صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: آشنایی دانشآموزان با تاریخ کشور و واقعیتهای تاریخی دارای اهمیت است، ایام ۱۳ آبان مجموعهای از مناسبتهای مهم و تاریخی از جمله روز دانشآموز، تاسیس سازمان جوانان هلال احمر و مجاهدتهای دانشآموزان در عرصههای مختلف توسط نرم رقم خورده است.
وی افزود: این ایام نمادی از مقاومت ملت ایران در مقابل زیادهخواهیها و تهاجمات آمریکا است؛ از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گرفته تا اقدامات متعدد بعد از انقلاب و حتی رخدادهای اخیر در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ که منجر به شهادت کودکان، نوجوانان و مردم کشور شد.
حسین زاده ملکی عنوان کرد؛ آموزش و پرورش وظیفه دارد دانشآموزان را با اسناد و واقعیتهای تاریخی کشور آشنا کند تا آنها نه تنها مخاطب برنامهها، بلکه مجری و مدیر برنامههای فرهنگی باشند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بااشاره به کتاب ایستگاه خیابان روزولت گفت: این کتاب مجموعهای از اسناد تاریخی مرتبط با وقایع ۱۳ آبان را ارائه میدهد و ما بر اساس آن محتواهای ویژهای برای دانشآموزان و فضای آموزشی تولید کردهایم.
وی برنامههای ویژه ۱۳ آبان را تشریح کرد: از جمله مهمترین اقدامات، آمادگی دانشآموزان برای راهپیمایی ۱۳ آبان و اجرای زنگ استکبارستیزی در ساعت ۸ صبح این روز است که نماد فعالیتهای پرورشی و فرهنگی است. همچنین سرگرمیها و فعالیتهای گروهی در مدارس، از جمله سرودهای تولیدشده مانند مشت نسل ضد به استکبار برای انتقال مضامین فرهنگی و تاریخی به دانشآموزان طراحی شده است.
حسینزاده ملکی با تاکید بر نقش محوری دانشآموزان در این برنامهها گفت: دانشآموزان باید با مشارکت فعال در همه مراحل برنامهها، پیام وحدت، همدلی و مقاومت ملت ایران را به بهترین شکل به نمایش بگذارند.
معاون پرورشی توضیح داد: فعالیتهای خود تشکلهای دانشآموزی مانند بسیج دانشآموزی، اتحادیه جمهوری اسلامی دانشآموزان و سازمان دانشآموزی نیز بخش مهمی از این برنامهها را تشکیل میدهد. این تشکلها با هدف یاری ملت ایران در مقابله با دشمنان، بستههای آموزشی و فعالیتهای فرهنگی متنوعی در آبانماه تدارک دیدهاند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات چند ماه اخیر، آمادهسازی بستههای محصولات و فعالیتهای مدرسهای است که به مناسبت روز دانشآموز از ۱۳ آبان در اختیار مدارس قرار میگیرد. این بستهها در آستانه آغاز سال تحصیلی توسط جناب آقای دکتر عارف رونمایی شد و شامل مضامین ملی، هویت ایرانی و روایتهای تاریخی مهم است.
حسینزاده ملکی توضیح داد: در این بستهها به بیش از ۱۰۰ پرسش دانشآموزی پاسخ داده شده و درسنامهای ویژه مربیان ارائه شده است. موضوعاتی مانند استکبارستیزی، هویت ملی، جنگ ۱۲ روزه و دشمنی جهانی علیه ملت ایران در این بستهها پوشش داده شده است.»
وی افزود: بیش از ۵۰ فعالیت گروهی و سرگرمی مدرسهای طراحی شده است که مربیان پرورشی میتوانند در موقعیتهای مختلف با دانشآموزان اجرا کنند و هویت ملی آنها را تقویت نمایند. این بستهها شامل حدود ۲۰ محصول نمایشی با مضامین متنوع نیز هستند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش گفت: این بستهها به دانشآموزان کمک میکند تا با جبهه جنایت و طرفداران آن و همچنین جبهه ضد جنایت در جهان آشنا شوند و رفتارهای مثبت و مبارک جهانی را ببینند.
وی عنوان کرد: این برنامهها با رویکردهای نوین فرهنگی و پرورشی و استفاده از فناوریهای جدید طراحی شدهاند. مبنای کار، انتخاب دانشآموز و مربی است تا بستهها بر اساس نیاز و مختصات هر مدرسه استفاده شوند و بهترین بهرهبرداری از فعالیتها و محصولات صورت گیرد.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، درباره وضعیت سلامت روان معلمان و تنشهای موجود در مدارس با اشاره به اینکه برخی آسیبها در مدارس ناشی از مسائل اجتماعی خارج از محیط مدرسه است، گفت: فضای پرورشی هیچ دافعهای برای دانشآموزان ندارد و هدف ما رسیدگی به همه دانشآموزان است، حتی کسانی که دچار خطا یا مشکل شدهاند. مشاوران مدارس وظیفه دارند از نظر روحی و روانی از دانشآموزان حمایت کنند و به مسائل آنان رسیدگی کند.
معاون پرورشی افزود: واقعیت این است که نظام آموزش و پرورش ایران، از گذشته تا امروز، تلاش کرده تنبیه بدنی را حذف کند و حتی کوچکترین موارد هم به عنوان رذیلت اخلاقی شناخته میشود. عمده رفتارهایی که در مدارس مشاهده میشود، ناشی از عصبانیت لحظهای یا هیجانات گذراست که در جامعه هم ممکن است رخ دهد.
وی عنوان کرد: اموزش صبر، تحمل، مهارتهای زندگی و مدیریت هیجانات بخشی از مأموریت ماست تا دانشآموزان با تواناییهای روانی و اخلاقی به آینده وارد شوند. بیشترین مصادیق تنش و رفتار منفی، ناظر به همین لحظات هیجانی است و نه چالش جدی سلامت روان.
حسینزاده ملکی در خصوص نگرانیها از بازتاب رسانهای این مسائل توضیح داد: گاهی چند رفتار انگشتشمار، فداکاری و رفتار محبتآمیز فرهنگیان و فضای پرنشاط مدارس را تحتالشعاع قرار میدهد. حضور رسانهها در پوشش این موضوعات میتواند به شفافیت و پیگیری جدی کمک کند و باعث شود برخورد با موارد نادر، اما نگرانکننده صورت گیرد.
وی گفت: بخشی از خدمات مشاورهای که برای دانشآموزان ارائه میشود، در اختیار همکاران ما هم قرار میگیرد تا تنشها کاهش یابد و سلامت روان معلمان نیز پایش شود. هدف این است که محیط مدارس هم برای دانشآموزان و هم برای معلمان فضایی امن، مثبت و حمایتی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه ملی «نماد»، با هدف ظرفیتسازی و تمرکز آموزش و پرورش بر مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، برای سال تحصیلی جدید از نیمه دوم آبان ماه آغاز میشود.
وی ادامه داد: در مرحله اول این برنامه، رصد و غربالگری آسیبهای اجتماعی در مدارس انجام خواهد شد تا دانشآموزان در معرض آسیبهای روانی و اجتماعی شناسایی شوند. پس از شناسایی، فرایند مداخله و حمایت از این دانشآموزان به صورت منظم و پیوسته پیگیری خواهد شد.
حسین زاده ملکی تصریح کرد: هدف نماد فراهم کردن محیطی امن و حمایتی برای همه دانشآموزان و ارتقاء سلامت روان و اجتماعی آنها است.
انتهای پیام/