به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مهدی قنواتی، ظهر چهارشنبه، در کارگاه آموزشی ویرایش متون کودک و نوجوان که به صورت برخط در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که به آیندهسازان کشور کمک میکند تا بتوانند در جامعه نقش مؤثر ایفا کنند، دسترسپذیری و سادگی محتوا است. محتوای پیچیده یا سنگین موجب دور شدن کودک از دنیای مطالعه و یادگیری میشود، در حالی که زبان روان و واژگان ملموس میتواند زمینهساز رشد فکری و عاطفی آنان باشد.
وی افزود: تعریف کودک در حوزههای مختلف روانشناسی، آموزشی و اجتماعی تفاوتهایی دارد. در یک نگاه کلی، دو مرحله برای رشد کودک وجود دارد؛ دوره خردسالی و کودکی و وقتی فرزند وارد پایه ششم تحصیلی میشود، به تدریج وارد دوره نوجوانی میشود؛ بنابراین در بحث تولیدمحتوا، بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال اهمیت ویژه دارد زیرا مرحله گذار از دنیای کودکانه به مرحله تفکر انتقادی و استقلال شخصیتی است.

قنواتی بیان کرد: در تولید محتوا برای گروه سنی ۳ تا ۱۱ سال باید در انتخاب مفاهیم، واژهها، تصاویر و حتی ریتم روایت دقت ویژه داشت و محتوا نباید تنها آموزشی باشد، بلکه باید جنبههای هیجانی، تخیلی و بازیمحور را نیز دربر گیرد تا کودک با آن ارتباط عاطفی برقرار کند.
وی افزود: استفاده از عناصر بومی، داستانهای کوتاه با محوریت ارزشهای انسانی، رعایت تنوع جنسیتی در شخصیتها و پرهیز از کلیشهها از جمله نکات کلیدی در این حوزه است.
قنواتی گفت: حتی در موضوع انتخاب اسباببازی برای کودک نیز باید دقت لازم را داشت، زیرا این وسایل نهتنها جنبه سرگرمی، بلکه تأثیر تربیتی و شناختی نیز دارند و اسباببازیهای خلاقانه و گروهی، زمینه رشد مهارتهای اجتماعی و تفکر حل مسئله را در کودک تقویت میکنند.
قنواتی بیان کرد: نویسندگان، معلمان و والدین باید با همکاری نهادهای فرهنگی در جهت تولید و ترویج محتوای سالم و معنادار برای کودکان گام بردارند، چرا که کیفیت محتوا در سالهای نخست زندگی، بنای اصلی شکلگیری شخصیت و اندیشهی نسلهای آینده است.
∎