به گزارش روز سهشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه شهید بهشتی، نشست هماندیشی مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی با حضور سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه برگزار شد.
آقامیری در این نشست با تأکید بر ضرورت انتخاب شاخصترین افراد علمی و فرهنگی هر دانشکده به عنوان مشاور فرهنگی اظهار داشت: ما در دو بخش باید معلم باشیم؛ نخست در آموزشهای تخصصی دانشگاهی و دوم، که مهمتر است، در تربیت دانشجویان. در بخش تحصیلات دانشگاهی، جدی و پیگیر هستیم، اما در حوزه تربیت و پرورش نسل جوان، باید توجه بیشتری داشته باشیم که نیازمند تلاش و برنامهریزی مضاعف است.
وی با اشاره به پذیرش سالانه بیش از دو هزار دانشجوی نوورود در دانشگاه شهید بهشتی، بر اهمیت نقش تربیتی نهاد دانشگاه تأکید کرد و گفت: دانشجویان تازهوارد، دانشگاه را محیطی آزاد از محدودیتهای دوران مدرسه میدانند و اگر ما در مسیر تربیت و هدایت فکری این جمعیت عظیم کوتاهی کنیم، آثار منفی آن در آینده جامعه قابل انکار نخواهد بود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تجلیل از فعالیتهای انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی بهعنوان بسترهای مؤثر در شکوفایی استعدادهای دانشجویان افزود: حضور دانشجویان در کانونهای فرهنگی و هنری، زیرساخت شکلگیری جامعهای پویا و توانمند است.
آقامیری با تأکید بر نقش تربیت غیر مستقیم در اثرگذاری فرهنگی خاطرنشان کرد: هر رشته دانشگاهی، تیپ شخصیتی خاص خود را دارد. هنر مشاوران فرهنگی آن است که بتوانند متناسب با این ویژگیها، باورها و ارزشهای سازنده را بهصورت غیرمستقیم در فضای فرهنگی دانشگاه گسترش دهند.
وی با انتقاد از بیتفاوتی بخشی از جامعه دانشگاهی نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی گفت: امروز بسیاری از افراد تنها از دریچه فضای مجازی به جهان نگاه میکنند و صرفاً نظارهگر رویدادها هستند. ما باید دانشگاهیان را به تفکر، تحلیل و کنش اجتماعی مسئولانه سوق دهیم.
در ادامه نشست، مشاوران فرهنگی دانشکدهها و پژوهشکدهها به بیان دیدگاهها، مشکلات و راهکارهای پیشنهادی خود پرداختند.
آقامیری نیز ضمن قدردانی از دغدغهمندی آنان، تصریح کرد: برخی از مسائل مالی نیازمند برنامهریزی و بازنگری است، اما مشکلات فرهنگی همچون بیانگیزگی دانشجویان، نگرانی از آینده شغلی و مسئله مهاجرت، از مهمترین چالشهای امروز ماست که تنها با شناخت دقیق فضای دانشگاه و برنامهریزی اصولی میتوان آنها را برطرف و روحیه امید و تلاش را در میان استادان و دانشجویان تقویت کرد.