به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بهزیستی کشور سیدجواد حسینی در بیستودومین نشست شورای تحول اداری سازمان بهزیستی اظهار کرد: مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به عنوان بزرگترین شبکه اجتماع محور و محله محور در سطح کشور با هدف جلوگیری از موازی کاری بین بخشی و برون سازمانی، افزایش شفافیت در نظارت بر عملکرد، چابک سازی دولت و کاهش بروکراسی اداری، کاهش تصدیگری دولت، افزایش کیفیت ارائه خدمات مددکاری و تخصصی و کاهش هزینهها از طریق هم افزایی بین طرحها و خدمات ایجاد شدند.
وی با تأکید بر اصلاح ساختار مراکز مثبت زندگی افزود: ایجاد مراکز مثبت زندگی اقدامی درست و مؤثر برای دسترسپذیر کردن خدمات محلهمحور با کیفیتی عادلانهتر و مبتنی بر توانمندسازی و پیشگیری بود اما در اجرا با چند اشکال روبهرو شد، نخست آنکه در راهاندازی این طرح عجله کردیم و بهصورت دفعتی آن را فراگیر کردیم در حالیکه لازم بود ابتدا بهصورت پایلوت اجرا شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خدمات مراکز مثبت زندگی در حال حاضر بیشتر حالت منفعل دارد تا فعال، متمرکز و یکنواخت است و در سطح محدودی ارائه میشود در حالیکه ظرفیت گسترش بیشتری دارد، بنابراین به دنبال اصلاح دستورالعمل این مراکز هستیم.
حسینی با اشاره به چالشهای نیروی انسانی در مراکز مثبت زندگی، اضافه کرد: دو مشکل اصلی شامل اینکه مددکاران بهروز و توانمند نمیشوند و امکان پرداخت اضافهکار به آنان وجود ندارد، کار را سخت و استمرار فعالیت را دشوار میکند.
وی خاطرنشان کرد: مراکز مثبت زندگی نمونهای از نظام تصمیمگیری مشارکتمحور هستند که در آن نظرات همه ذینفعان دیده شده و بسیاری از اصلاحات در پنج شیوهنامه جدید ذکر خواهد شد.
