شناسهٔ خبر: 75680333 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد تصویرگر: آثار بدون استفاده از هوش مصنوعی در اولویت داوری‌های جهانی است

تهران_ایرنا_رییس هیات مدیره انجمن تصویرگران ایران بیان کرد: در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی تصویرسازی، اولویت با کارهایی است که در آنها از هوش مصنوعی استفاده نشده باشد و در داوری‌ها به تفاوت میان الهام، اقتباس و کپی آثار توجه ویژه‌ای می‌شود.

صاحب‌خبر -

نجلا مهدوی اشرف، مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نمایشگاه سالانه تصویرگری، رویدادی برای اعضای پیوسته و وابسته انجمن تصویرگران است به خبرنگار هنری ایرنا، گفت: در این نمایشگاه آثار اعضای افتخاری و پیشکسوت نیز به نمایش در آمده، برای همین آثار با تنوع تکنیکی و سطوح متفاوت در کنار هم روی دیوار قرار گرفته است.
وی افزود: شرکت در این رویداد برای تمام اعضای انجمن آزاد بوده و در انتخاب آثار، داوری وجود داشته است. در مجموع ۲۴۰ تصویرگر در بخش نمایشگاه اعضای تصویرگران به این رویداد راه یافتند.
مهدوی تصریح کرد: در بخش نمایشگاه «نشان آبان»، ۷۰ اثر، و در بخش «نیومدیا»، ۴۰ اثر به نمایش در آمده، همچنین بخش "اگر آبان" با حضور ۱۱ هنرمند با مجموعه آثارشان برپا شده است.
این هنرمند تصویرگر در پاسخ به این سوال که تصویرگری وابسته به روایت است، اما آثار بدون متن به نمایش در آمده، توضیح داد: همانطور که می‌دانیم، تصویرگری متکی بر متن، یا انتقال یک نوشته یا پیش متن ذهنی است، و کمک می‌کند معنای یک روایت روشن شود یا روایتی را نقل می‌کند.

استاد تصویرگر: آثار بدون استفاده از هوش مصنوعی در الویت داوری‌های جهانی است


مهدوی افزود: البته نمایشگاه تصویرگری، سال‌ها است که بدون متن و به شکل آرت ورک تصویرگری به نمایش در می‌آید و مورد استقبال هم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه با موضوع «ایران_شهر»، برپا شده، ایرانی که خانه همه ما است. آثار ارائه شده در این نمایشگاه، سرزمینی که تمام اجزاء آن، شهرها یا روستاها، فرهنگ ها و اقوام آن، و چیزی یا کسی که ما را با آن پیوند داده را نشان می‌دهد.
این تصویرگر خاطرنشان کرد: بنابراین ایده «ایران_شهر» از منظر هنرمندان تصویرگر خلق و روایت شده، همچنین مخاطب در مواجه با این آثار، تفسیر و تاویل خود را از آنها خواهد داشت.
در ادامه مهدوی با اشاره به ظهور و حضور و کاربرد هوش مصنوعی در دنیای هنرهای دیداری، توضیح داد: همان‌طور که در گذشته، نرم افزارهای تصویری و گرافیک به دنیای تجسمی ورود کرد، امروزه نیز شاهد ورود هوش مصنوعی به هنرهای دیداری بخصوص رشته های گرافیک و تصویرگری هستیم. اما همچنان در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی، الویت با کارهایی است که در آنها از هوش مصنوعی استفاده نشده باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین در داوری رویدادهای اخیر تصویرگری چه در ایران و چه در خارج از کشور، بسیار بر تفاوت میان الهام، اقتباس و کپی، در آثار هنرمندان توجه می‌شود.
مهدوی این سه مسئله را موضوع بسیار مهمی در تمام رشته های هنری دانست و گفت: باید به الهام، اقتباس و کپی هم از منظر اخلاق حرفه‌ای و هم از منظر آموزش توجه ویژه‌ای شود. ما در انجمن با برپایی سلسله نشست‌های کتاب تصویری، به مسئله آگاهی حرفه‌ای و تخصصی و همچنین خوداتکایی هنرمندان می‌پردازیم.

استاد تصویرگر: آثار بدون استفاده از هوش مصنوعی در الویت داوری‌های جهانی است

نمایشگاه گردهمایی سالانه تصویرگران، در چهار بخش نمایشگاه اعضای انجمن، "نیومدیا"ی هفته تصویرگری، دارندگان "نشان آبان" و "اگر آبان"، نهم آبان ماه در گالری‌های ممیز، بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
این نمایشگاه با موضوع «هفته تصویرگری دوباره می‌آید که تصویر بسازیم از ایران، از ایران-شهر» تا ۲۰ آبان ماه، میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.