شناسهٔ خبر: 75592937 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آیا مرورگرهای هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین Safari شوند؟

OpenAI هفته گذشته مرورگر هوش مصنوعی خود با نام ChatGPT Atlas را معرفی کرد. این مرورگر وعده می‌دهد کاربر بتواند با کمک دستورات متنی و هوش مصنوعی، وب‌گردی و جست‌وجوی خود را بهینه کند، اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد هنوز استفاده روزمره از آن برای کاربران عادی چندان جذاب نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از تک کرانچ، انتشار ChatGPT Atlas توجه بسیاری را به آینده مرورگرهای وب هوش مصنوعی جلب کرده است. این ابزار وعده می‌دهد با کمک هوش مصنوعی، کاربر بتواند وب‌گردی و جست‌وجوی خود را سریع‌تر انجام دهد، با این حال، بررسی تجربه کاربران اولیه نشان می‌دهد بهره‌وری این مرورگرها تنها کمی افزایش پیدا می‌کند و در بسیاری موارد، کاربر تنها نظاره‌گر فعالیت‌های هوش مصنوعی روی وب‌سایت‌ها است.

Max Zeff، یکی از تحلیلگران، تجربه خود با ChatGPT Atlas و مرورگرهای مشابه مانند Comet را این‌گونه توصیف می‌کند «حداکثر یک افزایش اندک در بهره‌وری وجود دارد، بیشتر اوقات شما فقط تماشاگر کلیک‌های هوش مصنوعی روی سایت‌ها هستید و کارهایی انجام می‌دهد که شاید هیچ‌گاه خودتان انجام ندهید، همچون افزودن تمام مواد یک دستور غذا به Instacart.»

Sean O’Kane نیز به این نکته اشاره کرد که بسیاری از مرورگرهای جایگزین تلاش کرده‌اند جایگاه مرورگرهای بزرگ همچون Safari یا Chrome را بگیرند، اما به دلیل عدم کسب درآمد مستقیم از مرورگر، شکست خورده‌اند.

وی افزود«با این حال، شرکت‌هایی مانند OpenAI که منابع مالی نامحدود دارند، می‌توانند پروژه را بدون فشار اقتصادی توسعه دهند و منتظر شکل‌گیری بازار بمانند.»

یکی دیگر از سوالات مهم مطرح شده، تأثیر مرورگرهای هوش مصنوعی بر وب آزاد و اهمیت وب‌سایت‌هاست. Anthony Ha اشاره کرد «اگر این مرورگرها رشد کنند، ممکن است وب‌سایت‌ها اهمیت کمتری پیدا کنند و بیشتر مرور وب تحت کنترل رابط‌های هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها انجام شود.»

تحلیلگران فناوری معتقدند مرورگرهای هوش مصنوعی هنوز برای کاربران عادی جذابیت کافی ندارند و تجربه روزمره وب‌گردی را به طور چشمگیر بهبود نمی‌دهند. با این حال، وجود سرمایه و حمایت مالی عظیم OpenAI می‌تواند روند توسعه این ابزارها را ادامه دهد و راه را برای مرورگرهای آینده‌ای باز کند که تصمیم‌گیری و انجام کارها را با هوش مصنوعی مدیریت کنند؛ سوال اصلی باقی می‌ماند: آیا کاربران عادی به مرورگرهایی نیاز دارند که برای آن‌ها وب‌گردی کنند، یا ارزش واقعی هنوز در تجربه شخصی و جست‌وجوی سنتی است؟