به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس عراقچی، شامگاه _چهارشنبه هفتم آبان_ در بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز آذربایجان شرقی اظهار کرد: عبارت عاشقین مدرسهساز، گویاتر از خیران است، زیرا تا کسی عاشق بچهها و آینده ایران نباشد، درآمد و ثروت خود را خرج مدرسه نمیکند.
وی افزود: این پولها برای ایران هزینه میشود و خدمت به خلق خدا و مردم است و چه خدمتی بالاتر از آموزش را میتوان تصور کرد.
وزیر امور خارجه کشور گفت: خیرین، دیوار و سقف نمیسازند، بلکه امید و آینده برای کشور، مردم و بچهها میسازند و هیچ لوح تقدیری نمیتواند شایسته تقدیر این خیرین عزیز باشد.
عراقچی اظهار کرد: شهادت میدهم به عنوان کسی که حداقل هفتهای دو روز در خدمت رئیسجمهور هستم، عشق او، آموزش و مدرسه سازی برای آینده ایران است و سراغ ندارم ایشان در جلسهای درباره آخرین وضعیت مدرسه سازی از وزیر آموزش و پرورش سوال نکرده باشد.
وی افزود: سراغ نداریم که هیچ رئیسجمهوری برای ساخت مدرسه بیل به دست بگیرد. این حرکت او، بسیار ارزشمند بود و اعتقاد دارد که مدرسه سازی باید از امر دولتی به امر مردمی تبدیل شود و مردم بیایند و مدرسهها را بسازند و آباد کنند و فرزندان خود را در مسیر علم آموزی قرار دهند.
وی اظهار کرد: هزار سال قبل خواجه نظامالملک، مدارس نظامیه را در ایران با فکر مدارسی که توسط مردم ساخته میشود، به راه انداخت و این امر پایه گذاری بر علم آموزش به فرزندان این مرز و بوم تا امروز بوده است.
وزیر امور خارجه گفت: در گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مدارسی داریم که با بیش از ۱۰۰ سال قدمت به آموزش زبان فارسی اقدام میکنند. سفیر جدید ایران در گرجستان نیز پدرش خیر مدرسه ساز است.
وی تاکید کرد: میتوان در راستای امر مدرسه سازی به مدارس فارسی زبان منطقه نیز توجه کرد.
وی افزود: مدرسهسازی باید به فرهنگ تبدیل شود و در ایران با قوت بیشتری گسترش یابد و امیدواریم به نقطهای برسیم که تمام دانش آموزان با امکانات لازم تحصیل کنند.
دستگاه تعلیم و تربیت در سایه توجه ویژه رئیسجمهور شرایط خوبی را سپری میکند
احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار کرد: آموزش و پرورش کشور به دلیل عنایت خاص دکتر پزشکیان، شرایط خوبی را سپری میکند.
وی افزود: مشارکت کم نظیر رئیس جمهور و دغدغهمندی دولت چهاردهم نسبت به رویدادهای آموزش و پرورش که همت بر رفع مسائل نظام تعلیم وتربیت دارد، نویدبخش تعلیم و تربیت مطابق با اسناد بالادستی چون سند تحول بنیادین است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر قبول کنیم آموزش و پرورش یک امر اجتماعی بوده و بزرگترین سرمایه کشور همان نیروی انسانی به عنوان عامل پیشرفت کشور است، باید این رویکرد رئیس جمهور را تحسین کرده و تحلیل و برنامهریزیها مطابق با این رویکرد طراحی شود.
محمودزاده گفت: مأموریت اصلی وزارتخانه، برنامهریزی برای آموزش و تربیت جهت یادگیری بوده و دانش آموزان در مدرسه و خارج از آن باید تحت یک برنامه آموزشی و پرورشی قرار گیرند؛ اعتقاد داریم بسیاری از متغیرهای مؤثر در این امر باید در خارج از جغرافیای اداری آموزش و پرورش جستوجو شود.
وی تاکید کرد: اگر قرار است کار آموزشی و پرورشی در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش به خوبی شکل بگیرد، باید موضوع سخت افزاری و نرم افزاری آن به گونهای طراحی شود که از بخش سخت افزاری برای تحول در بخش نرم افزاری بهره بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: تمام ارکان تربیت باید در خدمت این ۲ بخش سخت افزاری و نرم افزاری قرار بگیرند.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای نقش خیرین در پروژههای آموزشی و پرورشی، گفت: قابل افتخار است که ما به دنبال دانش آموزان برای تحصیل در دوره ابتدایی میرویم.
وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی ۵۴ دانشآموز در ۵۴ مدرسه با ۵۴ معلم تحصیل میکنند که با هیچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست.