به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید عباس حسینی در هشتمین همایش ملی راهکارهای توسعه فرهنگ صنعتی با عنوان فرهنگ مسئولیت اجتماعی در بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی بایستی بر اساس پایش منطقه ای صورت بگیرد و نیاز جامعه را برطرف کند، اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی باید نظامند و شفاف بر اساس منافع ملی کشور باشد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در کشور با توجه به آموزه های دینی تأکید کرد و گفت: این موضوع یکی از مسائل حیاتی و مورد توجه در گفتمان ملی است، ضمن اینکه اصطلاح مسئولیت اجتماعی در دهه ۱۹۵۰ وارد ادبیات بنگاههای اقتصادی شده است.
حسینی با اشاره به صرف هزینههای هنگفت در کشور گفت: بعضی از شرکت های بزرگ برای مسائل اجتماعی هزینه های زیادی صرف می کنند در حالی که خروجی مناسبی که منجر به رفاه مردم بشود، ندارد از این رو نیازمند آسیب شناسی و بررسی در این زمینه هستیم تا مشخص شود که این هزینه کردها بر اساس نیازهای واقعی کشور و منافع ملی است یا صرف مسائل حاشیهای میشود.
وی بر ضرورت هزینهکرد هدفمند، شفاف و بر پایه نیازهای واقعی تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود که هزینههای انجام شده چه تأثیری بر رفاه و توسعه کشور داشته است.
مدیرکل حوزه وزارتی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه مسئولیت اجتماعی قوانینی وجود دارد که اجرای قانون، تضمین ضمانتهای اجرایی و تدوین چارچوبهای مشخص ضروری است تا هزینهها و فعالیتها بر اساس نیازهای واقعی و منافع ملی صورت گیرد تا در نهایت به توسعه پایدار و رفاه عمومی دست یابیم.
حسینی با اشاره به فعالیت دبیرخانه مسئولیت اجتماعی در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این دبیرخانه، با حضور معاونان این وزارتخانه، چهارچوب مسئولیت اجتماعی تهیه و تدوین شده است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رونمایی از چارچوب مسئولیت اجتماعی خواهیم داشت، ارائه این چارچوب برای بهرهبرداری بنگاه های اقتصادی در هزینه کرد مسائل اجتماعی استانها و مناطق مختلف کشور موثر خواهد بود بهخصوص در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان که نیازمند فعالیتهای هدفمند و منطبق بر نیازهای محلی هستند.
وی خاطر نشان کرد: ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی، در بنگاه های اقتصادی منجر به هزینه کردهای شفاف و کارهای ماندگار در جامعه می شود.