شناسهٔ خبر: 75563219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الگوسازی با انضباط انرژی؛ طرح جامع مدیریت مصرف برق در مدارس هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با همکاری آموزش وپرورش، در مسیر تبدیل شدن به کانون اصلی فرهنگ‌سازی، اجرای طرح‌های بنیادین را در مدارس سراسر کشور، با هدف تبدیل صرفه‌جویی به یک ارزش تربیتی و الگوی رفتاری پایدار آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این رویکرد، نسل آینده را از همان سنین پایه، با اصول مدیریت منابع حیاتی آشنا می‌سازد تا سرمایه‌های ملی در این زمینه به درستی محافظت شوند؛ به همین منظور استان هرمزگان در اقدامی محوری برای تضمین پایداری شبکه برق در سال‌های آینده و نهادینه‌سازی فرهنگ صرفه‌جویی، طرح ملی «انضباط انرژی» را در مدارس استان از پیش‌دبستانی تا متوسطه اول به صورت رسمی کلید زد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفت: هدف از اجرای این طرح، تبدیل رفتار بهینه مصرف به یک اصل تربیتی است و هرمزگان با الگوبرداری از تجربه‌های موفق محلی، عزم دارد تا الگوی مدیریت مصرف برق در مدارس کشور باشد.

حمید ساعدپناه در جریان بازدید از مدرسه شاهد بندرعباس، بر اجرایی شدن قاطع و کامل طرح جامع «انضباط انرژی» تاکید کرد و افزود: این طرح که یک برنامه بلندمدت و چندساله محسوب می‌شود، با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی عمیق در میان دانش‌آموزان از مقاطع پیش‌دبستانی تا متوسطه اول با مشارکت مستقیم و سازمانی آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی در تشریح اهداف اجرای این برنامه در مقاطع پایه‌ای، گفت: هدف اصلی این طرح، پرورش نسلی است که مدیریت مصرف برق را نه یک تکلیف دستوری و اجباری ناشی از شرایط اضطراری، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از منش تربیتی، مسئولیت اجتماعی و نظم شخصی خود بداند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان ابراز کرد: با نهادینه شدن این فرهنگ، می‌توانیم به صورت پایدار مانع از وقوع خاموشی‌های گسترده و برنامه‌ریزی نشده در فصول اوج بار و گرمای طاقت‌فرسای تابستان شویم که بطور مستقیم بر زندگی روزمره و اقتصاد استان تاثیر می‌گذارد.

ساعدپناه اظهار کرد: آموزش‌های پایه در مرحله نخست به صورت داستان‌سرایی و بازی برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی طراحی شده، در حالی که در مقطع متوسطه اول، مباحث فنی‌تر شامل تاثیرات اقتصادی و محیط زیستی مصرف بی‌رویه انرژی آموزش داده خواهد شد.

آموزش‌های پایه در مرحله نخست به صورت داستان‌سرایی و بازی برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی طراحی شده، در حالی که در مقطع متوسطه اول، مباحث فنی‌تر شامل تاثیرات اقتصادی و محیط زیستی مصرف بی‌رویه انرژی آموزش داده خواهد شد.وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص هرمزگان که همواره با بالاترین درجه حرارتی کشور مواجه است و نیاز مبرم به مدیریت دقیق مصرف، به ویژه در ایام گرم سال که پیک مصرف برق در بخش خانگی و خدماتی به شدت افزایش می‌یابد، اظهار کرد: رویکرد این طرح، تذکر دادن کلیشه‌ای در مورد خاموش کردن چراغ‌ها یا عدم استفاده از وسایل پرمصرف نیست و ما به دنبال ریشه‌یابی فرهنگی هستیم.

ساعدپناه ادامه داد: هدف عمیق‌تر، ایجاد درک صحیح و علمی در دانش‌آموزان نسبت به منابع محدود انرژی و ارزش اقتصادی و اجتماعی هر کیلووات ساعت مصرفی است و باید تفاوت بین بار پایه و بار پیک به زبان ساده برای آن‌ها تشریح شود.

الگوسازی با انضباط انرژی؛ طرح جامع مدیریت مصرف برق در مدارس هرمزگان

انضباط انرژی در مدارس؛ ارزش‌گذاری بر صرفه‌جویی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان تاکید کرد: اگر آموزش مدیریت مصرف از دوران کودکی و ابتدایی‌ترین سطوح آغاز شود، رفتار صرفه‌جویانه نهادینه شده و به‌عنوان بخشی از شخصیت تربیتی نسل آینده شکل می‌گیرد که صرفه‌جویی هم‌تراز با نظم، انضباط فردی و مسئولیت‌پذیری، به یکی از معیارهای غیرمستقیم ارزیابی رفتار مطلوب در محیط‌های آموزشی تبدیل خواهد شد.

ساعدپناه خاطرنشان کرد: این رویکرد تربیتی، باعث می‌شود دانش‌آموزان خود تبدیل به ناظر و مروج فرهنگ مصرف بهینه در محیط خانواده شوند.

ساعدپناه: این رویکرد تربیتی، باعث می‌شود دانش‌آموزان خود تبدیل به ناظر و مروج فرهنگ مصرف بهینه در محیط خانواده شوند.

وی با اشاره به تجربه موفق و خودجوش مدرسه شاهد بندرعباس، گفت: رویکردی مبتکرانه در مدیریت روشنایی کلاس‌ها گرفته شده و در این مدرسه، هر دانش‌آموز به یک واحد روشنایی کوچک (چراغ مطالعه یا پنل LED) دسترسی دارد که فقط برای روشنایی میز خود از آن استفاده می‌کند و تنظیم میزان نور آن در اختیار اوست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان این اقدام خودجوش را شاهدی بر این مدعا دانست و افزود: آموزش صحیح، حتی با حداقل امکانات، می‌تواند رفتارهای کوچک فردی را به اثرهای بزرگ جمعی تبدیل کند.

ساعدپناه ادامه داد: بر اساس این موفقیت محلی و مطالعات تطبیقی، تصمیم گرفته شده است، تا طرح «انضباط انرژی» با تکیه بر این مدل‌های موفق بومی، به یک الگوی استانی فراگیر تبدیل شود و در همه مدارس تحت پوشش اجرا شود.

وی با تاکید بر نقش محوری دانش‌آموزان به عنوان «سفیران انرژی»، افزود: این دانش‌آموزان قرار است آموزش‌های کسب شده را به منازل خود ببرند و با آموزش خانواده‌ها در مورد نحوه صحیح استفاده از تجهیزات پرمصرف مانند کولر گازی (تنظیم صحیح ترموستات بر روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر)، استفاده بهینه از ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی در ساعات خارج از پیک و کاهش مصرف برق اضافی، تاثیری بسیار فراتر از شعارهای تبلیغاتی صرف خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اضافه کرد: این دانش‌آموزان، نیروی محرکه اصلی در کنترل بار مصرفی بخش خانگی در بازه حساس پیک خواهند بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پیش بینی کرد: این طرح در ۶ ماهه نخست سال جاری تحصیلی به صورت کامل در همه مناطق استان عملیاتی شود و نتایج آن در سال آینده ملاک تصمیم‌گیری برای سایر استان‌ها قرار گیرد.

ساعدپناه گفت: مرحله بعدی این طرح نیز شامل، سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های سنجش خواهد بود و تجهیز همه مدارس منتخب به ابزارهای اندازه‌گیری هوشمند در دستور کار قرار دارد، تا میزان کاهش یا افزایش مصرف به صورت لحظه‌ای قابل رصد باشد و بازخورد مناسب، ملموس و قابل درک به دانش‌آموزان در قالب نمودارهای ساده ارائه شود و این بازخورد لحظه‌ای، موثرترین ابزار تشویقی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پیش بینی کرد: این طرح در ۶ ماهه نخست سال جاری تحصیلی به صورت کامل در همه مناطق استان عملیاتی شود و نتایج آن در سال آینده ملاک تصمیم‌گیری برای سایر استان‌ها قرار گیرد.

استان هرمزگان بیش از ۸۰۳ هزار مشترک در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و روشنایی معابر دارد؛ ۸۱ درصد مشترکان خانگی هستند که حدود ۶۰ درصد برق استان را مصرف می‌کنند.

حدود ۴۵۰ هزار دانش‌آموز در استان هرمزگان، در ۲۳ منطقه آموزشی و همچنین چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.