به گزارش خبرنگار ایرنا، این ائتلاف بیسابقه از سرمایهداران نشان میدهد کارزار ممدانی، فراتر از رقابت انتخاباتی، به صحنهای برای جدال ایدئولوژیک میان سیاست مردمی و قدرت سرمایه بدل شده است.
بخشی از کارزار انتخاباتی زهران ممدانی نامزد سوسیالیست دموکرات و مسلمان ۳۴ ساله انتخابات شهرداری نیویورک بر این باور استوار است که «نباید میلیاردرها وجود داشته باشند».
همین افراد بسیار ثروتمند با تقویت جایگاه «اندرو کومو» فرماندار سابق نیویورک و رقیب ممدانی در این دوره تلاش کرده اند تا مانع از پیروزی او در انتخابات شهرداری نیویورک شوند.
یکی از محورهای اصلی برنامه ممدانی، اعمال مالیات بر ثروتمندان و شرکتهای بزرگ است؛ از جمله مالیات ۲ درصدی اضافی بر درآمدهای بالای یک میلیون دلار در سال برای ساکنان نیویورک اما با وجود تلاشهای چند میلیون دلاری، ممدانی همچنان در نظرسنجیها پیشتاز رقابت شهرداری است.
برخی از گروههایی که با ممدانی مخالفت میکنند، عبارتند از:
- Fix the City (کمیته حامی کومو)
- Defend NYC (گروهی که بهطور خاص برای مقابله با ممدانی تشکیل شده است)
بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، گروه حامی کومو از زمان انتخابات مقدماتی تاکنون ۷٫۳ میلیون دلار جمعآوری کرده و گروه مقابله با ممدانی نیز نزدیک به ۲٫۵ میلیون دلار جذب کرده است.
بر اساس تحلیل منتشرشده در مجله فوربس، حدود ۲۶ میلیاردر و خانوادههای ثروتمند از سراسر آمریکا هرکدام حداقل ششرقم (بیش از ۱۰۰ هزار دلار) برای حمایت از کومو هزینه کردهاند.
مجموع این کمکها بیش از ۲۲ میلیون دلار برآورد شده است که شامل حمایتهایی از سوی بیل اکمن و مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک، نیز میشود.
طبق دادههای فوربس، این ۲۶ میلیاردر هرکدام بیش از ۱۰۰ هزار دلار اهدا کردهاند و ارزش خالص داراییهایشان در سطح ملی قابلتوجه است.
از ائتلاف میلیاردرها علیه ممدانی تا متهم کردن هوادارانش از حملات ۱۱ سپتامبر
علاوه بر ائتلاف میلیاردهای آمریکایی علیه ممدانی، مخالفان او طرفدارانش را به حمایت از حمله به برجهای دوقلوی نیویورک متهم می کنند.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یک تبلیغ انتخاباتی منفی که توسط یک کمیته اقدام سیاسی بزرگ حامی اندرو کومو، نامزد شهرداری، در روز انتخابات پخش شد، حاوی تصویری از ممدانی بود که بر روی تصویر برجهای دوقلوی در حال سوختن در حادثه ۱۱ سپتامبر قرار داده شده بود.
این تبلیغ همچنین شامل فیلمی از حسن پایکر، یک استریمر بود که میگفت: «آمریکا سزاوار ۱۱ سپتامبر بود.»این تبلیغ تلاش میکند ممدانی را به پایکر مرتبط سازد. فردی که ممدانی قبلاً در برنامه او حاضر شده است.
این تبلیغ با اشاره به حضور پایکر در گردهمایی اخیر برای ممدانی در استادیومی در کوئینز، میگوید: «زهران به برنامه پایکر رفت و حالا خود پایکر در مراسم زهران دیده شد. ممدانی گزینهای اشتباه برای نیویورک است.»
رقابت برای تصدی پست شهردار شهر نیویورک، توجه سراسر آمریکا و حتی جهان را بخود جلب کرده است؛ چرا که سه نامزد مطرح برای بهدست آوردن رهبری پرجمعیتترین شهر آمریکا با یکدیگر رقابت میکنند.
با فرارسیدن روز انتخابات، همه نگاهها به شهر نیویورک دوخته شده که فرصتی نهایی برای رایدهندگان استتا نظر خود را در یکی از پرمخاطرهترین رقابتهای سیاسی ابراز کنند.
در حالیکه ساکنان نیویورک بر حل مسائل کلیدی مانند هزینههای زندگی و امنیت عمومی تمرکز دارند، پیامدهای این رقابت میتواند فراتر از مرزهای این شهر گسترش یابد.
همزمان رقابتهای فرمانداری در ایالتهای ویرجینیا و نیوجرسی در حال برگزاری است. این انتخابات محلی که در سالی بدون انتخابات سراسری در آمریکا برگزار میشود، توجه ملی و جهانی را به خود جلب کرده و نمایانگر جهتگیریهای سیاسی پیش از انتخابات میاندورهای سال ۲۰۲۶ تلقی میشود. بهویژه در نیویورک، که تمرکز نامزدها بر چگونگی مواجهه با پیامدهای دوره دوم ریاستجمهوری دونالد ترامپ است.