به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق آخرین آماری که وزارت رفاه از خانوارهای تحت پوشش دریافت یارانه داشته است، ۲۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۰۸ دستگاه خودرو زیر پای خانوادههای ایرانی است و آمارها نشان میدهد که نزدیک به همین تعداد خانوار یعنی ۷۵ میلیون ایرانی هم یارانه میگیرند و البته در آمار دیگر نیمی از خودروهای خانوارهای یارانهبگیر زیر ۲۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.
آمار به دست آمده از مرکز آمار ایران و پایگاه رصد رفاه ایرانیان در بررسی دارایی خانوادههای ایرانی نشان میدهد تا همین چند ماه پیش که حذف دهکهای پردرآمد انجام نشده بود، چهار دستگاه لامبورگینی، ۱۸۱ دستگاه مازراتی و سه هزار و ۴۵۱ دستگاه پورشه زیر پای یارانه بگیران بوده است؛ اگرچه بررسی دیگر شاخصهای مربوط به اقتصاد خانوادهها شرایط را برای تفکیک دهکها به منظور حذف دهکهای بالا از لیست یارانه بگیر، دشوار میکند.
اگرچه قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت را مکلف به توزیع عادلانه یارانهها به منظور حمایت از گروههای آسیب پذیر کرده و در قانون بودجه امسال نیز حذف سه دهک پر درآمد ۸ و ۹ و ۱۰ به الزام قانونی تبدیل شده است، اما نگاهی به آمارهای موجود این واقعیت را بیان میکند که تفکیک دهک ۹ تا ۵ بسیار سختتر از آن چیزی است که قانونگذار تصور کرده است.
رصد وضعیت اقتصادی یارانه بگیران در پایگاه رصد رفاه ایرانیان بر اساس شاخصهایی، چون دادههای بانکی (پردازش شاخصهای سامانه شاپرک)، مالکیت خودرو، ملک، حمایتهای اجتماعی، سلامت، حقوق و بازار بورس انجام میگیرد و به طور مداوم بر نسبی و ناکامل بودن آنها نیز تاکید میشود.
بررسی توزیع ارزش خودروی ایرانیان نشان میدهد، در جامعهای که فقط چهار دهم درصد (۰.۴ درصد) خودروها بیش از پنج میلیارد تومان ارزش دارند، حذف یارانه سه دهک بالا یعنی حذف دارندگان خودروهای متوسط نه فقط حذف دارندگان خودروهایی، چون لندکروزر و پورشه!
بر اساس همین آمار، بد نیست یادآور شویم که تعداد کل خودروهای تولیدی ایران خودرو در خیابانهای کشور و زیر پای یارانه بگیران ۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۸۳ دستگاه، سایپا هشت میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۵۵ دستگاه، رنو ۸۵۹ هزار و ۱۹۲ دستگاه، هیوندایی ۳۴۱ هزار و ۹۳۵ دستگاه و کیا ۳۰۷ هزار و ۴۶۷ دستگاه میرسد و تعداد خودروهای مختلف چینی هم به همین ترتیب در کشور به چند ۱۰۰ هزار دستگاه میرسد.