برآوردها نشان میدهد که این بازار، بهویژه تحت تأثیروقایعی همچون محدودیت اینترنت رشدی فراتر ازهمان۱۱همت نداشته و تا پایان سال نیز نخواهد داشت. در این میان اگر هم رشدی در کار باشد، رشد حقیقی نیست و تنها انعکاس تورم است. با همه این اوصاف فاصله با جهان زیاد است. صنعت تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴ به ارزشی نزدیک به ۸۰۰میلیارد دلار رسید. این بازار عظیم، چرخشی آشکار به سمت دیجیتالشدن را نشان میدهد؛ جایی که هزینهکرد تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۴ به حدود ۴۷۰میلیارد دلار بالغ شد. درحالحاضر، تبلیغات دیجیتال ۷۳درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده و پیشبینی میشود این سهم تا سال ۲۰۲۹ به ۸۰ درصد برسد. در این اکوسیستم دیجیتال، تلفنهمراه حرف اول را میزند و ۶۵درصد هزینهها را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده که این رقم نیز تا سال۲۰۲۹ به ۷۰درصد خواهد رسید. از نظر جغرافیایی،ایالاتمتحده باهزینهکرد۴۵۵.۹۳میلیارد دلاری، با اختلاف زیاد، پیشتازاین صنعت است وچین با ۲۵۱.۹۱میلیارد دلار دررتبه دوم قرار دارد. درنهایت، غولهای فناوری بر بخشهای کلیدی تسلط دارند: متا ۶۳درصد از تبلیغات رسانههای اجتماعی و گوگل ۸۵درصد از تبلیغات جستوجو را در اختیار دارند، درحالیکه یوتیوب ۱۷درصد از سهم تبلیغات ویدئویی دیجیتال را داراست.
بازی آمار در صنعت تبلیغات
تحلیل وضعیت صنعت تبلیغات ایران با مناقشات آماری بسیاری روبهروست. جهش پرسشبرانگیز بازار تبلیغات دیجیتال از ۱۱همت به ارقامی تا ۵۵همت چندان منطبق بر واقعیات صنعت تبلیغات نیست.
صاحبخبر -
∎