به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صدیف بیکزاده روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۷ شرکت خارجی از کشورهای عربی، چین، ترکیه، بلژیک، تایوان، روسیه و... هستند.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه تجهیزات، ماشینآلات، قطعات صنعتی، خدمات مهندسی و فناوریهای نوین به نمایش گذاشته می شود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت ایجاد کانالهای دیپلماسی صنعتی و ارتباطات موازی با اتاقهای بازرگانی و رایزنان تجاری، گفت: توسعه روابط و استفاده از پلتفرمهای نوین برای حل مشکلات صنعتگران و ارتقای فناوری، نوآوری و دانش فنی از مهمترین اهداف ایجاد این کانال هاست.
وی عنوان کرد: این نمایشگاهها نقش مهمی در انتقال دانش و فناوری دارند، بهویژه در شرایط محدودیتهای تجاری و تحریمها که انتقال فیزیکی تجهیزات را دشوار میکند، اما راهکارهای متعددی برای انتقال علم و دانش از طریق شبکههای اینترنتی و مذاکرات مجازی وجود دارد که میتواند فرصتهای بومیسازی فناوری را نیز فراهم کند.
بیک زاده با اشاره به اینکه این نمایشگاهها به عنوان بسترهای مهم برای انتقال تکنولوژی و مبادلات تجاری در مقابل محدودیتهای تحریم است، تاکید کرد: اثربخشی این نمایشگاهها در بلندمدت قابل ارزیابی است؛ بر اساس تحقیقات، شرکتهایی که به طور مستمر در این رویدادها حضور دارند، ۲۰ تا ۳۰ درصد پایداری در بازارهای صادراتی دارند و این نشاندهنده اهمیت استمرار حضور در این فضا است.
وی اضافه کرد: رویدادهای نمایشگاهی، خروجیهای بلندمدت شامل افزایش صادرات و توسعه بازارهای جدید دارد. در این دوره از نمایشگاه حضور کشورهای همسایه و هیاتهای تجاری از کشورهای حوزه خلیجفارس، عراق، افغانستان، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا معمول است که نقش مهمی در توسعه روابط تجاری و کاهش تعرفهها دارد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت صنعت داخلی و رشد اقتصادی گفت: ناترازی انرژی بهویژه در تابستان، باعث کاهش رشد شده بود که اکنون در نیمه دوم سال در حال بهبود است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای صنعتی و تجاری در توسعه فناوری، ارتقای روابط بینالمللی و تقویت اقتصاد داخلی ضروری است.

سیاستگذاری های صادراتی در راستای حمایت از تولید باشد
در ادامه این نشست، مهدی باقرپور، رئیس اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ابزارآلات تاکید کرد: ایران از لحاظ منابع اولیه غنی است و حتی صادرات خرد نیز در بخشهای مختلف قابلیت گسترش دارد، مشروط بر آنکه سیاستگذاریها در مسیر حمایت از تولید داخلی قرار گیرد.
وی ادامه داد: رشد پایدار اقتصاد ایران فقط از مسیر صنعت میگذرد و لازم است نگاه جامع به همه اجزای این بخش از دانش و فناوری گرفته تا مواد اولیه و ابزار تولید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اتحادیه ابزارآلات با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت کشور گفت: در شرایط فعلی بهدلیل چالشهای متعدد، بخش تولید در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید از ظرفیت نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی برای معرفی توانمندیها و فرصتهای صنعتی ایران استفاده کرد تا با نگاهی جامع به زنجیره تولید، زمینه بهبود وضعیت صنعت فراهم شود.
باقرپور در ادامه با بیان اینکه تحریمهای داخلی اثر مخربتری نسبت به تحریمهای خارجی بر صنعت داشتهاند، افزود: در حالی که بخش قابل توجهی از محدودیتهای خارجی پشت سر گذاشته شده و صنایع کشور توانستهاند نیازهای خود را بدون کمبود ابزار تأمین کنند، اما مقررات جدید داخلی در سال گذشته مانع بهرهبرداری از این موفقیتها شده است.
به گفته باقرپور، در بخش ابزار صنعت چوب مصرف ارزی حدود ۵۰ میلیون دلار و میزان صادرات بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برآورد میشود که نشان میدهد اجرای این قانون نهتنها تأمین مواد اولیه را با مانع مواجه کرده بلکه صادرات این بخش را نیز آسیبپذیر ساخته است.
رئیس اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ابزارآلات خاطرنشان کرد: تصمیمات حوزه صنعت باید با دقت، هدفگذاری مشخص و مشورت جدی با بخش خصوصی اتخاذ شوند، زیرا تصمیمات غیرهدفمند موجب تشدید مشکلات و کاهش بهرهوری در بخش تولید خواهند شد.