شناسهٔ خبر: 75665769 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معاون راهداری: سهمیه قیر ۵۰۰ هزار تنی کافی نیست؛ نیاز واقعی ۳ میلیون تن است

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، اظهار کرد: تأمین قیر برای نگهداری راه‌ها به یک چالش آماری حاد تبدیل شده است. در حالی که نیاز عملیاتی سازمان ۳ میلیون تن قیر در سال برآورد می‌شود، سهمیه قانونی تنها ۵۰۰ هزار تن تعیین شده است. این کمبود شدید، عمر مفید روسازی‌ها را در مقایسه با یک دهه پیش کاهش داده و ضرورت نوسازی ناوگان عملیاتی را دوچندان ساخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، روجعلی علیزاده، امروز در هفدهمین نمایشگاه و همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کمبود شدید قیر تخصیص یافته به این سازمان را عاملی محدودکننده در ارتقاء کیفیت و طول عمر شبکه‌های جاده‌ای کشور دانست و گفت:در قانون بودجه سال جاری، ۱.۶ میلیون تن قیر برای کل راه‌های کشور در نظر گرفته شده است که تنها ۴۹ درصد آن (حدود ۷۸۴ هزار تن) سهم وزارت راه و شهرسازی و ۵۰۰ هزار تن سهم سازمان راهداری است. 

وی تأکید کرد: این میزان برای سازمان راهداری به هیچ عنوان کافی نیست، زیرا نیاز واقعی سالانه سازمان حداقل سه میلیون تن قیر برآورد می‌شود. این کسری بیش از ۵۰ درصدی، مستقیماً بر توانایی نگهداری و بهسازی راه تأثیر می‌گذارد.

تغییر رویکرد فناوری وحرکت به سوی قیر‌های پلیمری و افزایش عمر روسازی

علیزاده ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع، معاون راهداری بر لزوم تغییر رویکرد و یافتن راهکار‌های جدید تأکید کرد. وی اشاره کردکه عمر روسازی جاده‌ها به شدت کاهش یافته و برای مقابله با این وضعیت، کشور باید به سمت استفاده از قیر‌های پلیمری و اصلاح روش‌های تولید محصولات فعلی حرکت کند. هدف استراتژیک این است که با بهبود کیفیت، عمر مفید روسازی جاده‌ها از وضعیت فعلی به بیش از سه سال افزایش یابد تا بخشی از هزینه‌های ترمیم و نگهداری کاهش یابد. همچنین، تغییر رویکرد‌های آموزشی در راستای تضمین کیفیت از دیگر الزامات مطرح شده بود.

فرسودگی ناوگان و چالشی موازی در عملیات راهداری

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: در کنار مسئله قیر، مشکلات تجهیزاتی و ماشین‌آلات نیز به عنوان مانعی جدی مطرح شد. این مشکلات شامل تجهیزات عمرانی، کارخانه‌های آسفالت، سنگ‌شکن‌ها و وسایل پخش و حمل آسفالت است. در پاسخ به این چالش، سازمان راهداری که مالک بیش از ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات نگهداری راه است، برنامه نوسازی را در دستور کار قرار داده است. طی یک سال و اندی گذشته، ۱،۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید خریداری شده یا مراحل خرید آنها در جریان است تا پاسخگوی نیاز‌های عملیاتی سازمان باشد.

انتهای پیام/