شناسهٔ خبر: 75607870 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کاهش ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزبری با ۸۰ محصول دانش‌بنیان جدید

برنا - گروه علمی و فناوری: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رونمایی ۸۰ محصول جدید دانش‌بنیان که سالانه ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزبری کشور را کاهش می‌دهد، در نمایشگاه فر ایران خبر داد. برنا - گروه علمی و فناوری: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رونمایی ۸۰ محصول جدید دانش‌بنیان که سالانه ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزبری کشور را کاهش می‌دهد، در نمایشگاه فر ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه نانو و میکرو و نخستین نمایشگاه فرایران که در محل معاونت علمی برگزار شد، اعلام کرد از این پس روند رونمایی محصولات دانش‌بنیان ساماندهی می‌شود. 

به گزارش خبرنگار علمی برنا، حسین افشین گفت در سال‌های گذشته، محصولات به‌طور پراکنده رونمایی می‌شدند و گاهی هنوز از کیفیت یا استاندارد‌های کافی برخوردار نبودند.

معاون علمی توضیح داد: اتفاق می‌افتاد محصولی رونمایی شود که هنوز به سطح لازم از کیفیت، کمیت یا مجوز‌های اصلی نرسیده بود. برای حفظ اعتماد عمومی و شأن رونمایی، تصمیم گرفتیم این روند یکپارچه و سالانه شود.

معیار‌های سخت‌گیرانه برای ورود به فرایران ایران

افشین سه معیار قطعی برای رونمایی رسمی اعلام کرد و گفت: فناوری معتبر و قابل دفاع، عملکرد صنعتی همراه با دریافت مجوز‌های داخلی و بین‌المللی برای عرضه و اثرگذاری اقتصادی یا نقش در حوزه‌های استراتژیک، سه شاخص اصلی انتخاب محصولات هستند.

او تاکید کرد محصولاتی که به فر ایران راه پیدا می‌کنند، نه‌تنها باید آمادگی حضور در بازار داخلی و صادراتی داشته باشند، بلکه باید با اطمینان قابل معرفی به مردم و سرمایه‌گذاران باشند.

۶۵۰ محصول ارزیابی شد؛ تنها ۸۰ محصول مجوز رونمایی گرفتند

با اعلام فراخوان این رویداد، ۴۲۸ شرکت محصولات خود را ارائه دادند و در مجموع ۶۵۰ محصول مورد بررسی تخصصی قرار گرفت. پس از چند مرحله داوری، تنها ۸۰ محصول موفق به دریافت تاییدیه شدند.

معاون علمی گفت: برای هر محصول کار کارشناسی دقیق انجام شد. ۸ تیم تخصصی جزئیات فنی، اقتصادی و اثرگذاری اجتماعی محصولات را بررسی کردند. اعداد و ارزیابی‌ها احساسی یا تبلیغاتی نیست و خروجی تحلیل‌های دقیق است.

بیشترین محصولات در حوزه سلامت و نفت

افشین با اشاره به حوزه‌های فعالیت محصولات منتخب اظهار کرد: حدود ۳۰ محصول در حوزه سلامت، ۲۸ محصول در حوزه نفت و صنایع وابسته، ۱۱ محصول در صنعت برق، ۷ محصول در حوزه هوش مصنوعی و نرم‌افزار، ۵ محصول در حوزه کشاورزی و همچنین مجموعاً حدود ۸ محصول در حوزه‌های آب، نساجی، خودرو، معدن و تجهیزات آزمایشگاهی قرار دارند.

او افزود برخی محصولات چندساحتی هستند و در بیش از یک حوزه قرار می‌گیرند، بنابراین جمع حوزه‌ها لزوما برابر با عدد ۸۰ نیست.

صرفه‌جویی ۱.۳۵ میلیارد دلاری برای کشور و کاهش ۲۵ درصدی هزینه مردم

افشین ظرفیت کاهش ارزبری ناشی از تولید این محصولات را بسیار قابل توجه دانست. به گفته او، رونمایی و ورود به بازار این ۸۰ محصول، سالانه حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

او با اشاره به مزیت دیگر این اقدام افزود: علاوه بر کاهش ارزبری پیش‌بینی می‌شود سهم این محصولات در بازار داخلی به حدود ۱۱۰ همت برسد و برای مصرف‌کنندگان نیز به‌طور میانگین ۲۵ درصد کاهش هزینه ایجاد کند.

افزایش عدالت در دسترسی به محصولات به‌ویژه در حوزه دارو

افشین توضیح داد: وقتی کالا یا دارو وارداتی و گران است، اقشار کم‌درآمد قادر به استفاده از آن نیستند. اما با تولید داخلی، مصرف افزایش می‌یابد، دسترسی عادلانه‌تر می‌شود و مردم بیشتری از خدمات بهره‌مند می‌شوند. بنابراین، علاوه بر کاهش قیمت، عدالت اجتماعی نیز تقویت می‌شود.

افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های پنهان دولت

معاون علمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت برخی مزایای این محصولات در محاسبات اقتصادی قابل مشاهده نیست، اما اثرات بزرگی در مدیریت هزینه‌ها دارد.

وی بیان کرد: تعدادی از این محصولات، موجب کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فرآیند‌ها می‌شوند. در برخی موارد، بهره‌وری بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این کاهش هزینه‌های پنهان به‌ویژه برای دولت بسیار ارزشمند است.

حمایت ویژه از شرکت‌های منتخب؛ فرش قرمز برای برترین‌ها

افشین از ایجاد حمایت‌های اختصاصی برای شرکت‌های راه‌یافته به نمایشگاه خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که محصولشان به سطح رونمایی در فر ایران می‌رسد، از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند. این حمایت‌ها شامل توسعه ساخت آزمایشگاهی، کمک برای افزایش مقیاس تولید، ایجاد تنوع محصول و تسهیل ورود به بازار است. به این شرکت‌ها به معنای واقعی فرش قرمز پهن می‌کنیم.

فر ایران ویترین ملی نوآوری و خلاقیت جوانان ایرانی

معاون علمی نمایشگاه فر ایران را رویدادی متفاوت از سایر نمایشگاه‌های فناورانه توصیف کرد و گفت: این نمایشگاه نماد توان دانش‌بنیان کشور و تجلی خلاقیت جوانان ایرانی است. بسیاری از محصولات عرضه‌شده مشابه خارجی ندارند و به‌طور کامل توسط نخبگان ایرانی طراحی و تولید شده‌اند.

او افزود: این نمایشگاه با نمایشگاه‌هایی مانند ساخت داخل متفاوت است. در فر ایران محصولاتی عرضه می‌شود که با زندگی مردم و صنعت در ارتباط مستقیم هستند؛ هم نیاز کشور را تامین می‌کنند، هم واردات را کاهش می‌دهند و هم خدمات باکیفیت‌تری نسبت به نمونه خارجی ارائه می‌دهند.

برنامه برای حضور در بازار‌های منطقه و توسعه صادرات

افشین یکی از اهداف مهم نمایشگاه را جهانی‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی اعلام کرد.

او گفت: برای ورود محصولات به بازار کشور‌های منطقه بسیار خوش‌بین هستیم و مشوق‌های ویژه صادراتی در نظر گرفته‌ایم. بسیاری از این محصولات توان تسخیر بازار منطقه را دارند.

زمان برگزاری نمایشگاه و دعوت از عموم

نخستین دوره نمایشگاه فر ایران از ۱۱ تا ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در نمایشگاه‌های دائمی تهران، سالن ملل برگزار می‌شود.

افشین از تمام مردم، دانشگاهیان، نخبگان، صنعتگران، سرمایه‌گذاران و فعالان اکوسیستم نوآوری دعوت کرد از این رویداد بازدید کنند.

وعده بهبود فرآیند ثبت‌نام برای سال آینده

معاون علمی با پذیرش کوتاه‌بودن مهلت فراخوان امسال گفت: فراخوان تنها ۱۲ روز بود و ممکن است برخی شرکت‌ها فرصت ارائه محصول را از دست داده باشند. این نقص را می‌پذیریم، اما برای آنکه فرایند داوری به‌موقع انجام شود، مسیر را متوقف نکردیم. سال آینده با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و برنامه‌ریزی بهتر، نمایشگاهی پربارتر و دقیق‌تر برگزار خواهیم کرد تا فر ایران به یک رویداد معتبر بین‌المللی برای نمایش نوآوری و فناوری ایرانی تبدیل شود.

انتهای پیام/