شناسهٔ خبر: 75626948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

عامل ۸۰ درصد آلودگی تهران خودروها و موتورسیکلت‌ها است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع متحرک سهم بالایی در انتشار آلاینده‌ها دارند، گفت: حدود ۷۰ درصد ذرات در تهران معلق است و ۸۰ درصد گازهای آلاینده از خودروها و موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، شینا انصاری پیش از ظهر امروز _یک‌شنبه یازدهم آبان_ در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی «یورو ۶» و «چهارچرخ‌محرک» که با حضور جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد، با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها، اظهار کرد: سازوکار فعلی معاینه فنی نیازمند بازنگری جدی است و مطابق ماده ۶ قانون هوای پاک باید نظارت بر این مراکز تقویت شود.

وی با اشاره به نتایج بررسی‌ها افزود: بخشی از خودروهایی که در دوره چهارساله معافیت از معاینه فنی قرار دارند، به دلیل آلایندگی مردود می‌شوند و این مسئله ضرورت بازنگری در نظام فعلی را دوچندان می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با قدردانی از تلاش‌های مجموعه ISQI در ارتقای کیفیت خودروها و بهبود وضعیت محیط زیست، افتتاح این آزمایشگاه را گامی مؤثر در مسیر تحقق اهداف قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

انصاری با اشاره به تشدید آلودگی هوا در فصول سرد سال به‌دلیل پدیده وارونگی دما، تصریح کرد: بر اساس قانون هوای پاک، همه دستگاه‌ها موظف به اجرای مفاد آن هستند و از ابتدای دولت چهاردهم کارگروه ملی آلودگی هوا به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور جلسات منظم خود را برای پیگیری مصوبات و اجرای دقیق آئین‌نامه‌ها برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه منابع متحرک سهم بالایی در انتشار آلاینده‌ها دارند، خاطرنشان کرد: در تهران حدود ۷۰ درصد ذرات معلق و ۸۰ درصد گازهای آلاینده از خودروها و موتورسیکلت‌ها منتشر می‌شود و بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک، تولید و واردات خودرو تنها در صورت رعایت استانداردهای آلایندگی مجاز امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح «کد شناسایی یکتا برای کاتالیست‌ها» خبر داد و گفت: این طرح با هدف رصد عملکرد کاتالیست‌ها در زمان فعالیت خودروها اجرا می‌شود و می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش آلایندگی و پایش دقیق‌تر خودروها ایفا کند.

انصاری با اشاره به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر الزام تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو و۶ از سال ۱۴۰۶، گفت: خودروسازان باید از هم‌اکنون برای ارتقای کیفیت محصولات و انطباق آن‌ها با استانداردهای جدید اقدام کنند تا زمینه انجام آزمون‌های آلایندگی مطابق با ضوابط روز دنیا فراهم شود.

وی با تأکید بر لزوم همکاری همه‌جانبه میان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، افزود: مدیریت مؤثر آلودگی هوا مستلزم ارتقای کیفیت خودرو و سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده و کنترل منابع ثابت آلاینده است و این هدف تنها با هم‌افزایی و همکاری نهادهای مرتبط محقق خواهد شد.