‌های محتوایی را ضروری دانست.

چراغ‌های علم، مسیر کتابدار و کتابخوان را روشن‌تر کردند

آزاده آل‌طاها تولید محتوای آموزشی در کتابخانه‌ها برای خودمراقبتی بیماران و کودکان را یادآور شد و حمیده احتشام تعامل کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های علوم پزشکی برای پاسخ به نیازهای سلامت جامعه را ارزشمند دانست. سیروس پناهی از دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تأکید بر ایده‌های راهگشای نهاد، بر ضرورت اجرای دقیق آنها و تمرکز بر شخصی‌سازی اطلاعات برای کاربران تأکید کرد.

شهرام صدقی نیز کمبود منابع مالی و انسانی را از چالش‌های اصلی نهاد دانست و خواستار برنامه‌ریزی برای تعامل بیشتر با نسل جوان شد. هما ارشدی از لزوم تقویت اعتماد عمومی به کتابداران سخن گفت و پیشنهاد داد که کتابخانه‌ها در حوزه ترویج سلامت با جامعه پزشکی همکاری کنند. شادی اسدزندی نیز استفاده از ظرفیت دانشجویان مستعد را مورد تأکید قرار داد و لیلا نعمتی بر احیای مکتب کتابخانه‌های بزرگ ایران به عنوان الگوی همکاری فرهنگی میان نهادها تأکید کرد.

این نشست، در فضایی صمیمی و تخصصی، جلوه‌ای از همدلی و هم‌فکری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جامعه دانشگاهی بود؛ شبی که در آن، تجربه و دانش به هم پیوست تا مسیر آینده کتابخانه‌های عمومی کشور، روشن‌تر و استوارتر دنبال شود