به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوب رستمی مال خلیفه عصر چهارشنبه در جشنواره فروش «جوراب» در روستای بدون بیکار لتگاه از توابع استان همدان افزود: امروز ثمره تلاش چند ماهه برای ایجاد یک تشکل مدنی در روستای لتگاه به بار نشسته است.
وی افزود: این نهاد جدید اثبات میکند که با همنشینی، تجمیع آوردههای خرد مالی، هم فکری و توانمندیهای افراد، میتوانیم وضعیت اقتصاد، اشتغال و شرایط اقتصادی منطقه و در نهایت کشور را دگرگون کنیم.
رستمی مال خلیفه تصریح کرد: ما با ایجاد این نهاد مدنی و تفکر جمعی، فضایی جدیدی برای جامعه ایجاد کردیم و این الگو باید به همه کشور منتقل شود.
وی تاکید کرد: مردم توانمند شهرستانها و مناطق استان همدان با توجه به پتانسیلهای فراوان موجود در شهرها و روستاها، ظرفیت بالایی برای تجمیع آوردههای خرد و ایجاد شرایط مطلوبتر اشتغالزایی و تولید دارند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دیدار اخیر با نمایندگان مجلس که برای بررسی راههای بهبود شرایط مناطق خود از طریق بخش تعاون آمده بودند، یادآور شد: تعاونی تأمین نیاز در مرحله اول باعث بازآرایی تولید در کشور میشود؛ زیرا فرهنگ با هم بودن و تلاش برای افزایش بهرهوری را نهادینه میکند و ابتداییترین کاری که انجام میدهیم، کاهش هزینههای مواد اولیه برای مصرفکنندگان از طریق تجمیع خرید و حذف واسطهها است.
تأمین مالی و حذف واسطهها؛ راهکار کاهش هزینه
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در تشریح چگونگی تامین مستقیم مواد اولیه، به نقش کلیدی نهادهای مالی اشاره کرد و گفت: ما توانستیم با حمایتهای مالی، به ویژه همکاری بانک تجارت و صندوق ضمانت تعاون، مواد اولیه را به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدکنندگان اصلی تهیه کنیم.
وی ادامه داد: ورود بانک و صندوق ضمانت، فرآیند دریافت تسهیلات و خرید مواد اولیه را تسهیل کرد و این امر به معنای آن است که ما توانستیم در تهیه مواد اولیه، با قیمت ارزانتر، کیفیت بالاتر و بدون دخالت واسطهها، یک فرصت مطلوب ایجاد کنیم.
برندسازی ملی و ورود به بازارهای جهانی
رستمی مال خلیفه در ادامه، اهداف بلندمدت تعاونیها را تشریح کرد و گفت: پس از تأمین مواد اولیه، یکی از موضوعات اصلی تولیدکنندگان، مساله برندینگ و معرفی برند در بازار جهانی است و در حالی که اکنون مدیریت بازار محلی و منطقهای را در دست داریم، گام بعدی آن است که با برنامهریزی هیات مدیره و ارائه آموزشهای لازم، تولیدات را بر اساس استانداردهای جهانی ارتقا دهیم تا بتوانیم بازاری فرامنطقهای، ملی و حتی جهانی را به دست آوریم.
تضمین بازار فروش؛ رفع دغدغه اصلی تولیدکنندگان
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: نحوه فروش و مدیریت بازار خرید، یکی از محورهای اصلی پیگیری است تا دغدغه فروش برای تولیدکننده وجود نداشته باشد. هنگامی که تمام تولیدکنندگان تحت قالب یک نهاد واحد جمع میشوند، هیات مدیره مکلف است یک بازار واحد برای فروش ایجاد و مدلهای فروش را با بازار هدف هماهنگ کند.
وی گفت: این امر به تولید کنندگان اجازه میدهد تا بدون نگرانی از فروش، تولید خود را به حداکثر برسانند.
وی افزود: اقداماتی نظیر تحقیق و توسعه، تثبیت و استانداردسازی نیز از جمله وظایف تعاونی است که با این شرایط، هم پیوند تولیدکنندگان خرد با فروشندگان کلان ایجاد میشود و هم این نهاد به یک بازوی مدنی قدرتمند تبدیل خواهد شد.
وی اظهار کرد: همانطور که در شعار جهانی سال ۲۰۲۵ سازمان ملل متحد مطرح شد، با تعاون، جهانی بهتر خواهیم ساخت.
روستای لتگاه از توابع بخش لالجین شهرستان بهار در استان همدان، بهواسطه تلاشهای مردمی و اقتصاد پویا، به یکی از شاخصترین روستاهای کشور در زمینه اشتغالزایی تبدیل شده است؛ تا جایی که امروز از آن با عنوان «روستای بدون بیکار» یاد میشود.
این روستا با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر ، در شمالغربی شهر همدان واقع شده و با زبان فارسی و گویش محلی همدانی سخن میگویند.
آبوهوای معتدل کوهستانی و شرایط اقلیمی مطلوب، زمینهای مناسب برای فعالیتهای تولیدی و کشاورزی فراهم کرده است.