محمدرضا قائمینیک، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن اشاره به فضای استکبارستیزی روز ۱۳ آبان و حضور اقشار مختلف مردم در میدان مقاومت، تأکید کرد: مشکل اصلی امروز این است که مقاومت تنها در رفتار میدانی برجسته شده و وارد عرصه علم، نظریهسازی و نظام دانشی نشده است.
قائمینیک گفت: امروز مقاومت در شعارها، راهپیماییها و تجمعات مردمی حضور دارد و این بخش ارزشمند و لازم است، اما خلأ اصلی در اینجاست که جهانبینی مقاومت وارد فقه، فلسفه، اقتصاد، علوم سیاسی و ساختارهای پژوهشی نشده است.
مقاومت باید به نظام دانشی تبدیل شود
وی تصریح کرد: حضور استاد و دانشجو در تظاهرات یک حرکت درست است، اما مرحله مهمتر آن است که موضوع مقاومت تبدیل به درس دانشگاهی، سرفصل پژوهشی، موضوع پایاننامه و جریان تولید علم شود.
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: این خلأ تنها مربوط به ایران نیست و در سطح بینالمللی نیز دیده میشود؛ بنابراین مراکز علمی محور مقاومت باید جبهه علمی مشترک ایجاد کنند و این حلقه مغفول را پر کنند.
قائمینیک بیان کرد: نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید وارد گفتوگوهای عمیق تمدنی با همفکران خود در کشورهای اسلامی و حتی کشورهایی شوند که علاقهمند به مقاومت هستند؛ این فرآیند زمانبر است اما آثار بلندمدت دارد و باید آغاز شود.
حمایت دیپلماسی برای فعال شدن جبهه علمی مقاومت ضروری است
وی اظهار داشت: تجربه میدانداری استادان و دانشجویان درباره موضوعاتی چون فلسطین و غزه نشان داد اگر این حضور میدانی به سطح تولید دانش برسد، اثرگذاری مقاومت پایدارتر و عمیقتر خواهد بود. از همین رو لازم است دستگاههای دیپلماسی و سیاسی کشور شرایط تعامل علمی محور مقاومت را فراهم کنند.
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: پر کردن خلأ نظری و علمی مقاومت، یکی از ضروریترین گامها برای توسعه و تعمیق مفهوم مقاومت در مقیاس جهانی است و نخبگان علمی و حوزوی کشور باید این مسئولیت را جدی بگیرند.
محمدرضا قائمینیک، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن اشاره به فضای استکبارستیزی روز ۱۳ آبان و حضور اقشار مختلف مردم در میدان مقاومت، تأکید کرد: مشکل اصلی امروز این است که مقاومت تنها در رفتار میدانی برجسته شده و وارد عرصه علم، نظریهسازی و نظام دانشی نشده است.
قائمینیک گفت: امروز مقاومت در شعارها، راهپیماییها و تجمعات مردمی حضور دارد و این بخش ارزشمند و لازم است، اما خلأ اصلی در اینجاست که جهانبینی مقاومت وارد فقه، فلسفه، اقتصاد، علوم سیاسی و ساختارهای پژوهشی نشده است.
مقاومت باید به نظام دانشی تبدیل شود
وی تصریح کرد: حضور استاد و دانشجو در تظاهرات یک حرکت درست است، اما مرحله مهمتر آن است که موضوع مقاومت تبدیل به درس دانشگاهی، سرفصل پژوهشی، موضوع پایاننامه و جریان تولید علم شود.
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: این خلأ تنها مربوط به ایران نیست و در سطح بینالمللی نیز دیده میشود؛ بنابراین مراکز علمی محور مقاومت باید جبهه علمی مشترک ایجاد کنند و این حلقه مغفول را پر کنند.
قائمینیک بیان کرد: نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید وارد گفتوگوهای عمیق تمدنی با همفکران خود در کشورهای اسلامی و حتی کشورهایی شوند که علاقهمند به مقاومت هستند؛ این فرآیند زمانبر است اما آثار بلندمدت دارد و باید آغاز شود.
حمایت دیپلماسی برای فعال شدن جبهه علمی مقاومت ضروری است
وی اظهار داشت: تجربه میدانداری استادان و دانشجویان درباره موضوعاتی چون فلسطین و غزه نشان داد اگر این حضور میدانی به سطح تولید دانش برسد، اثرگذاری مقاومت پایدارتر و عمیقتر خواهد بود. از همین رو لازم است دستگاههای دیپلماسی و سیاسی کشور شرایط تعامل علمی محور مقاومت را فراهم کنند.
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: پر کردن خلأ نظری و علمی مقاومت، یکی از ضروریترین گامها برای توسعه و تعمیق مفهوم مقاومت در مقیاس جهانی است و نخبگان علمی و حوزوی کشور باید این مسئولیت را جدی بگیرند.