شناسهٔ خبر: 75670000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جابری انصاری بر لزوم گذر ایرنا از رسانه سنتی به رسانه ملی و تعاملی تاکید کرد

رشت- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بازسازی ساختار و محتوای این رسانه را امری دشوار اما اجتناب‌ناپذیر خواند و بر لزوم گذار ایرنا از رسانه سنتی به رسانه ملی و تعاملی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

«حسین جابری انصاری» روز سه‌شنبه در دیدار با کارکنان و پیشکسوتان ایرنا در استان گیلان اظهار کرد: ایرنا باید از محدوده فعالیت‌های متعارف و روزمره فراتر برود و به پلی ارتباطی بین دولت و ملت تبدیل شود.

وی تاکید کرد: هرچند این مسیر با دشواری‌های بسیاری همراه است اما برای ایفای نقش واقعی یک رسانه ملی، گریزی از پیمودن مسیر نیست.

جابری انصاری با تاکید بر اهمیت تعامل دوسویه، گفت: اساس کار رسانه پویا و ملی، برقراری ارتباط متقابل با جامعه است، این تعامل باید به گونه‌ای باشد که همگان احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود.

وی اضافه کرد: رسانه زمانی می‌تواند نقش خود را به درستی ایفا کند که به جای رابطه یک‌سویه فرستنده - گیرنده، به عرصه‌ای برای گفت‌وگوی واقعی تبدیل شود.

مدیرعامل ایرنا این را هم بیان کرد: رسانه با ایجاد فضای مناسب و تعاملی برای بیان دیدگاه های متنوع، نه تنها به عینیت خبری کمک می‌کند بلکه مشروعیت اجتماعی خود را نیز افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: ما زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم حس تعلق و مشارکت جمعی ایجاد کنیم و این سرمایه ارتباطی دقیقا از طریق تعامل دوسویه و احساس شنیده شدن ایجاد می‌شود.

مدیرعامل ایرنا همچنین وابستگی به شیوه‌های گذشته در تولید محتوا را یکی از موانع اصلی تحول در این سازمان دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی که ذائقه مخاطبان دچار تغییر شده است، رسانه ملی باید بتواند پیام‌ها را در قالب‌های حرفه‌ای و جذاب به آنان منتقل کند و در مقابل، دغدغه‌ها و نظرهای اقشار مختلف مردم را به گوش مسئولان برساند.

وی به یکی دیگر از مصادیق تغییر در عرصه رسانه اشاره کرد و افزود: در فضای کنونی که انحصار اطلاع‌رسانی شکسته شده، ادامه روش‌های گذشته کارآمدی ندارد، رسانه‌های رسمی باید این واقعیت را بپذیرند و با تقویت بنیه حرفه‌ای، از شیوه‌های مستقیم و غیرحرفه‌ای پرهیز کند.

وی همچنین با اشاره به چالش اطلاعات نادرست در فضای مجازی، نقش رسانه‌های معتبر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در شرایط کنونی، ایرنا باید با ارائه اطلاعات دقیق و به‌موقع، به منبعی قابل اعتماد برای مخاطبان تبدیل شود؛ این امر نه تنها اعتماد عمومی را جلب می‌کند، بلکه به سلامت فضای رسانه‌ای کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: رسانه را نباید با جارچی‌گری یکی دانست؛ رسانه مدرن کارکردی متفاوت دارد و باید با نگاه حرفه‌ای، علمی و مبتنی بر اقتصاد رسانه طراحی و اداره شود؛ این تحول، نه فقط برای موفقیت رسانه‌ها بلکه برای حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی ضروری است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تبلیغ مستقیم، ملال‌آور و بی‌اثر است و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ی ملی باید با بسته‌بندی حرفه‌ای پیام‌ها، ارزش افزوده واقعی در عرصه اطلاع‌رسانی ایجاد کنند.

جابری انصاری با انتقاد از شیوه‌های سنتی تبلیغ در رسانه‌ها، افزود: رسانه‌های موفق جهان با کار حرفه‌ای و غیرمستقیم، نفوذ کلام خود را در ذهن مخاطب تثبیت کرده‌اند، نه با تکرار مستقیم پیام‌های سیاسی یا تبلیغاتی.

در این نشست صمیمانه، همکاران شاغل و بازنشسته استان گیلان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

به گزارش ایرنا «جابری انصاری» امروز، سه‌شنبه و در قالب بیست‌ونهمین سفر استانی خود در رشت حضور یافت و با استاندار گیلان نیز دیدار کرد.