شناسهٔ خبر: 75564296 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

سامانه کارت هوشمند با معماری امن و هوشمند

با راه اندازی نسل جدید سامانه کارت هوشمند، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گامی اساسی در مسیر دولت هوشمند برداشت.

صاحب‌خبر - سامانه کارت هوشمند با معماری امن و هوشمند
تین نیوز |

با راه اندازی نسل جدید سامانه کارت هوشمند، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گامی اساسی در مسیر دولت هوشمند برداشت.

به گزارش تین نیوز، به گفته عارف رومینا، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان، سامانه جدید با معماری امن و زیرساخت بازطراحی شده، ضمن حذف کارت فیزیکی و کاهش جعل، امکان ارتباط مستقیم رانندگان با پنجره ملی خدمات را فراهم کرده و اکنون روزانه بیش از ۴۵۰۰ درخواست صدور و تمدید کارت را پردازش می کند.

در ۲۴ شهریورماه، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از سامانه جدید کارت هوشمند رانندگان و ناوگان رونمایی کرد؛ سامانه ای که با فراهم کردن ارتباط امن با «پنجره ملی خدمات هوشمند» برای حدود 7۰۰ هزار راننده و 800 هزار مالک ناوگان عمومی کشور، کارتابل اختصاصی ایجاد می کند.

عارف رومینا

به گفته عارف رومینا، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان راهداری، این سامانه با اتکا به زیرساخت های تازه و افزایش ظرفیت عملکردی، گامی مهم در مسیر هوشمندسازی خدمات حمل ونقل جاده ای و کاهش مراجعات حضوری رانندگان به شمار می رود.اکنون و با آغاز بهره برداری رسمی سامانه، بازخوردهای میدانی از صنوف و رانندگان حاکی از استقبال آنان از تغییرات فناورانه است؛ تحولی که در نگاه بسیاری از کارشناسان، آغاز مرحله ای تازه از هوشمندسازی خدمات در سازمان راهداری به شمار می رود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان راهداری درباره ضرورت بازطراحی سامانه کارت هوشمند توضیح داد: سامانه کارت هوشمند نخستین بار راه اندازی شد؛ زمانی که همه رانندگان برای احراز هویت خود و ناوگان تحت مالکیتشان ملزم به دریافت کارت هوشمند بودند. در واقع، هر راننده و کامیون با این سامانه صاحب یک «شناسنامه دیجیتال» می شدند.

اما از آن زمان تا امروز، فناوری مسیر طولانی و پرشتاب و پیشرفته‌ای را طی کرده است و سامانه قدیمی دیگر پاسخگوی نیازهای امروز حوزه حمل ونقل نبود.اصلی ترین انگیزه ما برای طراحی نسل جدید کارت هوشمند، به روزرسانی فناوری و فراهم سازی ارتباط با درگاه های ملی و سرویس های هوش مصنوعی بود.

ساختار نسخه قدیمی چنین امکانی را نداشت؛ از نظر معماری نرم افزاری، نمی توانست با درگاه ملی مجوزها تبادل اطلاعات کند. از همین رو، نیاز به طراحی سامانه در قالبی هوشمند، یکپارچه و داده محور شکل گرفت تا بتوان تمام فرآیند شناسایی و ارائه خدمات به رانندگان را در بستر واحدی تجمیع و تسهیل نمود.

رومینا در باره اتصال این سامانه به درگاه ملی مجوزها و سایر سامانه ها نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر معماری کارت هوشمند بر پایه سامانه مدیریت مجوزها است.

سامانه کارت هوشمند

ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۲۷ نوع مجوز داریم که از طریق پنج سامانه اصلی مجوزمحور، مدیریت می شوند.کارت هوشمند رانندگان فقط یکی از این مجوزهاست. فرآیند به این شکل است که درخواست ها از درگاه ملی مجوز وارد سامانه واسط می شوند و بعد هر درخواست مسیر مجوز خود را از طریق سامانه‌ مربوطه طی می‌کند و هر درخواست، لحظه به لحظه در داشبورد مدیریتی قابل رهگیری است؛ مثلاً سامانه نشان می دهد چند درخواست صادر شده، چند مورد در صف بررسی است و وضعیت هر استان چگونه است.

اطلاعات هویتی رانندگان به‌صورت لحظه ‌ای با کد ملی استعلام می ‌شودمدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه های هوشمند سازمان راهداری با اعلام اینکه دیگر جعل کارت هوشمند سوخت عملاً مفهومی ندارد، توضیح داد: چون چیزی به نام «کارت فیزیکی» وجود ندارد دیگر جعلی در این فرآیند رخ نمی دهد. اطلاعات هویتی راننده از طریق کد ملی استعلام می شود.

هر بار که راننده برای دریافت بارنامه به شرکت مراجعه می کند، نرم افزار از سامانه کارت هوشمند می پرسد که آیا این فرد واجد شرایط است یا نه. در نتیجه چیزی برای جعل باقی نمی ماند.بیش از ۸۱ هزار درخواست در بستر سامانه جدید کارت هوشمند ثبت و مدیریت شدجامعه هدف ما در این سامانه نزدیک به یک میلیون و شش صد هزار راننده و مالک ناوگان است و میانگین مراجعات روزانه برای صدور یا تمدید کارت هوشمند حدود ۴۵۰۰ درخواست است؛ که سامانه بدون هیچ گونه قطعی به آن ها پاسخ می دهد.در این سامانه بیش از ۸۱ هزار درخواست صدور و تمدید کارت هوشمند توسط این سامانه جدید پاسخ داده شده است.