مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: واقعیت این است که شاید عرضه خودرو در بورس کالا نقطه مطلوب نباشد، اما قطعا اگر بخواهیم میان دو گزینه یکی را انتخاب کنیم، بدون تردید عرضه خودرو در بورس کالا از سامانه جامع فروش گزینه بهتری است.
چرا که در بورس کالا، حداقل منطق بازار و رقابت برقرار است، اما در سامانه جامع فروش، تولیدکننده یا واردکننده هیچ اختیاری برای تعیین قیمت یا نحوه عرضه ندارد و همه چیز با دخالت صددرصدی دولت و سلیقه شخصی مدیران تصمیم گیر انجام میشود.
دادفر با انتقاد از فرایندهای پیچیده اداری و تصمیمگیریهای غیرکارشناسی در سامانه جامع فروش افزود: این سامانه بیش از ۲۴ تا ۲۵ ایراد اساسی دارد و عملاً ساختار تجارت و کسبوکار فعالان حوزه خودرو را مختل کرده است. علاوه بر این، موجب زیانهای جدی برای شرکتهای تولیدکننده نیز شده و فضای بازار را غیرشفاف کرده است.
او درباره سیاستهای قیمتگذاری دستوری نیز گفت: دولتی که مدعی حمایت از خودروسازی است، با تعیین قیمتهای غیرواقعی و جلوگیری از واردات، در واقع کمر این صنعت را شکسته است. در چنین شرایطی، بورس کالا میتواند حداقل روزنهای برای تنفس خودروسازان و واردکنندگان باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمیشود، خاطرنشان کرد: فلسفه بورس کالا، عرضه گسترده و رقابت واقعی به نفع مصرفکننده است؛ بنابراین اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس انجام شود باید با عرضه زیاد و دسترسی آسان مصرف کنندگان، زمینه کشف واقعی قیمت را فراهم آورد که تاکید میکنم این روش از شرایط فعلی فروش در سامانه جامع بهتر است.
دادفر در ادامه با لحنی انتقادی اظهار کرد: جلوگیری از واردات خودرو به بهانه حمایت از تولید داخل، یک رفتار اشتباه و حتی مضحک است. واردات باعث رقابت، ارتقای کیفیت و شفافیت بازار میشود. متأسفانه برخی مدیران دولتی تمایل دارند همیشه گلوگاه تصمیمگیری در دست خودشان باشد تا بخش خصوصی مجبور باشد برای هر کار سادهای پشت در اتاقشان منتظر بماند.
او در پایان گفت:اگر روزی مدیری در این کشور پیدا شود که فرآیندها را طوری طراحی کند که تولیدکننده و تاجر برای قیمتگذاری یا عرضه محصول خود نیاز به التماس و مجوزهای بیپایان نداشته باشند، نامش در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد. در غیر این صورت، تصمیمهای فعلی تنها مُسکن موقتی است. حالا باید دید در صورت عرضه گسترده در بورس کالا چه سرنوشتی برای صنعت خودرو رقم خواهد خورد.