شناسهٔ خبر: 75646068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی:

برنامه جامع توسعه صادرات دانش‌بنیان به زودی ارائه می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: به‌زودی برنامه جامعی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی ارائه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، سعید سرکار روز دوشنبه در دومین رویداد معرفی و قدردانی از برترین‌های صادراتی حوزه نانو، به تشریح الزامات توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان پرداخت و بیان کرد: زیست‌بوم توسعه صادرات نیازمند چندین رکن اساسی است که برندسازی و کسب اعتماد در صدر آن‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: دومین نکته ضروری این است که وقتی می‌خواهیم وارد بازارهای جهانی شویم، باید برندهای بزرگ و شناخته‌شده داشته باشیم؛ اما در کشور، قوانین ضد بزرگ‌شدن وجود دارد. در حال حاضر اجازه شکل‌گیری کمپانی‌های بزرگ داده نمی‌شود، زیرا قوانین و مقررات محدودکننده‌ هستند؛ مثلاً اگر فروش یک شرکت از حدی بالاتر رود، دیگر معافیت مالیاتی ندارد و دانش‌بنیان تلقی نمی‌شود.

سرکار توضیح داد: این وضعیت مانند ایجاد شرکت‌های کوتوله است، چراکه یک شرکت پس از دریافت تسهیلات نمی‌تواند برای بار دوم توسعه یابد و برند بزرگ‌تری ایجاد کند. باید این قوانین محدودکننده اصلاح شوند، زیرا اگر بخواهیم وارد بازار بین‌المللی شویم و با محصولات خلاقانه رقابت کنیم، نیازمند شرکت‌های بزرگ هستیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی خاطرنشان کرد: بحث بعدی برای ورود به بازار جهانی، مسئله استانداردهاست؛ باید با کشورهای مختلف تفاهم‌نامه و قراردادهای دوجانبه امضا کنیم تا استانداردهای یکدیگر را بپذیریم. این تفاهم‌نامه‌ها موجب تسهیل صادرات می‌شوند و استاندارد یکی از مهم‌ترین محورهایی است که باید بر آن کار شود.

وی به مسئله خدمات پس از فروش اشاره کرد و افزود: شرکت‌های کوچک با دو یا سه محصول نمی‌توانند در بازارهای خارجی بمانند چون هزینه خدمات پس از فروش برای آن‌ها قابل تأمین نیست. کشورها تمایل دارند از شرکت‌هایی خرید کنند که دارای سبد بزرگ محصولات باشند. در نتیجه نباید کارمان را تعطیل کنیم تا برندهای بزرگ بسازیم، بلکه می‌توانیم محصولات هم‌خانواده را در قالب کنسرسیوم صادراتی تجمیع کنیم تا با یک برند مشترک وارد بازارهای جهانی شویم.

به گفته سرکار، باید از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج استفاده کنیم؛ کسانی که سال‌ها در فضای داد و ستد فعالیت داشته‌اند و با ساختار بازارهای جهانی آشنا هستند. باید به کشورهای مختلف برویم و اعلام کنیم که قصد داریم در خاک همان کشور واحد تولیدی ایجاد کنیم. در مناطقی که امکان استفاده از ظرفیت‌ها وجود دارد، می‌توان با انتقال تکنولوژی و ایجاد پلتفرم‌های تولیدی، بازارهای بزرگی را بدون محدودیت گمرکی شکل داد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت گسترده ایران در این حوزه، خاطرنشان کرد: به‌زودی برنامه جامعی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی ارائه خواهد شد. تمام ملزومات و حمایت‌های لازم فراهم خواهد شد.

برنامه جامع توسعه صادرات دانش‌بنیان به زودی ارائه می‌شود

یک داروی نانویی معادل نیمی از هزینه ۲۰ ساله دولت در توسعه فناوری ارزش‌آفرینی کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو نیز در آیین تجلیل از شرکت‌های برگزیده صادراتی نانو که در سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، گفت: تلاش‌های شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو و همچنین نهادهای مالی حاضر در این رویداد شایسته تقدیر است. از تمامی مدیرانی که زمینه فعالیت شرکت‌ها و فناوران را فراهم کرده و در این مراسم حضور دارند، قدردانی می‌کنم.

عماد احمدوند با اشاره به اینکه برنامه امروز، دومین رویداد اعطای جایزه صادرات نانو است که به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه فناوری در ایران برگزار می‌شود، افزود: طی دو دهه گذشته، کشور ما برنامه‌ای منسجم در حوزه توسعه فناوری نانو طراحی و اجرا کرده و در این مسیر، دو موج بزرگ پیشرفت را در زمینه گسترش علم و فناوری و سپس در حوزه تجاری‌سازی و عرضه محصولات به بازار را تجربه کرده است.

احمدوند ضمن تاکید بر اینکه در دهه سوم توسعه، تمرکز بر حوزه‌هایی خواهد بود که اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی بیشتری دارند، گفت: برخی از محصولات فناورانه تولیدشده در کشور، توانسته‌اند به شکل چشمگیری در تحقق هدف اصلی برنامه توسعه، یعنی افزایش کیفیت زندگی مردم، نقش‌آفرینی کنند.

او با اشاره به اهداف کلان برنامه نانو در ایران گفت: از زمان تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۸۲، دو هدف اصلی دنبال شده است؛ یکی ارتقای کیفیت زندگی مردم و دیگری خلق ارزش و ثروت برای کشور. خوشبختانه در این مسیر، شاهد رشد قابل‌توجه بازار محصولات نانو و افزایش سهم شرکت‌های ایرانی در این حوزه هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو بیان کرد: برای نمونه، تنها یکی از داروهای تولیدشده در حوزه فناوری نانو، در سال نخست ورود خود به بازار، ارزشی اقتصادی معادل بیش از نیمی از کل هزینه‌کرد دولت در ۲۰ سال گذشته برای توسعه فناوری ایجاد کرده است. این دارو نه‌تنها موجب صرفه‌جویی ارزی شده، بلکه دسترسی بیماران به روش‌های درمانی پیشرفته را تسهیل کرده است. ارزش انسانی چنین دستاوردی در درمان بیماری‌های سخت، از جمله سرطان، قابل اندازه‌گیری نیست.

به گفته احمدوند در حوزه‌هایی همچون آب، محیط‌زیست، کشاورزی و سلامت نیز محصولات متعددی در کشور تولید شده که هر یک می‌تواند به‌تنهایی هزینه‌کرد دولت در توسعه فناوری را جبران کند. این روند نشان‌دهنده حرکت روبه‌جلوی کشور در مسیر نوآوری و ارزش‌آفرینی فناورانه است.

احمدوند در پایان خاطرنشان کرد: در مراسم امروز، صادرکنندگان برتر حوزه فناوری نانو در پنج محور معرفی خواهند شد. همچنین از حاضران دعوت می‌کنم با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه فناوری نانو تعامل مستقیم داشته باشند تا زمینه توسعه همکاری‌ها و افزایش اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی این حوزه بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو ایران و نخستین نمایشگاه فناوری های روزآمد (فرّ ایران) روز یکشنبه ۱۱ آبان در سالن خلیج فارس و ملل نمایشگاه بین المللی تهران با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و عماد احمدوند دبیر ستاد نانو و میکرو معاونت علمی ریاست جمهوری گشایش یافت.

این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۵۰ مجموعه فناور در محل سالن خلیج فارس و همچنین نخستین نمایشگاه فَرّ ایران با میزبانی ۸۰ محصول دانش بنیان و فناورانه کشورمان در محل سالن ملل نمایشگاه بین المللی تهران از ۱۱ تا ۱۴ آبان ماه سال ۱۴۰۴ میزبان بازدیدکنندگان به خصوص دانشجویان و پژوهشگران و سرمایه گذاران خواهد بود.

نمایشگاه نانو به عنوان بزرگ‌ترین رویداد سالانه فناورانه کشور در عرصه فناوری‌های نانو و میکرو، فرصتی کم‌نظیر برای آشنایی و درک عینی از مسیر تحول علمی و صنعتی ایران در طول دو دهه اخیر در این حوزه محسوب می شود.

در حال حاضر، ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه نانوفناوری در ایران مشغول به فعالیت هستند که نقش مهمی در توسعه فناوری‌های نوین و ارتقای توان رقابتی کشور ایفا می‌کنند.

این شرکت‌ها با تمرکز بر تحقیق، تولید و تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر نانو، سهم قابل توجهی در ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی علم و فناوری داشته‌اند و توانسته‌اند دستاوردهایی در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، مواد پیشرفته، انرژی و محیط زیست به ثبت برسانند.

این نمایشگاه به طور ویژه به معرفی نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلفی چون صنعت، پزشکی، کشاورزی، انرژی، محیط‌زیست، عمران، حمل‌ونقل، نساجی و تجهیزات پیشرفته می‌پردازد.

در کنار بخش‌های نمایشگاهی، نشست‌های تخصصی متعددی با حضور فناوران، پژوهشگران، سرمایه‌گذاران و صنایع با هدف انتقال دانش و فناوری، شناسایی نیازهای بازار و ایجاد ارتباطات بین‌المللی برگزار می شود.

نمایشگاه نانو در طول پانزده دوره پیشین، بستری مؤثر برای هم‌افزایی میان بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری کشور بوده است. از نخستین دوره تا امروز، بیش از هزار شرکت و مؤسسه فناور در این رویداد شرکت کرده‌اند و صدها محصول نانویی به‌صورت رسمی معرفی و تجاری‌سازی شده‌اند.