به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه ملی مهارت در مراسم افتتاح این همایشها با طرح این پرسش که «چرا نیاز به مهارت داریم و چرا دانشگاه ملی مهارت متولی مناسبی برای آن است؟ گفت: توسعه اقتصادی آینده کشور مبتنی بر توانمندی است، نه مدرک، امروز با ناترازی میان مدرک تحصیلی و مهارت مواجه هستیم در حالیکه صنعت از کمبود نیروی ماهر رنج میبرد.
غلامرضا زمانی افزود:باید در نظام آموزشی کشور دورههای کوتاهمدت مهارتافزایی متناسب با بازار کار طراحی و اجرا شود.
وی اضافه کرد: دانشگاه ملی مهارت تنها متولی آموزشهای مهارتی دولتی و رایگان کشور است که با ۱۸۲ مرکز و ۹۰۰ عضو هیات علمی فعالیت میکند و ماموریت دارد دانش را به توانایی و اشتغال تبدیل کند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمیکاربردی و دبیر علمی همایش نیز گفت: شناسایی الگوهای نوآورانه، توسعه همکاری دانشگاه و صنعت، و تقویت مهارتآموزی در کشور از محورهای اصلی همایش است.
دکتر سید محمدرضا خلیلی افزود: مهارت، زیربنای رشد اقتصادی و اشتغال پایدار است و میتواند انگیزه جوانان را برای ورود به عرصه تولید، کارآفرینی و کاهش وابستگی نفتی افزایش دهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش و المپیاد اظهار کرد: کسب مجوز ISC ( پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) برای همایش و دریافت بیش از ۳۰۰ مقاله نشان از رشد علمی و جایگاه ملی این رویداد دارد.
مهرداد احمدی افزود: اگر بخواهیم گامهای بلندی در مسیر مهارتآموزی برداریم، وزارت علوم باید این ماموریت را به دانشگاههایی که در حوزه مهارت پیشرو هستند، واگذار کند.
معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با تاکید بر ضرورت شناخت دقیق ظرفیتهای منطقهای و بهرهگیری از دانش مهارتی گفت: مهارت به دانش ارزش میدهد و امروز بیش از هر زمان به مهارتآموزی نیازمندیم.
علیرضا قامتی افزود: باید آموزشهای مهارتی از سطوح ابتدایی آغاز شود و بخش خصوصی نیز در کنار آموزش عالی برای افزایش بهرهوری حضور فعالتری داشته باشد.
رییس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت آموزشهای مهارتی در مدارس فنی و حرفهای اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد آموزش دانشآموزان باید مهارتی باشد.
حمید مستشاری افزود: متاسفانه هنوز در ذهن جامعه، رشتههای فنی و هنری در اولویت دوم قرار دارند، برای ارتقای این حوزه، نیازمند تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی بهروز هستیم.
به گزارش ایرنا در قالب سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور تعداد ۳۶۱ تیم دانشجویی از سراسر کشور در چهار محور اصلی اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک، ساخت و تولید، معماری، و کامپیوتر و هوش مصنوعی به رقابت پرداختند که در نهایت هفت تیم در محور اتوماسیون صنعتی و مکاترونیک، ۱۱ تیم در محور ساخت و تولید، ۱۵ تیم در محور معماری و ۳۵ تیم در محور کامپیوتر و هوش مصنوعی به مرحله نهایی راه یافتند و رقابت حضوری خود را در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی برگزار کردند.
در پایان این همایش پس از داوری تخصصی، تیمهای برتر این المپیاد معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.