شناسهٔ خبر: 75606556 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی ویژه برای فارغ التحصیلان شریف

معاون مالی اداری دانشگاه شریف درباره نقش شرکت‌های خصوصی گفت: ظرفیت بخش خصوصی در کشور قابل توجه است و سیاست دانشگاه این است که با تقویت ارتباط با شرکت‌های خصوصی، فرصت‌های بیشتری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ایجاد شود، ۷۰۰ فرصت شغلی در نمایشگاه بازار کار دانشگاه شریف ایجاد شده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد وصال، معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف، صبح امروز در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه کار، توسعه مهارت‌های شغلی و ایجاد فرصت‌های اشتغال برای دانشجویان از جمله اهداف کلیدی دانشگاه صنعتی شریف است. این هدف طی بیش از یک دهه گذشته به‌خوبی دنبال شده و بخش جدایی‌ناپذیر سیاست دانشگاه در جهت افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان به شمار می‌رود.

وی افزود: نمایشگاه کار بستری فراهم می‌کند تا شرکت‌ها – چه دولتی و چه خصوصی، چه فعال در فناوری‌های نوین و چه در حوزه‌های سنتی‌تر و صنعتی – بتوانند با برجسته‌ترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور در دانشگاه شریف آشنا شوند. از سوی دیگر، این فرصت‌ها باعث افزایش انگیزه دانشجویان برای ماندن و خدمت در کشور می‌شود و آنان می‌توانند شغلی متناسب با مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌های خود بیابند.

وصال با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در برگزاری این رویداد گفت: آقای دلاوری و همکارانشان در مجموعه شریف طی سال‌های اخیر زحمات زیادی در برگزاری نمایشگاه کار متحمل شده‌اند. برای نمونه، سال گذشته بیش از ۳ هزار رزومه از افراد یکتا دریافت شد و بیش از ۵۰۰ موقعیت شغلی در این نمایشگاه ارائه و آگهی شد. این آمار قابل توجه، نمایشگاه کار را به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تقویم سالانه دانشگاه تبدیل کرده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه شریف در ادامه خاطرنشان کرد:‌دانشگاه در نظر دارد بحث اشتغال‌پذیری را از مراحل ابتدایی تحصیل توسعه دهد. هدف ما این است که دانشجویان ابتدا به خودآگاهی شغلی برسند و سپس با شناخت بهتر مهارت‌ها و علایق خود، روی مهارت‌هایی که مورد نیاز بازار کار است سرمایه‌گذاری کنند. این مسیر در قالب مرکز ارتقای شغلی و هدایت شغلی دانشگاه دنبال خواهد شد.

او افزود: نمایشگاه کار دانشجویان را بیش از پیش متوجه ضرورت یادگیری مهارت‌های مکمل می‌کند. صرف درس‌خواندن، بدون برخورداری از مهارت‌های کاربردی مانند توانایی ارتباط مؤثر، کافی نیست. دانشجویان باید روی شخصیت و مهارت‌های فردی خود سرمایه‌گذاری کنند.

وصال با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گفت:سال گذشته حدود ۲۷ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند، اما امسال این رقم به حدود ۳۴ سازمان افزایش یافته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی از سوی شرکت‌ها اعلام خواهد شد. البته معمولاً شرکت‌ها تا حدود یک هفته پیش از رویداد، موقعیت‌های شغلی خود را بارگذاری می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف اظهار کرد: دانشگاه شریف با نهاد‌های مختلف ارتباط دارد و به‌طور غیررسمی پایش‌هایی درباره وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان انجام می‌شود. برخلاف تصور عمومی، بسیاری از فارغ‌التحصیلان شریف در داخل کشور مشغول به کار هستند. مسئله اصلی یافتن مناسب‌ترین شغل برای هر فرد و یافتن بهترین فرد برای هر شغل است که این فرایند تطبیق یا “مچینگ” در نمایشگاه کار به‌خوبی محقق می‌شود.

او ادامه داد: نمایشگاه کار در دانشگاه شریف سابقه‌ای طولانی دارد و تنها محدود به استخدام نیست؛ بلکه بستری برای رشد کارآفرینی نیز به شمار می‌رود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ کنونی، حاصل تلاش فارغ‌التحصیلان شریف هستند. گزارش‌های پارک علم و فناوری و مرکز کارآفرینی دانشگاه نیز این روند را تأیید می‌کند.

وصال درباره پیوند نمایشگاه کار با فعالیت‌های فناورانه افزود: نهاد‌های مکملی مانند مراکز رشد و خدمات فناوری دانشگاه به دانشجویانی که در مسیر شغلی خود پیشرفت می‌کنند، کمک می‌کنند تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و در محیطی نوآورانه فعالیت کنند. اساتید دانشگاه شریف نیز در این زمینه نقش فعالی دارند و تاکنون شرکت‌های متعددی را پایه‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانشجویان از طریق پروژه‌های درسی و ارتباط با اساتید فعال در صنعت، به تدریج وارد فضای کار می‌شوند و عملاً از سال‌های سوم و چهارم تحصیل، تجربه کاری به‌دست می‌آورند. دوره‌های کارآموزی و کارورزی نیز مکمل فعالیت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان هستند. اشتغال‌پذیری یکی از اصول و اهداف راهبردی دانشگاه صنعتی شریف است و فارغ‌التحصیلان باید مهارت‌هایی کسب کنند که امکان شکوفایی استعدادشان را فراهم کند.

وصال در پایان درباره نقش شرکت‌های خصوصی گفت: ظرفیت بخش خصوصی در کشور قابل توجه است و سیاست دانشگاه این است که با تقویت ارتباط با شرکت‌های خصوصی، فرصت‌های بیشتری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ایجاد شود. البته فارغ‌التحصیلان شریف هم‌اکنون در بسیاری از سازمان‌های دولتی از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و تجارت مشغول به کار هستند، اما جذب در این نهاد‌ها از مسیر آزمون‌های استخدامی صورت می‌گیرد و نه از طریق نمایشگاه کار. در عین حال، برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مانند شستا نیز در نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر این، دانشکده‌های مختلف دانشگاه شریف نیز در طول سال با برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی، زمینه آشنایی و همکاری بیشتر میان صنعت و دانشگاه را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/