به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، بصیریان در ابتدای سخنان خود با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا به خاک ایران، عملکرد صداوسیما در این بحران را آزمونی جدی برای سنجش مرجعیت رسانه دانست و گفت: «اعتبار رسانه زمانی معنا مییابد که در شرایط بحران، روایت رسمی برای مردم اطمینانبخش باشد و آنان به جای مراجعه به رسانههای بیگانه، روایت ملی را مبنا قرار دهند.»
وی با بیان اینکه مرجعیت رسانهای از مفاهیم بنیادین علوم ارتباطات است، افزود: «در گذشته اعتبار رسانهها از نویسندگان و روزنامهنگاران سرچشمه میگرفت، اما امروز برند رسانه است که به مرجعیت میرسد. در این زمینه شبکههایی مانند بیبیسی، سیانان و الجزیره به دلیل تداوم پوشش جهانی و حضور میدانی در بحرانها، به مرجع خبری دیگر رسانهها بدل شدهاند.»
بصیریان مهمترین چالشهای مرجعیت رسانه را در چهار محور سیاستهای رسانهای، پلتفرمهای نوین، مخاطبان و رقبا دانست و تصریح کرد: «بزرگترین چالش در داخل، ضعف در شیوههای اطلاعرسانی و دروازهبانی خبر است که برخلاف سایر چالشها، تحت کنترل مدیران رسانه قرار دارد.» او همچنین افزود که جذب مخاطبان به سمت پلتفرمهای سرگرمکننده و انتشار گسترده اخبار جعلی، تهدید جدی برای رسانههای رسمی است.
این پژوهشگر حوزه ارتباط جمعی با اشاره به تجربه رسانههای بزرگ در مقابله با اخبار جعلی گفت: «بیبیسی، الجزیره و سیانان با ایجاد واحدهای راستیآزمایی (Fact Checking) توانستهاند اعتماد عمومی را تا حد زیادی بازسازی کنند؛ اقدامی که لازم است در تحریریههای رسانه ملی ایران نیز نهادینه شود.»
وی در بخش پایانی سخنان خود راهکارهایی برای افزایش اعتبار و مرجعیت رسانه ملی ارائه داد. افزایش سرعت واکنش خبری در رخدادهای غیرمنتظره از طریق تشکیل «تریاژ خبری»، راستیآزمایی مستمر اخبار با بهرهگیری از تحریریههای چندزبانه، نوآوری و خلاقیت در تولید محتوا برای جذب مخاطبان نسل جدید، تقویت برنامههای امیدآفرین و کارشناسیمحور در حوزههای خبر سیما و بهرهگیری از کارشناسان صاحبنظر با دیدگاههای متنوع برای افزایش جذابیت و اعتماد مخاطبان از جمله محورها بود.
در پایان نشست تأکید شد که در عصر جنگ نرم و نبرد روایتها، مرجعیت رسانه ملی جز با راستی، سرعت و رفتار حرفهای بر مدار صداقت به دست نمیآید و استمرار این رویکرد میتواند صداوسیما را به «رسانه مرجع» در میان افکار عمومی بدل سازد.
انتهای پیام