به گزارش ایرنا، محمدهادی ارباب روز سهشنبه در نشست خبری افزود: در شهر کرمانشاه بیش از ۱۶۰ پارکینگ وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ مورد دارای مجوز و بقیه بدون مجوز لازم هستند؛ صاحبان پارکینگها موظفند که برای مجموعه خود از دوربین مداربسته استفاده کنند.
وی گفت: بیشتر فعالان صنف پارکینگداران در کرمانشاه از نرخنامه رسمی اتحادیه تبعیت نمیکنند؛ مشکل اصلی از آنجا آغاز میشود که شهرداری کرمانشاه زمینهای خود را با قیمتهای بسیار بالا اجاره میدهد و وقتی یک فعال بخش خصوصی باید ماهانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اجاره بدهد چارهای ندارد جز اینکه هزینه را از شهروندان جبران کند و نرخها از کنترل اتحادیه خارج میشود.
رییس اتحادیه شرکتهای خدماتی در کرمانشاه با بیان اینکه در سالهای اخیر نرخنامه مصوب پارکینگها از سوی اتحادیه تدوین و ابلاغ شده اما برخی مالکان و بهرهبرداران حاضر به اجرای آن نیستند، ادامه داد: دلیل تن ندادن برخی از فعالان در این صنف به نرخنامه مصوب نبود ابزار نظارتی موثر از سوی شهرداری و دستگاههای مرتبط است.
ارباب افزود: وقتی شهرداری خود بهعنوان مالک بخشی از زمینهای پارکینگ وارد رقابت میشود و زمین را با نرخ بالا واگذار میکند، زمینه تخلف بهصورت غیرمستقیم فراهم میشود؛ در چنین شرایطی بخش خصوصی برای ادامه فعالیت مجبور به افزایش نرخ توقف است و این چرخه معیوب باعث میشود فشار نهایی بر دوش مردم بیفتد.
تشکیل کارگروه مشترک شهری، راهحلی موثر برای حل مشکلات است
رییس اتحادیه شرکتهای خدماتی کرمانشاه با بیان اینکه برای حل ریشهای این معضل، لازم است کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان شهرداری، دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف تشکیل شود، ادامه داد: این کارگروه میتواند در قالب تصمیم واحد، تکلیف زمینها، مجوزها و تعرفهها را روشن کند.
ارباب گفت: در شهر کرمانشاه زمینهایی متعلق به نهادهای مختلف از جمله ارتش و نیروهای انتظامی نیز وجود دارد که میتوان با هماهنگی و همکاری میاندستگاهی از آنها برای ایجاد پارکینگهای جدید استفاده کرد؛ اگر نهادهای دولتی و نظامی همکاری کنند بخش خصوصی نیز آماده سرمایهگذاری و ورود به پروژههای مشارکتی است.
کاهش نرخ و ایجاد خدمات رفاهی در صورت حمایت شهرداری
رییس اتحادیه شرکتهای خدماتی کرمانشاه با اشاره به اینکه فعالان صنف پارکینگدار در صورت کاهش نرخ اجاره از سوی شهرداری حاضر به کاهش تعرفه پارکینگ هستند، افزود: اگر هزینههای اجاره پایین بیاید، ما میتوانیم بخشی از درآمد را صرف ایجاد خدمات جانبی کنیم؛ مثل ساخت سرویس بهداشتی، نصب تابلوهای متحدالشکل، رنگآمیزی دیوارها و حتی اشتغالزایی برای افراد بیخانمان و پاکسازی محیط اطراف پارکینگها.
ارباب با بیان اینکه شهرداری باید نگاه درآمدی صرف به پارکینگ را کنار بگذارد، ادامه داد: ما میتوانیم کنار شهرداری بایستیم و با هم شهر را سامان دهیم؛ اگر نرخ اجاره متعادل شود، دیگر دلیلی برای افزایش نرخ پارکینگ وجود ندارد و حتی میتوان بخشی از سود را صرف خدمات شهری کرد.
ضرورت حرکت بهسوی پارکینگهای هوشمند و رقابتی
رییس اتحادیه شرکتهای خدماتی کرمانشاه با تاکید بر لزوم هوشمندسازی و ایجاد رقابت واقعی در این بخش گفت: ورود سرمایهگذاران جدید به بازار پارکینگ باعث شکستن انحصار، افزایش کیفیت خدمات و واقعی شدن نرخها میشود؛ اگر مدیریت شهری در این مسیر گام بردارد بخش خصوصی نیز آماده همکاری و اجرای پروژههای هوشمند و طبقاتی است تا کرمانشاه از وضعیت فعلی فاصله بگیرد و پارکینگها بهصورت نظاممند اداره شوند.
کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، هشت منطقه شهرداری دارد.