شناسهٔ خبر: 75593324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌و‌گو|

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران: تعداد ماموران برای کنترل موتورسواران کافی نیست/ موتورسیکلت‌سواران باید به قانون و حق تقدم خودروها احترام بگذارند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۹۰ درصد تصادفات موتورسیکلت ناشی از تخلف است گفت: تعداد ماموران در تهران برای کنترل این حجم از موتورسیکلت کافی نیست و باید تولیدکنندگان ملزم به نصب جی‌پی‌اس شوند تا بتوانیم متخلفان را به صورت برخط کنترل کنیم.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

در خیابان‌های شلوغ شهر برخی از موتورسواران قانون‌گریز همچون سایه‌هایی سریع و خطرناک در حرکتند. آنان با بی‌اعتنایی کامل به قوانین، نه تنها پیاده رو‌ها را محل تاخت و تاز می‌کنند بلکه عابران پیاده را نادیده می‌گیرند و با حرکات نمایشی و خطرناک، آرامش و امنیت رانندگان را سلب می‌کنند. وقتی حق تقدم با خودرو باشد، بی‌پروا مسیر را می‌دزدند و با عبور از خطوط ویژه اتوبوس، قوانین را به مسخره می‌گیرند. اگر راننده‌ای اعتراض کند، با برخوردی تهاجمی و فریاد‌های تند رو‌به‌رو می‌شود؛ گویی تمامی قوانین و حقوق از آنِ آنان است. این رفتار‌های پرخطر نه‌تنها جان خودشان، بلکه جان تمامی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با میزان به تشریح جرایم موتورسواران پرداخت و گفت: به استناد به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب اسفند ۱۳۸۹ کلیه قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل برای موتورسیکلت‌ها نیز لازم‌الاجراست. حرکت در پیاده‌رو، تردد در جهت مخالف، ایجاد صدا‌های ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در مسیر ویژه اتوبوس از جمله تخلفاتی است که منجر به توقیف موتورسیکلت از یک هفته تا یک ماه می‌شود.

وی ادامه داد: یعنی هر قوانینی که برای ماشین در نظر گرفته شده برای موتور هم جاری است. دراین میان حرکت موتورسوران در پیاده‌رو و یا در جهت مخالف مسیر مجاز نیز تخلف محسوب شده و مامورانی که مورد تایید باشند و آموزش دیده باشند موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتور اقدام کنند.

سرهنگ کشیر با بیان اینکه تهران ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت دارد، تاکید کرد: این حجم از وسایل نقلیه با این تعداد محدود مأموران پلیس قابل کنترل نیست. ما علاوه بر برخورد با تخلفات، وظایف دیگری مانند تنظیم کروکی تصادفات و رسیدگی به حوادث خسارتی و فوتی را نیز بر عهده داریم.

سرهنگ کشیر گفت: شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده موتورسیکلت باید ملزم به نصب جی‌پی‌اس و سامانه رهگیری شوند. با این کار، پلیس می‌تواند به صورت برخط موتورسیکلت‌های متخلف را ردیابی و کنترل کند که این امر موجب کاهش ۷۰ درصدی تخلفات خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران در بخش دیگری از سخنانش به رابطه مستقیم تخلف و تصادف اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد تصادفات موتورسیکلت ناشی از تخلف است. اگر موتورسواران قوانین را رعایت کنند، تصادفی رخ نمی‌دهد. حق تقدم با خودروهاست و موتورسیکلت‌ها باید مانند سایر وسایل نقلیه به قوانین احترام بگذارند.

سرهنگ کشیر در پایان تأکید کرد: پلیس راهور با تمام توان با متخلفان برخورد خواهد کرد، اما حل اساسی مشکل نیازمند عزم جدی تمام نهاد‌ها و همکاری خود موتورسواران است.

انتهای پیام/