به گزارش برنا؛ یداله رحمانی شامگاه شنبه در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، با بیان نگرانی عمیق خود از روند توسعه صادرات در استان، اظهار داشت: باید فعالیت بخش خصوصی را به عنوان موتور محرکه اقتصاد استان ببینم و نتیجه ملموسی در توسعه صادراتمان بگیریم اما چنین نیست.
استاندار با تاکید بر اینکه، فرصتمان بسیار اندک است و باید برای جبران عقب ماندگی در تولید و صادرات در هر بخشی، اعم از کشاورزی، صنایع و معادن، همه دستگاههای اقتصادی از جمله صمت، کشاورزی، میراث فرهنگی، گمرک، بانک، بخش خصوصی، سازمان برنامهریزی، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و استانداری با همفکری و تلاش مضاعف با برنامهریزی پای کار بیایند.
استاندار عنوان کرد: توسعه استان از جایی میتواند به حرکت درآید که ما بتوانیم علاوه بر بازارهای داخلی خودمان، برای بازارهای بینالمللی و خارج از منطقه، برنامه تولید داشته باشبیم.
رحمانی با اشاره به اهمیت استراتژیهای توسعه اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر فرآیند توسعه کشورها را مرور کنید، بالاترین آن استراتژی جایگزینی واردات بوده و سپس صادرات است.
استاندار با تاکید بر اینکه، وارداتی که انجام میشود باید گام به گام با تولید جایگزین کنیم تا به جایی برسیم که کل محصول در داخل تولید شود، ابراز داشت: باید براساس توانمندیها و ظرفیتها ابعاد تولید و صادرات را گسترش دهیم تا جایی که بتوانیم در کل حوزههای اقتصادی روی پای خود بایستیم.
رحمانی ادامه داد: پس از آنکه استراتژی جایگزینی واردات دیگر جوابگو نخواهد بود در آن مرحله، دریچههای اقتصاد بینالملل باید به روی اقتصاد ما باز شود.
استاندار عنوان کرد: دو استراتژی داریم اول، جانشینی صادرات؛ یعنی جایی که محصول خام تولید میکنیم مثل نفت و معدن را تبدیل به کالای باارزش کرده و صادر کنیم و دوم، توسعه صادرات است که موتور توسعه صادرات مستلزم ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی است.
رحمانی با بیان اینکه، کالاهایی قابلیت رقابت دارند که کیفیت آن بالا باشد، تصریح کرد: این امر آموزش، توانمندسازی و پشتیبانی میطلبد و سرمایهگذار و تولید کننده که باید این کار را انجام دهد، مورد حمایت قرار گیرد.
استاندار ابراز داشت: استراتژی دوم، هزینه و قیمت است که کالا باید قابلیت رقابت قیمتی داشته باشد و باید از تولید کنندگان بخواهیم بهرهوری عنصر اصلی فعالیت آنها باشد، چون تنها کسانی میتوانند در این رقابت ورود کنند که محصولشان ارزانتر تولید شود و کیفیت بالایی داشته باشد و امروزه کیفیت بستهبندی نیز یکی از مهمترین عناصر و شاخصهای توسعه صادرات است که باید مورد اهتمام باشد.
استاندار، الزامات توسعه صادرات را چنین ببان کرد: باید در بازاریابی بتوانیم هم با روش تبلیغات درست، هم با تجار مناطق مختلف در ارتباط بوده و مراوده کنیم با عرضه کالا و بازاریابی جا باز کرده و سپس از دامپینگ استفاده کنیم؛ یعنی کالای تولیدی را با ۱۰ درصد ضرر به بازار کشور دیگر صادر کرده تا بازار را به دست آوریم و پس از جاافتادن کالا، قیمت را جبران کنیم.
رحمانی با تاکید بر اینکه در عملیات گمرکی، باید زمان ترخیص کوتاه و هزینهها کاهش یابد، یادآور شد: صادر کننده وقتی ببیند با مراوده و ارتباط منطقی عامل گمرکی با احترام و کارآمد با او برخورد میکند، حتی اگر هزینه هم بیشتر شود، انگیزه پیدا میکند.
استاندار به تولید در مزیتهای نسبی محصولات صادراتی اشاره و بیان کرد: کالاهای تولیدی ما باید در حوزه مزیتهای نسبی باشد تا بتواند رقابت کند و حتما باید برای صادرات مشوقهایی مانند بخشودگی مالیاتی و تأمین مالی در نظر گرفته شود و بانکها باید شرکتهای پیشرو در این حوزهها را شناسایی و در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند.
وی با ابراز نگرانی از عدم تحقق اهداف حوزه صادرات استان گفت: سال گذشته یک تاجر با ۲۲ میلیون دلار صادرات را به استان آوردیم با او صحبت کردیم تا نظراتش را بشنویم و برای بهرگیری از تجربیات، کارشناسی و اقدام بررسی صورت گیرد، اما متاسفانه پیگیری نشد.
رحمانی بر نقش محوری شورای گفتوگو در پیگیری مصوبات تأکید و خاطرنشان کرد: پیگیری مصوبات شورای گفتوگو برای اجرا بسیار مهم است و باید در فواصل بین جلسات، جلسات کارشناسی مستمر در اجرایی شدن تمام مصوبات برگزار شود.
استاندار با تأکید بر برگزاری ماهانه جلسات شورا گفت: برای تحقق اهداف، برنامه ها و مصوبات، جلسات شورای گفتوگو باید به طور حتم هر ماه یک بار تشکیل شود و عملکردها مورد ارزیابی قرار گیرد.