شناسهٔ خبر: 75603393 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زخم آسیب به پل محمدحسن خان بابل؛ عمیق تر از رنج تاریخ+فیلم

ساری - ایرنا - در حالی زیباسازی زیر پل تاریخی محمد حسن خان بابل با اعتبار ملی آغاز شد که تردد خودروهای سبک و سنگین از زیر این بنای ۳۰۰ ساله باعث شد بخش دیگری از طاق این میراث ارزشمند فرو بریزد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در حالی ماه عسل آغاز مرمت پل تاریخی محمد حسن خان بابل برای شهروندان این خطه از شمال به سرعت به پایان رسید که تردد خودروهای سنگین از زیر این میراث تاریخی بخش دیگری از طاق این پل را فرو ریخت.

وزیر میراث فرهنگی ۱۱ بهمن ماه سال گذشته از چند بنای فاخر تاریخی مازندران از جمله پل ۳۰۰ ساله بابل بازدید کرد که این امر زمینه ای برای اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی برای مرمت و بازسازی این بنای فاخر در شهرستان بابل شد.

انتظاری که شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی از مرمت این بنا داشتند بازسازی سازه اصلی پل و ممنوعیت مطلق تردد خودروهای سبک و سنگین از زیر پل تاریخی بابل بود.

اما بر خلاف انتظارها مرمت پل محمد حسن خان با زیبا سازی چشمه های زیر پل در بستر رودخانه بابلرود تنزل یافت و سیلاب روز گذشته در این خطه از شمال بخشی از مصالح و زیباسازی های زیر پل را با خود در عمق آب فرو برد.

در روزهای گذشته دوستداران این بنای فاخر به شدت انتقاد خود را نسبت به زیبا سازی زیر این پل که نقشی در حفظ این بنا ندارد اعلام کرده بودند آنها مرمت سازه اصلی و ممنوعت تردد از زیر پل را از خواسته اصلی خود در ۲۰ سال اخیر مطرح می کنند که هنوز محقق نشد.

پیش بینی های دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی درست از آب درآمده و تردد دوباره خودروهای سنگین بخش دیگری از طاق این پل تاریخی را با عمق بیشتر فرو ریخت و شکاف های سازه پل محمد حسن خان را بیشتر کرد.

پل تاریخی محمد حسن خان بابل که به عنوان نماد تاریخی شهر بابل محسوب می شود در چند سال اخیر برای چندمین بار تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی آزاد می شود که این امر زمینه تخریب بخشی از پل ۳۰۰ ساله این شهر را فراهم کرد.

زخم آسیب به پل محمدحسن خان بابل؛ عمیق تر از رنج تاریخ+فیلم

عبور غیرقانونی خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل که باعث ضربه زدن به چشمه طاق‌ها و زخمی کردن آن می‌شود، این پل تاریخی بازنشسته را در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار داده است.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند، اما این روزها تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است.

این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.

این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت، ولی سال ۱۳۹۵ شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود، مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده و نمی شود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دهند.

نکته شگفت انگیز این که کار به جایی رسیده تا برخی از رانندگان خودروهای سنگین دارای ارتفاع زیاد برای این که بتوانند به هر شکلی از زیر این پل عبور کرده و راهشان را برای رسیدن به مقصد نزدیک کنند، باد لاستیک خودرو را کم کنند تا ارتفاع کمتر شود و خودرو هنگام عبور گیر نکند.

در روزهای اخیر تردد دوباره خودروهای سنگین در زیر این پل تاریخی موجی از نگرانی را در بین شهروندان بابلی به همراه داشته است که این ترددها لرزه بر اندام پل تاریخی انداخته و خطر ریزش پل را بیشتر کرده است.

شهروندان بابلی که از ترس رانندگان خودروهای سنگین به شکل مخفیانه زیر پل دیگر در کنار پل محمد حسن خان از تردد خودروهای سنگین فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی پخش می کنند از مسوولان استانی و شهرستانی برای نجات این بنای فاخر کمک خواستند.

زیبا سازی نمی خواهیم سازه را نجات دهید

قاسم اسحاقی ملکشاه دوستدار میراث فرهنگی بابل که چند سال اخیر با حضور در محدوده پل محمدحسن‌خان مشغول تهیه عکس و فیلم از تردد خودروهای سنگین از زیر این پل تاریخی و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط فعلی خفظ سازه این پل یکی از ضرورت های مهم محسوب می شود و زیباسازی که با یک سیلاب زیر آب می رود هدر رفت سرمایه ملی است.

زخم آسیب به پل محمدحسن خان بابل؛ عمیق تر از رنج تاریخ+فیلم

وی گفت: همزمان با آغاز زیبا سازی زیر پل طی مکاتبه های در سطح شهرستان بابل، استان و وزارت خانه میراث فرهنگی اعلام شد که این زیبا سازی دردی را از پل ۳۰۰ ساله بابل دوا نمی کند و بخش بزرگتری از طاق این سازه فرور ریخت.

اسحاقی افزود: فریادهای چندین ساله ما هنوز به جایی نرسید که یک فکر اساسی برای نماد تاریخی شهر بابل انجام شود و این پل ۳۰۰ ساله این چنین در مسیر فروپاشی قرار نگیرد.

اسحاقی ادامه داد: در روزهای اخیر این بنای تاریخی با تردد صدها ماشین سنگین از زیر پل به شدت در معرض خطر است و بخش از طاق آن هم فروریخت.

وی افزود: در زمان حاضر با انتشار عکس و فیلم در شبکه های اجتماعی تلاش می کنم خطر تخریب این بنای ارزشمند تاریخی را به مسوولان و افکار عمومی گوشزد کنم چون روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیر پل محمدحسن‌خان عبور می کنند که بسیاری از این خودروها سقفشان به طاق چشمه آبراه پل برخورد می‌کند و ضربه محکمی به پل می زنند و تکه های آجر هم به زمین می‌افتد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: رانندگان بعضی از خودروهای سنگین که نمی‌توانند خودرویشان را در حالت عادی از زیر پل عبور دهند، با کاهش باد لاستیک به هر شکل ممکن تلاش می کنند از زیر پل تاریخی عبور کنند و این دسته از خودروها بیشترین آسیب را به پل می زنند.

وی هشدار داد: ضربه‌هایی که خودروهای سنگین به طاق پل می زنند با نشانه هایی که موجود است این بنای تاریخی را در آستانه فروپاشی قرار داده اند و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد این از این اثر تاریخی چیزی باقی نخواهد ماند.

پول را هدر ندهید

قاسم اسحاقی گفت: بعد از سالها تلاش و پیگیری به همراه بازدید وزیر میراث فرهنگی از پل تاریخی محمد حسن خان اعتباری برای مرمت در نظر گرفته شد و تقاضای ما ممنوعت تردد خودرو سبک و سنگین از زیر این پل ۳۰۰ ساله و مرمت سازه اصلی این بنای تاریخی است.

زخم آسیب به پل محمدحسن خان بابل؛ عمیق تر از رنج تاریخ+فیلم

وی گفت: سیلاب رور گذشته که زیاد هم شدید نبود بخشی از زیبا سازی های زیر پل را با خود برد حال اگر این سیلاب کمی شدید باشد چیزی از زیبا سازی نمی ماند و این اقدام فقط هدر رفت پول ملی محسوب می شود.

اسحاقی ملکشاه گفت: برای همه دوستداران میراث تاریخی بابل جای تعجب است که مکانی که تابلوی ممنوعیت تردد خودروهای سنگین مقابلش نصب شده است، چرا و چگونه هیچ کس برای این تابلو ارزشی قائل نیست و رانندگان خودروهای سنگین به راحتی و بدون هرگونه مزاحمت کارشان را انجام می‌دهند در حالی که این تابلو از علائم راهنمایی و رانندگی است.

این پُل به سبک پُل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است.

پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند.

عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پُل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.