شناسهٔ خبر: 75573122 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

برنا- گروه استانها: کارشناس و مدرس سواد رسانه گفت: اخبار جعلی موجب جنگ شناختی و تشدید شکاف و تضاد اجتماعی می شود و بهترین راهکار مقابله با آن افزایش سواد رسانه و مهارت آموزی است. برنا- گروه استانها: کارشناس و مدرس سواد رسانه گفت: اخبار جعلی موجب جنگ شناختی و تشدید شکاف و تضاد اجتماعی می شود و بهترین راهکار مقابله با آن افزایش سواد رسانه و مهارت آموزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ همایش سواد رسانه با موضوع « اخبار جعلی و شیوه مواجهه با آن » از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با همکاری خانه مطبوعات با هدف مهارت افزایی همکاران و خبرنگاران روز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

محمد لسانی کارشناس و مدرس سواد رسانه دراین کارگاه آموزشی اظهارداشت: سواد فضای مجازی و سواد رسانه ای (media literacy) یکی از انواع شش‌گانه‌ سواد است که هم اکنون در کشور ایران هم مورد توجه قرار گرفته و در سال ۱۳۹۵ با اضافه شدن یک کتاب درسی به مواد آموزش دبیرستانی، ایران نیز به جمع بیش از ۹۰ کشور جهان در آموزش رسمی این دانش و مهارت پیوست.

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

وی بیان کرد: سواد رسانه عبارت است از دانش و مهارتِ تحلیل هوشمندانه و ارزش‌گذاری پیام‌هایی که از طریق رسانه‌ها به ما می‌رسد.

لسانی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا به عنوان مصرف‌کنندگان فعال اطلاعات، بتوانیم به طور انتقادی به محتواهای رسانه‌ای نگاه کرده و اطلاعات را ارزیابی کنیم و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیریم.

این استاد دانشگاه یادآورشد: سواد رسانه ای کمک می‌کند تا تشخیص دهیم که یک پیام معتبر است یا نه و همچنین بفهمیم چه تکنیک های اقناعی در متن یک پیام تبلیغاتی استفاده شده تا بتوانیم به درستی تصمیم بگیریم و چشم بسته تحت تاثیر واقع نشویم.

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

لسانی در ادامه در خصوص خبر دروغ اظهارداشت: خبررسانی جعلی، دروغ‌پراکنی یا اخبار جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است که در بستر رسانه‌های چاپی سنتی، رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد. 

پژوهشگر برتر دانشگاه امام جعفر صادق(ع) یادآورشد: بیشتر بحث‌ها درباره «اخبار جعلی» دو مفهوم را در بر می‌گیرد: اطلاعات غلط و اطلاعات گمراه‌کننده که اطلاعات غلط همان اطلاعات دروغ است اما فردی که در اصل آن را منتشر می‌کند بر این باور است که این اطلاعات صحیح است. 

وی گفت: اطلاعات گمراه‌ کننده اطلاعاتی که دروغ است و شخص منتشرکننده به دروغ بودن آن واقف است که یک دروغ عمدی و تلاشی فعالانه است که هدف از آن انتشار اطلاعات گمراه‌کننده بوده و تولیدکنندگان آن عوامل مخرب و بداندیش هستند.

لسانی یادآورشد: اما دسته سومی نیز وجود دارد که «اطلاعات مضر» نامیده می‌شود؛ این نوع اطلاعات بر پایه حقیقت استوار است اما به گونه‌ای به کار می‌رود که به یک فرد، سازمان یا کشور آسیب بزند.

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

این مدرس سواد رسانه در ادامه اظهارداشت: فیک نیوز و روابط عمومی و مدیریت افکار عمومی از موضوعات مهم است و یک عزم جدی شکل گرفته تا مهارت خبرنگاران بالا برود و ترویج سواد رسانه بیست سال است روی آن کار می شود. 

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

لسانی اضافه کرد: باید بدانیم اخبار جعلی چرا مهم است و چگونه درگیر آن نشویم اما باید دانست اخبار جعلی چالش دنیای جدید است و آسیب هایی چون ایجاد جنگ شناختی در داخل، تشدید شکاف و تضاد اجتماعی، تهدید برای مردم سالاری و فرسایش اعتماد عمومی می شود.


راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است 
این مدرس بیان کرد: سران استکباری بیش از۱۵۰ پروژه مقابله با سند جعلی دارند و یکی از کارهایی که باید با آن جلو برویم این است که برای آگاهی بخشی به استانها می رویم تا نگذاریم فضای جامعه در اخبار جعلی گم شود.

وی گفت: سازمان اقتصاد جهانی گفته اطلاعات نادرست بعنوان یکی ازبزرگترین تهدیدات پیش روی جهان است و ترامپ از ۲۰۱۶ که رییس جمهور شد دنبال سرکوب کردن با «فیک نیوز» است و با برنامه «فکت نامه» در رسانه های خود برای زیرسوال بردن مدیران و کمپینگ های فیک اقدام کرده اند.

راهکار مقابله با اخبار جعلی رسانه های استکباری افزایش سواد رسانه است

لسانی تصریح کرد: گاهی شناسایی فیک نیوزها سخت است لذا بایستی بخش‌های مقابله با «فیک نیوز» در دستگاهها شکل بگیرد و لایه اول مدیران روابط عمومی و لایه دوم رسانه ها و لایه سوم مردم هستند که باید در این عرصه فعال باشند.

انتهای پیام