۱۳ آبان در ایران مصادف با روز دانشآموز است و علت نامگذاری این روز به شهادت رسیدن جمعی از دانشآموزان به دست رژیم پهلوی در سال ۵۷ است.
این روز علاوه بر اینکه فرصتی برای یادآوری آرمانهای انقلاب اسلامی در راه مبارزه با استکبار است؛ روزی برای پرداختن به نیازها، خواستهها و دغدغههای دانشآموزان در جهت تربیت و آموزش بهترشان برای ساختن آیندهای بهتر نیز به شمار میرود.
در همین رابطه فروغ تیموریان، معلم و کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه دانشآموزانی که پس از نیمه دوم دهه هشتاد به دنیا آمدند با دانشآموزان سالهای گذشته که در دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ متولد شدند بسیار تفاوت دارند، گفت: انتظارهای دانشآموزان این دوره نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و همچنین خواستههای والدین نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آنچه در حال حاضر لازم است در مدارس مدنظر قرار گیرد ایجاد فضایی شاد و سرشار از انرژی برای دانشآموزان است ادامه داد: ممکن است تعدادی از دانشآموزان در خانوادههایشان با مشکلاتی مواجه باشند و بسیاری از نیازها و خواستههایشان برآورده نشود و از این رو با آن نسل شاد و پرانرژی که پیش از این داشتیم کمتر رو به رو هستیم و تعدادی از دانشآموزان درگیر مشکلات خانوادهها هستند و این درگیریها بر رفتار و میزان شادی آنها تاثیرگذار است، رفتار دانشآموزان متولد سال ۸۵ به بعد با رفتار دانشآموزان متولد دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ بسیار تفاوت پیدا کرده است.
این کارشناس مسائل آموزشی افزود: بهتر است در مدارس در کنار مسائل آموزشی و تربیتی به شادی و روحیه دانشآموزان نیز توجه شود و در این راستا از کمک و نظر مشاوران و کارشناس نیز بهره ببرند تا برای دانشآموزان ایجاد انگیزه و انرژی مثبت را به همراه داشته باشد و توانبخشیهایی صورت گیرد که روحیه دانشآموزان شاد نگه داشته شود.
وی بیان کرد: دانشآموزان امروز والدین ۲۰ سال آینده هستند و خودشان پرورش دهنده نسل دیگری میشوند و همچنین چرخهای اقتصاد کشور در آینده به دست دانشآموزان است و هر چه بیشتر به نیازها و خواستههای دانشآموزان توجه کنیم و ارزش و احترام بیشتری برایشان قائل شویم و فضای شادتری را برایشان فراهم کنیم و با آنها برخورد آگاهانه و درستی داشته باشیم، آینده بهتری خواهیم داشت.
تیموریان گفت: لازم است مدیران مدارس، معاونان، معاونان پرورشی و معلمان تلاش بیشتری در جهت ایجاد شرایط بهتر، آرامتر و شادتر در مدرسه داشته باشند چراکه در این شرایط دانشآموزان پذیرش بهتر و بیشتری نسبت به شرایط مدرسه و جامعه دارند و در آینده تلاش بیشتری در جهت توسعه و پیشرفت کشور انجام میدهند.
وی با بیان اینکه مدرسه تنها مکانی برای درس خواندن، امتحان و آمادگی برای کنکور نیست بلکه مکانی برای مهارت پروری و یاد گرفتن بسیاری از مسائل از جمله اخلاق محوریست، توضیح داد: مدارس نسبت به جشنهای ایرانی، فرهنگ و آداب رسوممان در کنار مسائل دینی و اعتقادی توجه داشته باشند تا دانشآموزان کمتر به سراغ جشنها و مناسبتهای غربی بروند. هنگامی که مدارس به بهانههای مختلف جشنهایی را برگزار کنند و برنامههایی را برای بالا بردن روحیه دانشآموزان داشته باشند نوجوانان کمتر به دنبال مناسبتهای غربی میروند و مسئولان باید در این رابطه برنامههای زیربنایی داشته باشند و از کارشناسان این حوزه دعوت شود تا تغییرهای پایهای در آموزش و پرورش ایجاد کنند.
انتهای پیام/