به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حمیدرضا پیمانجو امروز_ سهشنبه، ششم آبان_ در نشست خبری، با اشاره به پراکندگی و وسعت محورهای مواصلاتی استان، اظهار کرد: حوزه فعالیت راهداری و حملونقل جادهای در طیف وسیعی از امور حملونقل کالا و مسافر، نگهداری و بهسازی راههای روستایی و شریانی را شامل میشود.
وی افزود: با شروع بارشها و ورود به فصل زمستان، عملیات راهداری زمستانی در سراسر استان کلید خواهد خورد تا از ایمنی محورهای پرتردد و سختگذر در گردنهها و جادهها اطمینان حاصل شود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد، با تشریح اهمیت ایمنسازی، کنترل و هوشمندسازی جادههای استان، گفت: نقاط حادثهخیز جادهای به علت موقعیت توپوگرافی استان و وجود گردنهها و شیبهای تند، از مسائل به شدت مورد توجه مردم و رسانهها قرار دارد.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه است و به منظور مدیریت بحران و مقابله با مخاطرات زمستانی، ۲۲ اکیپ راهداری با ۲۷۲ نیروی عملیاتی و ۲۲۲ دستگاه ماشینآلات سبک و سنگین در سطح شهرستانها مستقر شدهاند و برنامه عملیات زمستانی از اواسط آبان آغاز و تا نیمه نخست سال آتی ادامه دارد.
پیمانجو با ارائه آمار بهروزسازی نقاط حادثهخیز، خاطرنشان کرد: از ۱۳ نقطه حادثهخیز مصوب کمیسیون ایمنی راههای کشور در سال ۱۴۰۱، پنج نقطه در سال ۱۴۰۲ و پنج نقطه در سال ۱۴۰۳ به طور کامل برطرف و ایمنسازی شد و در سالجاری نیز قرارداد اجرایی هشت نقطه حادثهخیز بسته شده و تا پایان سال، عملیات رفع خطر در این نقاط به سرانجام میرسد.
وی افزود: افزون بر این، در بررسیها و بازدیدهای مشترک با پلیس راه، ۲۴ نقطه حادثهخیز جدید طی دو سال اخیر شناسایی شد که به گفته مدیرکل، ۱۸ مورد آن ایمنسازی شده و بقیه در دست اجرا قرار دارد و در ماهها و هفتههای اخیر، ۱۵ نقطه دیگر برطرف شده و مابقی نقاط شناساییشده تا پایان سال عملیاتی میشود.
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر شرایط خاص توپوگرافی، تعدد گردنهها و جادههای کوهستانی استان، گفت: هزینههای ساخت و نگهداری راه در کهگیلویه و بویراحمد چندین برابر استانهای مسطح کشور است و این امر دشواری مضاعفی بر فعالیتهای عمرانی تحمیل کرده است.
وی تصریح کرد: طبق آمار ارائهشده، وجود قریب به ۳۱ تونل (حدود هفت تا هشت درصد تونلهای کل کشور) و صدها پل بزرگ و کوچک، نشانی از حجم بالا و پیچیدگی مسیرهای ارتباطی این استان است، بهطوریکه محورهای یاسوج به اصفهان و یاسوج شیراز هرکدام با چندین تونل در زمره راههای راهبردی و سختگذر کشور قرار دارند.
پیمانجو در ارزیابی ساختار حملونقل جادهای، کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل راهداری به تشریح وظایف سهگانه دستگاههای مرتبط پرداخت، خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی متولی ایجاد و نگهداری جادههای اصلی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور متولی پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در استان و اداره کل راهداری و حملونقل جادهای نیز مسئول نگهداری، تعمیر و ساخت راههای فرعی و روستایی است.
وی افزود: در حال حاضر هیچ آزادراهی در استان وجود ندارد و اقدامات زیرساختی عمدتاً بر محور بزرگراهها و شبکههای اصلی و فرعی معطوف شدهاست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محورهای پرتردد و دشوار استان از جمله محور یاسوج-اصفهان و مسیر یاسوج به بابامیدان، گفت: اجرای پروژههای شاخصی همچون نصب نیوجرسی، اجرای خطکشی استاندارد، بهسازی و اصلاح قوسها و بهروزرسانی روشنایی طولی تونلها به فناوری کممصرف LED از جمله خدمات راهداری و حملونقل جادهای استان است.
وی با اشاره به مشکلات تاریخی در روشنایی محورهای تونلی و گردنههای مهگیر نظیر گردنه گل زردی و مسیر کاکان به پیست اسکی، تصریح کرد: با اجرای پروژه روشنایی طولی و نصب جداکنندههای فیزیکی، خطرات ناشی از مه، برف و تصادفات رانندگی به حداقل رسیده است و نصب برجهای نوری در تقاطعها و محل پلهای بحرانی برای ارتقا ایمنی شبانه در دستور کار قرار دارد.
تحول در آسفالت بیش از ۲۰۰ کیلومتر از راههای استان
پیمانجو با اشاره به عقد ۱۱ قرارداد عمرانی جدید طی یک سال گذشته و تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی، از آغاز عملیات روکش آسفالت در ۲۲۵ تا ۲۳۰ کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی استان تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: محورهای کلیدی از جمله جاده دهدشت به کمربندی باشت تونل کوهپاد، محور سیسخت به توتنده و مسیرهای یاسوج_اقلید و یاسوج_شیراز در این فاز زیرپوشش اقدام قرار گرفتند.
وی افزود: اجرای روکش و بهسازی محورها، پاسخ مستقیم به مطالبات چندین ساله مردم و رانندگان استانی تلقی میشود که عملیاتی شدن آن، ارتقای زیرساختهای کلیدی حملونقل جنوب غرب کشور را در پی دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیگیری مستمر عملیات خطکشی و نصب تجهیزات ایمنی در محورهای پرخطر، از دیگر محورهای عملکردی مجموعه اداره کل راهداری است.
وی تصریح کرد: تا پایان نیمه نخست سال جاری مجموعاً ۷۴ کیلومتر روکش آسفالت و ۱۲۶ کیلومتر در بخش راههای اصلی استان انجام شد و برنامهریزی برای نصب برجهای نوری تکمیلی در نقاط حساس، تا پایان سال در دستور اقدام قرار دارد.
پیمانجو خاطرنشان کرد: وسعت فعالیتهای این مجموعه فراتر از مرزهای اجرایی روزمره و رویکرد ساختاری و راهبردی تقویت زیرساختها، ایمنی راهها، و رعایت عدالت جغرافیایی در خدماترسانی، ستون اصلی راهبردهای این دستگاه در مسیر پاسخگویی به خواستهها و نیازهای واقعی مردم استان است.
تخصیص ۳۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی ناوگان مسافری و اتوبوسی
وی افزود: در چارچوب اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه و بهمنظور بهسازی ناوگان حملونقل عمومی، امسال مجموعاً ۳۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات به استان تخصیص یافت که تاکنون ۲۹.۴ میلیارد تومان آن به متقاضیان بهرهمند پرداخت شدهاست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: روند جذب و پرداخت این اعتبارات زمینه تقویت و جوانسازی ناوگان جادهای، ارتقای سطح خدمات و افزایش ایمنی تردد را در محورهای پرتردد استان فراهم ساخته است.
وی تصریح کرد: براساس برنامه نوسازی ناوگان سواری بینشهری، امسال ۵۴ دستگاه خودرو به ثبتنام کنندگان تخصیص یافت و کلیه این افراد جهت دریافت تسهیلات بانکی به بانکها معرفی شدند.
پیمانجو خاطرنشان کرد: سهم پارسال استان از این طرح ۳۰ دستگاه بود که رشد چشمگیری را در سالجاری نشان میدهد.
وی افزود: تسهیلات کمبهره پنج میلیارد تومانی برای هر متقاضی، نقش مؤثری در تسهیل و تسریع نوسازی این بخش ایفا کردهاست.
ایمنسازی معابر و کنترل نقاط حادثهخیز در دو سال اخیر
مدیرکل راهداری با اشاره به اقدامات راهبردی امسال و سال گذشته نظیر نصب جداکنندههای طولی، تأمین روشنایی تقاطعها و پلها، و اجرای طرح کنترل گشتهای راداری بهویژه در ایام پیک سفرهای نوروزی و اربعین، تحقق توفیقات جدی در کاهش تصادفات جادهای را حاصل مجموعه این تمهیدات دانست.
افزایش ۹ درصدی تردد و کاهش ۲۱ درصدی تلفات جادهای
وی تصریح کرد: براساس گزارشهای تفکیکی پزشکی قانونی و پلیس راه، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با کاهش ۲۱ درصدی تلفات جادهای نسبت به مدت مشابه سال قبل روبهرو بودیم.
پیمانجو خاطرنشان کرد: میزان تردد وسایل نقلیه در همین بازه، افزایشی معادل ۹ درصد داشته است.
وی تصریح کرد: سال گذشته آمار تلفات ۱۲۴ نفر ثبت شد در حالیکه امسال این رقم به ۹۸ نفر کاهش یافته که نقش اقدامات عمرانی، نظارتی و ایمنسازی فنی در آن مشهود است.
وی افزود: در حوزه ماشینآلات راهداری، با بازسازی کامل، ۱۱ دستگاه مایلر که پیشتر بلااستفاده و خارج از چرخه خدمت بودند به چرخه بهرهوری بازگشتند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرآیند بازسازی این ماشینآلات علاوه بر کاهش نیاز به خرید دستگاه نو و صرفهجویی چشمگیر اعتبارات، با هدف افزایش طول عمر و تأمین خدمات مستمر برای استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: به موازات این اقدام، دو دستگاه کامیون کشنده، سه دستگاه کامیون معمولی، چهار دستگاه لودر و سه دستگاه گریدر، به ناوگان استان اضافه شد که عملیات واگذاری و بهرهبرداری از آن طی هفته آینده با حضور استاندار رسمی میشود.
پیمانجو خاطرنشان کرد: این پروژه بازسازی، اقدامی بیسابقه و راهبردی در تأمین زیرساختهای لجستیک و اجرایی است.
عبور روزانه ۶۰ هزار خودرو از محورهای استان
وی افزود: در هفت ماهه نخست امسال، متوسط تردد روزانه در محورهای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد به ۶۰ هزار دستگاه خودرو رسیدهاست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار رسمی از ورود و خروج بین استانی، تردد بالغ بر ۱۰ میلیون ۸۳۷ هزار خودرو به استان در این مدت را ثبت کردهاست.
وی تصریح کرد: این شاخصها، جایگاه راههای استان را در سطح کشور از نظر حجم عبور و مرور ارتقا بخشیدهاست و اهمیت توجه به زیرساختهای ایمنی را دو چندان کردهاست.
پیمانجو خاطرنشان کرد: تحلیل مکانمحور دادههای تردد، نشان میدهد محورهای کمربندی یاسوج، دهدشت_بهبهان، گچساران_بهبهان، سپیدار و مسیرهای ارتباطی کلانشهر یاسوج با محورهای جنوب و شرق استان، بالاترین آمار عبور را ثبت میکنند، این محورها نیز به عنوان نقاط هدف نصب سامانههای جدید نظارت تصویری و ثبت تخلف انتخاب شدهاند.
توسعه سامانههای تصویری و ثبت تخلف
وی از تحول اساسی در مدیریت و کنترل هوشمند راههای استان خبر داد و افزود: مجموع سامانههای ثبت تخلف و نظارت تصویری از سال ۱۳۹۰ تاکنون، با موج توسعه جدید مواجه شدهاست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا قبل از سال جاری، ۲۱ سامانه ثبت تخلف و ۱۴ سامانه نظارت تصویری فعال بود، اما در سال ۱۴۰۳، مجوز و نصب ۱۰ سامانه ثبت تخلف و ۱۱ سامانه نظارت تصویری جدید صادر شد که هزینه تجهیز هر سامانه با دکل و تجهیزات جانبی بسیار بالا و عمدتاً از منابع ملی تأمین شدهاست.
وی تصریح کرد: در تجهیز سامانههای ثبت تخلف، تحول ساختاری رخ داده و مدل دوربینها از حالت تکی به دوبل تغییر یافتهاست، به نحوی که سرعت متوسط راننده میان دو دوربین محاسبه و تخلفات ثبت میشود و امکان دور زدن سیستم عملاً حذف شدهاست.
پیمانجو خاطرنشان کرد: اقدامات هوشمند و نوسازی سامانهها با رزولوشن و کیفیت تصویری بالاتر، ارتقای ملموس ایمنی محورهای پرتردد و حادثهخیز را به دنبال داشتهاست.
وی افزود: در مهرماه سال جاری، ۴۴ سامانه ثبت تخلف جدید با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان راهداری کشور برای استان تأمین اعتبار شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احتساب ۱۰ سامانه سال گذشته، جمعاً طی یک سال، ۵۴ سامانه جدید عملیاتی و در محورها نصب میشود و این حجم از تجهیز و توسعه بیسابقه است و پوشش کامل و هوشمند راههای ارتباطی استان را تضمین میکند.
وی تصریح کرد: در راستای توسعه، ساختمان مرکز مدیریت راههای استان، با مجوز مستقل و زیرساخت فناورانه ویژه، در هفته دولت کلنگزنی شد و هماینک با پیشرفت فیزیکی مطلوب در حال ساخت است.
پیمانجو خاطرنشان کرد: این مرکز مجهز، تمامی دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف را تجمیع و پایش خواهد کرد و کلیه دستگاههای خدماترسان (هلالاحمر، اورژانس، پلیس، نیروی انتظامی و…) امکان دسترسی برخط به دادههای تردد و تخلف محورهای استان را دارند.
وی افزود: ساختمان مذکور، با امکانات و سطح تجهیزاتی در حد استانهای بزرگ کشور، تا سالها نیاز حوزه حملونقل و مدیریت بحران استان را برطرف خواهد ساخت.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش بیبدیل توسعه فناوریهای نظارتی و هوشمندسازی جادهها، گفت: افزایش تجهیزات مدرن، کنترل دقیق و هوشمند تخلفات و ارتقا سطح خدمات مرکز پایش تصویری، تأثیر مستقیم و محسوسی بر کاهش تصادفات و تلفات جادهای استان و ارتقای شاخصهای ایمنی سفرهای بین استانی به دنبال داشتهاست.
وی افزود: بر اساس اعلام رسمی و دادههای ثبت شده، مسیر پاتاوه به یاسوج بیشترین میزان تردد روزانه را در بین جادههای استان دارد، پس از آن، محور بابامیدان-گچساران و محور بابامیدان-یاسوج در ردههای بعدی قرار گرفتهاند.
مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مسیرها بهعنوان نقاط هدف اصلی اقدامات ایمنی، از جمله بهسازی روکشهای آسفالت، نصب جداکنندههای فیزیکی، برجهای نوری و اجرای خطکشی استاندارد در سال ۱۴۰۳ انتخاب و عملیاتی گردیدهاند تا ضریب ایمنی عبور و تردد به حداکثر برسد.
وی تصریح کرد: در جریان اعتصاب سراسری کامیونداران کشور، مدیریت بحران در استان کهگیلویه و بویراحمد الگویی ملی از هماهنگی و تعامل رقم زد و با توجه به ضرورت حمل محصولات کشاورزی بهویژه هندوانه و گندم در فصل برداشت، ماشینآلات اداری و راهداری استان به خدمت گرفته شد و با همکاری استان معین (اصفهان)، ۳۰ دستگاه کامیون به کار گرفته شد تا خلل جدی در تأمین و حمل کالاهای اساسی مشهود نباشد.
پیمانجو خاطرنشان کرد: تعامل ویژه بخش خصوصی و رانندگان بومی، نقش مؤثری در عبور از این بحران ایفا کرد.
وی افزود: گردنه مرزی کهگیلویه و بویراحمد به چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مسیرهای حیاتی و سختگذر با هزینه عملیاتی بالا، در اولویت ویژه عملیات عمرانی قرار گرفته و چهار کیلومتر از این گردنه در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که با اخذ مجوز ملی و تأمین منابع مربوط، عملیات خاکبرداری تا ده روز آینده به خاتمه میرسد و مراحل بعدی آغاز میشود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه به عنوان مطالبه دیرینه مردم منطقه، با همکاری و قدرشناسی مردم اجرا میشود و نقش بسزایی در تقویت ارتباط بین استانی دارد.
وی با تاکید بر محدودیت منابع کشوری و استانی، هزینههای عمرانی جادهسازی در استان را چندین برابر استانهای همجوار مسطح مانند یزد و کرمان دانست، تصریح کرد: با در نظر گرفتن سطح محرومیت و تنوع نیازهای روستایی، توسعه عادلانه زیرساختها و اولویتبندی دقیق پروژهها محور اصلی سیاستگذاری مجموعه راهداری است، خدمتی که فارغ از هرگونه گرایش قومی، منطق استان را زیر پوشش قرار دادهاست.