شناسهٔ خبر: 75581725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

۶۸ درصد پیام‌ها به بهزیستی درباره توانبخشی است|حق پرستاری، مستمری و کمک‌های معیشتی پرتکرارترین موضوعات

گزارش آماری شکایات واصله در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌گران فساد «دیده‌بان بهزیستی» در مهرماه سال ۱۴۰۴ منتشر شده است براین اساس ۲ هزار و ۸۱ پیام از سوی مخاطبان در سامانه ثبت شده است و حوزه توانبخشی با ۱۳۸۷ پیام (۶۸ درصد) بیشترین سهم از ارتباطات مردمی را به خود اختصاص داده است. برنا - گروه اجتماعی؛ گزارش آماری شکایات واصله در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌گران فساد «دیده‌بان بهزیستی» در مهرماه سال ۱۴۰۴ منتشر شده است براین اساس ۲ هزار و ۸۱ پیام از سوی مخاطبان در سامانه ثبت شده است و حوزه توانبخشی با ۱۳۸۷ پیام (۶۸ درصد) بیشترین سهم از ارتباطات مردمی را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

گزارش آماری شکایات واصله در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌گران فساد «دیده‌بان بهزیستی» در مهرماه سال ۱۴۰۴ در ۳ درگاه؛ نرم‌افزار موبایلی (اپلیکیشن)، خط پاسخ‌گویی با سرشماره ۱۴۸۲، درگاه شهروندی وب‌سایت به نشانی didehban.behzisti.gov.ir منتشرشده است.

بر پایه آمار عملکرد سامانه ملی دیده‌بان خط ۱۴۸۲ در بازه زمانی اول تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴، در مجموع ۲ هزار و ۸۱ پیام از سوی مخاطبان و جامعه هدف سازمان در این سامانه ثبت شده است.

از میان کل پیام‌های دریافتی، ۸۶.۴۵ درصد (۱۷۶۸ پیام) از طریق کارشناسان مرکز تماس دیده‌بان و ۱۳.۵۵ درصد (۲۷۷ پیام) از طریق سایت دیده‌بان ثبت شده‌اند.

تمرکز ۶۸ درصدی پیام‌ها بر حوزه توانبخشی

به گزارش بهزیستی، در میان حوزه‌های کاری سازمان بهزیستی، حوزه توانبخشی با ۱۳۸۷ پیام (۶۸ درصد) بیشترین سهم از ارتباطات مردمی را به خود اختصاص داده است.

پس از آن، پیام‌های مربوط به سایر سازمان‌ها و ارجاعات غیرمرتبط با بهزیستی (۱۶.۰۴ درصد)، حوزه اجتماعی (۸.۴۶ درصد)، پیشگیری (۴.۸۴ درصد)، تأمین نیروی انسانی و پشتیبانی (۲.۴۹ درصد) و مشارکت‌های مردمی (۰.۳۴ درصد) در رده‌های بعدی قرار دارند.

به نظر می‌رسد تمرکز بالای پیام‌ها در حوزه توانبخشی نشان‌دهنده‌ی جایگاه ویژه خدمات توانبخشی در میان جامعه هدف و حساسیت مردم نسبت به تداوم حمایت‌های مالی و خدماتی در این بخش است.

موضوعات پرتکرار: حق پرستاری، مستمری و کمک‌های معیشتی

بررسی محتوای پیام‌ها نشان می‌دهد که حق پرستاری با ۴۲۰ مورد (۲۴.۰۷ درصد)، پرتکرارترین موضوع در تماس‌های مردمی بوده است. پس از آن، مستمری توانبخشی (۲۰۲ پیام – ۱۱.۵۸ درصد)، کمک معیشتی (۱۳۳ پیام – ۷.۶۲ درصد) و کمک موردی توانبخشی (۹۹ پیام – ۵.۶۷ درصد) بیشترین سهم را در میان موضوعات مطرح‌شده دارند.

همچنین درخواست‌هایی درباره وام اشتغال (۳.۱۵ درصد)، کمک هزینه مسکن (۳.۰۹ درصد)، اعتراض به کمیسیون پزشکی و شدت معلولیت (۲.۰۱ درصد) و کمک هزینه لوازم بهداشتی (۲.۱۸ درصد) نیز از دیگر محورهای اصلی ارتباط مردمی بوده است.

به نظر می‌رسد تمرکز بالای تماس‌ها بر موضوعاتی مانند مستمری و کمک معیشتی، بیانگر دغدغه اقتصادی و معیشتی گروه‌های هدف به‌ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان است.