به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خانه ملت، حسین سیمایی صراف در نشست علنی امروز _سه شنبه سیزدهم آبان_ مجلس شورای اسلامی در جریان سوال ملی نماینده مردم قم در مجلس از وی ضمن تشکر از نماینده سوال کننده، سوال را نه تنها یک سوال ملی بلکه بینالمللی خواند و اظهار کرد: همه دنیا درگیر این چالش هستند که چگونه بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار کنند و تنها مشکل ما نیست.
وی با بیان اینکه در بهترین دانشگاههای دنیا با بالاترین سطح ارتباطات با جامعه همچنان این موضوع رضایت بخش نیست، اضافه کرد: در کشور ما نیز کتابهای فراوانی درباره اینکه چگونه میتوان بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کرد به چاپ رسیده است که نشان میدهد مسئله مهم و پیچیده ای است ضمن اینکه دغدغهای است که رهبر معظم انقلاب پیش از همه به آن پرداختند و از چند دهه پیش این موضوع را مطرح کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب پیش و بیش از همه در موضوع علم پیشرو هستند، اضافه کرد: مسئله رابطه دانشگاه با صنعت، نقش دانشگاه در حل مسئله و شرکتهای دانش بنیان محصول سیاستگذاری و ایدههای مقام معظم رهبری است.
سیمایی صراف در ادامه عنوان کرد: وقتی میخواهیم عملکرد دانشگاه در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت را بسنجیم باید کل نهاد علم را ارزیابی کنیم. در کشور ما تا سال ۵۷ ماموریت اصلی دانشگاه آموزش بود و اسم وزارتخانه هم وزارت آموزش عالی بوده است اما در دهه ۷۰ کشور متوجه شد که ماموریت دانشگاه تنها آموزش نیست و به درستی هم اسم وزارتخانه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد و هم ماموریتهای آن طبق قانون اهداف اصلاح شد.
وی گفت: کشور افتخار میکند که از سال ۵۷ به بعد تحقیقات و پژوهش به ماموریتهای دانشگاه اضافه شد لذا بعد از انقلاب است که شاهد شکل گیری پژوهشگاه و چاپ مجله و مقامات علمی و پژوهشی هستیم. بعدها فناوری هم اضافه میشود و در انتهای زنجیره نهاد علم شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری تاسیس میشود. بنابراین وقتی میخواهیم ارزیابی کنیم که نهاد علم یعنی مجموعه آموزش، پژوهش و فناوری کشور چه میکند؛ باید در انتهای این زنجیره دستاورد پارکهای علم و فناوری را ارزیابی کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در بخش پارکهای علم و فناوری حداکثر ۱.۳ همت هزینه کرده ایم و حداقل ۱۲۹ همت درآمد داشته ایم بنابراین علاوه بر اینکه میلیاردها دلار صرفه جویی ارزی شده است، ۵۰ هزار محصول در شرکتهای زیرمجموعه وزارت علوم تامین میکنیم که ۲ هزارتای آن محصول تحریمی و ۷۰۰ تای آن محصولی است که امسال برای اولین بار تولید شده است؛ آن هم محصولاتی که اگر نهاد علم تولید نکند باید در این دوره تحریمی به سختی از خارج وارد کنیم.
سیمایی صراف تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر تولید علم تاکید دارند اما مسلماً تولید علم بدون تحقیق، پژوهش و انتشار علم اتفاق نمیافتد. اگر قرار است رتبه دانشگاهها طبق برنامه هفتم پیشرفت از ۱۷ به ۱۴ برسد، بدون پژوهش و انتشار اتفاق نمیافتد. در همان بهترین دانشگاههای دنیا که نماینده سوال کننده به درستی به میزان انتشار مقالات اشاره کرد، میانگین انتشار مقاله ۴ است؛ یعنی هر استاد به طور میانگین ۴ مقاله دارد اما در کشور ما این عدد ۹ دهم است که طبق تکلیف قانون برنامه هفتم پیشرفت باید آن را به ۱.۵ برسانیم.
وی با بیان اینکه ما در دنیا فقط ۲ درصد علم را تولید میکنیم و در ۹۸ درصد مصرف کننده ایم، تصریح کرد: بنابراین اتفاقاً باید بر مبنای دانش حرکت کنیم و تحقیق داشته باشیم.
سیمایی صراف با اشاره به کلیپی از تولیدات شرکتهای زیر مجموعه وزارت علوم که در صحن منتشر شد، عنوان کرد: این همان بخش ارتباط آموزش با صنعت است که خروجی و برون داد آن فناوری میشود و در دانشگاه اتفاق میافتد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه اشکال نماینده سوال کننده راجع به آئین نامه ارتقاء هیات علمی دانشگاهها را قبول دارم، تصریح کرد: از مهمترین موضوعاتی که دغدغه بنده از روز اول حضور در وزارت علوم بوده اصلاح آئین نامه ارتقاء بعد از حدود ۸ سال است، در گذشته ارتقا تنها از طریق مقاله اتفاق می افتاده است اما طبق اصلاحی که ما انجام دادیم استاد امروز تنها از طریق مقاله ارتقا پیدا نمیکند بلکه میتواند از راه آموزش یا آموزش و پژوهش توامان یا فناوری ارتقا پیدا کند به این ترتیب اگر استادی در دانشگاه به عنوان مثال یک دستگاه یا واکسن یا محصول دیگری تولید کند که کشور را از یک بحران یا چالش نجات دهد یا اثربخشی اجتماعی داشته باشد، میتواند به درجه استاد تمامی برسد.
وی با اشاره به آنچه که در ۱۳ ماه گذشته در وزارت علوم در ارتباط با حل مسائل کشور در دانشگاهها اتفاق افتاده است، عنوان کرد: ما در حال حاضر ۳۰ هزار هیات علمی تحت پوشش وزارت علوم داریم که تا سال ۱۴۰۳، ۱۱ هزار قرارداد با بخش صنعت داشتند اما الان به ۱۳ هزار قرارداد رسیده است یعنی به ازای هر ۲.۳ دهم نفر عضو هیات علمی یک قرارداد با صنعت در حوزههای دفاعی، نفت و گاز، مهندسی پزشکی، انرژی و … داریم که قابل افتخار است.
سیمایی صراف ادامه داد: علاوه بر این ۷۲ ماموریت استانی به دانشگاهها برای حل چالشهای استانی با تشخیص استانداران دادیم و تاکنون ۱۸ طرح ملی سازمان برنامه بودجه در ماموریت ملی به دانشگاهها قطعی شده است، این مسائل علاوه بر مسائلی است که خود رئیس جمهور برای حل برخی چالشهای ملی مانند موضوع آب به دانشگاهها محول کرده است؛ لذا ما به دنبال تولید مقاله نیستیم بلکه میخواهیم مسائل کشور حل شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در همین وضعیت مالی دانشگاه که همه از آن اطلاع داریم بیش از ۲ هزار هیات علمی ما برای فرصت علمی در بخش صنعت حاضر شده اند یعنی از وزارت علوم حقوق میگیرند و تحقیق و توسعه بخش صنعت را انجام میدهند. همچنین با پشتوانه مجلس و قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان که دسترسی بسیار مهمی برای ارتباط با صنعت ایجاد کرده است، در صنایع مختلف از جمله فولاد مبارکه، تراکتورسازی و نفت بهران، شخصاً با همراهی روسای دانشگاه حاضر شده و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را عملی کرده ایم.
سیمایی صراف با اشاره به تحول وزارت علوم در ارزیابی دانشگاهها هم، عنوان کرد: پیش از این آموزش و پژوهش به عنوان معیار ارزیابی دانشگاهها محسوب میشد اما ما میزان جذب اعتبار مالیاتی یعنی میزان ارتباط با صنعت را به عنوان یک معیار مهم در ارزیابی دانشگاهها قرار داده ایم؛ بنابراین ممکن است به زودی سطح بندی و رتبه بندی دانشگاهها تغییر کند و یک دانشگاه در یک استان محروم یا شهرستان کمتر برخوردار در رتبه بالاتری از یک دانشگاه بزرگ قرار گیرد زیرا در رتبه بندی آن مسئولیت اجتماعی اثرگذاری دانشگاه در حل چالشها و جذب اعتبار مالیاتی براساس ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش دانش بنیان قرار داده ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تاب آوری مردم در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه را محصول اعتماد مردم به اقتدار بخش نظامی و علمی کشور خواند و گفت: علاوه بر رهبری مقام معظم رهبری و اقتدار نظامی، مردم به علمی که پشت صنعت موشکی و دفاعی پیشرفته ما وجود داشت اعتماد کرده و به تاب آوری رسیدند.