به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ۱۳ آبان در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز مبارزه ملی با استکبار جهانی نامگذاری شده است، این روز یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی ثبت کردند.
روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاهنشاهی، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالتهای آمریکا در ایران، راهپیمایی کردند اما دژخیمان رژیم شاهنشاهی، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید.
همچنین ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ضدآمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملی مبارزه با استکبار» نامگذاری کردند.
امسال مراسم یوم الله ۱۳ آبان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» با شعار «متحد و استوار، مقابل استکبار» در بیش از ۹۰۰ شهر کشور برگزار شد. در طی سالهای اخیر آثار موسیقایی متعددی با موضوع استکبازستیزی تولید و منتشر و ماندگار شدند.
سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» با شعری از حمید سبزواری، آهنگسازی احمدعلی راغب، خوانندگی اسفندیار قرهباغی و تنظیم سیدمحمد میرزمانی از جمله این آثار است که سال ۱۳۶۰ منتشر شده است و هر سال به مناسبت ۱۳ آبان از رسانه ملی پخش میشود.
زندهیاد اسفندیار قرهباغی خواننده سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو»
زندهیاد قرهباغی درباره این اثر موسیقایی بیان کرده بود: صد در صد به مطالب این سرود معتقد بودم، برخلاف آنان که نانشان به دست آمریکاست، دستشان به دست آمریکاست. من همیشه معتقدم که آمریکا جهانخوار است؛ از آن سر دنیا آمده این ور دنیا و اینجا در عراق و افغانستان و پاکستان و… این همه فتنه بهراه انداختهاست. اینها واقعیت محض است. برای شنیدن سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» میتوانید اینجا مراجعه کنید.
همچنین قطعه «مرگ بر آمریکا» با شعر محمدمهدی سیار، آهنگسازی و خوانندگی حامد زمانی، تنظیم امید رهبران و میکس و مستر را رضا پوررضوی سال ۱۳۹۲ به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. برای شنیدن اثر میتوانید اینجا مراجعه کنید.
با این وجود تولید و انتشار آثار موسیقایی با موضوع استکبارستیزی در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است، براین اساس با رضا مهدوی مدرس دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر موسیقی درباره ویژگیهای سرودها و آثار موسیقایی انقلابی، نقش آنها در انتقال مفاهیم انقلابی و استکبارستیزی، علل ماندگاری این آثار موسیقایی انقلابی و کاهش تولید این آثار در سالهای اخیر گفت و گو کردهایم که در ادامه میآید.
این پژوهشگر موسیقی درباره نقش آثار موسیقایی در انتقال مفاهیم انقلابی و استکبارستیزی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: موسیقی یکی از بهترین رسانهها و ابزارها برای انتقال مفاهیم است و به صورت موثر مردم دنیا را متوجه اصل موضوع میکند، به عنوان مثال «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» اثر فوقالعادهای است که زندهیاد اسفندیار قرهباغی با صدای منحصر و باشکوه خود معتقدانه و متعهدانه خواند، این اثر میتوانست طی این سالها با گونهها و رویههای مختلفی تولید و پخش شود که متاسفانه چنین امکانی فراهم نشد.
رضا مهدوی مدرس دانشگاه، کارشناس و پژوهشگر موسیقی
وی گفت: سرودها و آثار موسیقایی انقلابی دیگر کشورها همچون شیلی، کوبا و فرانسه بعدها توسط دیگر انقلابهای جهان از جمله انقلاب اسلامی ایران در قالبهای آثار میهنی و به صورت با کلام و بیکلام تغییر یافته و مورد استفاده قرار گرفتند و جهانی شدند. این گونه آثار موسیقایی ضداستکبار و ضدامپریالیستی در ترویج فرهنگ انقلابی و صدور انقلاب اسلامی ایران بسیار موثر هستند.
مهدوی درباره شاخصها و ویژگیهایی آثار موسیقایی انقلابی و استکبارستیزی بیان کرد: داشتن صدایی باشکوه و باصلابت توسط خواننده، اعتقاد حقیقی هنرمندان؛ شاعر، ترانهسرا، آهنگساز، خواننده و تنظیمکننده به موضوع همراه با درک درست شرایط زمانه و ایجاد پیوند عمیق عناصر سازنده در یک اثر موسیقایی از ویژگیهای ماندگاری آنهاست.
این مدرس دانشگاه افزود: همچنین این آثار باید بیشتر جنبه سرودواره داشته باشند تا مردم به راحتی بتوانند آنها را به خاطر بسپارند و گاهی زمزمه کنند، ملودی آن را در کنار کلیدواژههایی که در عین اینکه تکراری هم باشد بتواند در یک چینش فنّ موسیقا تِم و موضوع هدف را با زبان و آهنگ ساده و به دور از هر پیچیدگی در اذهان متبادر کند، آثاری همچون «ای ایران» با شعر زندهیادحسین گلگلاب، آهنگسازی زندهیاد روحالله خالقی، «سپیده» (ایران، ای سرای امید) با شعر زندهیاد امیرهوشنگ ابتهاج، آهنگسازی محمدرضا لطفی و خوانندگی محمدرضا شجریان، «یار دبستانی من» با شعر و آهنگسازی منصور تهرانی و خوانندگی فریدون فروغی و «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» با شعر حمید سبزواری، آهنگسازی احمدعلی راغب و خوانندگی اسفندیار قرهباغی با چنین ویژگیهایی ماندگار شدند.
وی با اشاره به کمرنگ شدن تولید آثار موسیقایی با موضوع انقلابی و استکبارستیزی در سالهای اخیر اظهارداشت: مدیران و مسئولان بالادستی و میانی در دولتهای مختلف طرز تلقیهای متفاوت از این جریان مهم و حساس تسخیر لانه جاسوسی داشتند، این نهاد، مرکز رصدی برای دیگر کشورها بود که به موقع و در شرایط مناسب توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) تسخیر شد و نظام سلطه را به زانو درآورد و سران آمریکا فهمیدند اتفاق مهمی پس از قرنها در ایران به واسطه رهبری امام خمینی (ره) افتاده است و دیگر نمیتوانند پایگاه خود و اسراییل تجاوزگر را در ایران داشته باشند.
مهدوی تاکید کرد: باید در گونههای مختلف موسیقی و سرود دست به خلق اثر زد؛ به جوانان مستعد موسیقی میدان داد، زمینه و شرایطی ایجاد کرد تا آنان بتوانند با تمام توان و تعهد خود خلق آثاری داشته باشند البته ساخت سرود و سرودخوانی همچنان باید اولویت اول باشد و در این حوزه به الگوسازی و نمونهآفرینیهای دهه شصت مراجعه شود که حقیقتا در نوع خود منحصر و بینظیر هستند.
این کارشناس موسیقی گفت: شایسته است که مدرسان هنرستانها و دانشکدههای موسیقی در پخش و تحلیل این آثار شاخص برای نسل نو همت گمارند. خوشبختانه در جشنوارههای بسیج هنرمندان که هر ساله برگزار میشود این دقت نظر وجود دارد که آثار منتخب بر اساس محتوا و الگوی سرود انقلاب و جنگ تحمیلی هشت ساله و نیز جنگ تحمیلی آمریکا و اسراییل جنایتکار باشد.