به گزارش خبرنگار ایرنا، میثم مظفر درباره سفر خود به چین و دستاوردهای این سفر اظهار کرد: هفته گذشته کاروانی از سوی مدیریت شهری با همراهی شهردار تهران به کشور چین اعزام و ضمن شرکت در اجلاس بین المللی UCLG از هفت شهر این کشور بازدید کردند
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قراردادی برای توسعه ناوگان حمل و نقل منعقد که تعداد واگن های مترو در قرارداد با چین هزار و ۷۱ دستگاه است. ۶۳۰ دستگاه در قرارداد اولیه وجود داشت و ۱۶۱ دستگاه با افزایش ۲۵ درصدی به قرارداد اضافه و ۲۸۰ دستگاه نیز از سوی وزارت کشور به سهم تهران افزوده شد.
مظفر ادامه داد: البته تأمین مالی از طریق فاینانس انجام و مقرر است که ۸۵ درصد را طرف چینی از طریق فاینانس تأمین کند و ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت از سوی ایران تعیین شده که ۹ درصد پیش پرداخت ها سال گذشته انجام شده بود و مابقی با رفع موانع سیاسی و همت شهردار تهران شهریور ماه امسال پرداخت شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ورود ۲ رام قطار مترو به پایتخت افزود: این قطارها شامل ۱۴ واگن است که مراحل انتهایی ساخت خود را سپری می کند، علاوه براین واگن های دیگری نیز به سفارش دیگر کشورها در حال ساخت بود. آنچه دیدیم امید واهی نیست بلکه واقعیت دارد و مردم تهران باید این را بدانند.
مظفر خاطرنشان کرد: قرار بود ۲ سال پس از پیش پرداخت، اولین رام را تحویل بگیریم که با اصرار شهرداری مقررد گردید پس از یک سال رام های قطار از سوی طرف چینی وارد که دیماه امسال ۲ رام به صورت آزمایشی وارد می شود و پس از آن واگن های دیگر به تدریج در سال آینده وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: یک رام از این قطارها در هفته های آینده پس از تست تحویل شده و یک رام دیگر نیز در خطوط مسافربری چین استفاده می شود تا پس از اطمینان از وضعیت فعالیت آنها، وارد کشور شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: کشتی های حامل این قطارها به سمت ایران نیز رزرو شده که از فروردین ماه سال ۱۴۰۵ هر ماه بین ۲ تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد. اجرای کامل این قرارداد سه سال زمان خواهد برد. مقرر شد از خردادماه سال آینده همکاری مشترکی برای بومی سازی قطارهای مترو صورت بگیرد.
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ویژگی های این واگن ها، گفت: این واگن ها نسل پنجم واگن سازی در جهان است و سرعت سیر و ایمنی بالاتری دارد؛ در نسل چهارم تلاش بر این بود که اگر قطارها با سرعت ۱۰ کیلومتر تصادف می کردند، آسیب جدی نبینند اما در نسل پنجم در تصادف با سرعت ۲۰ کیلومتر قطعات آسیب نخواهند دید.
وی ادامه داد: تمام قطعات و اجزاء قطارها به سیستم عیب یاب خودکار مجهز شده اند و در طراحی واگن ها ارگونومی به صورتی است که شرایط آسانی برای مسافران ایجاد شود.
مظفر یادآور شد: واگن های کنونی برای مناسب سازی نیاز به اقدامات تکمیلی داشت اما این واگن ها به قطعاتی برای مناسب سازی معلولان مجهز هستند. قطعات داخلی واگن ها نیز کاملاً ضد حریق هستند.
وی در مورد بازدید از روند تولید اتوبوس های برقی هم گفت: این قرارداد شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هایگر است که تاکنون ۳۹۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه اولیه قرارداد به تهران تحویل شده و در خطوطی همچون خط جمهوری- بهارستان مردم از آن استفاده می کنند. در حال حاضر ۲۰ دستگاه نیز در حال ترخیص از گمرک بندرعباس است.
بخشی زیادی از خطوط اتوبوسرانی مرکزی و جنوبی تهران برقی می شود
مظفر گفت:۹۰ دستگاه اتوبوس برقی به سمت ایران در حال حرکت است و بخشی زیادی از خطوط مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد.
وی درباره قطعات اتوبوس ها اظهار کرد: قطعه اکسل جلو و عقب این اتوبوس ها آلمانی است که شاید بهترین و معروف ترین برند اکسل در دنیاست. باتری این اتوبوس ها از شرکت CATL (کاتل) تأمین شده که بزرگترین باتری ساز ماشینهای برقی دنیا است و باتری محصولات شرکت خودروسازی تسلا هم از همین برند تأمین می شود. لاستیک های استفاده شده در این محصول از برند تویوتایرز با اصالت ژاپنی و کیفیت کابین بسیار بالاست و از تست های استحکام و ایمنی سخت گیرانه ای مطابق استانداردهای اروپا عبور کرده است.
مظفر با اعلام اینکه با یک مرتبه شارژ باتری این اتوبوس ها قابلیت پیمایش ۲۵۰ کیلومتر را دارند، خاطرنشان کرد: این میزان تقریباً معادل فعالیت یک روز اتوبوس های درون شهری است.
مسافران در اتوبوس های جدید امکان شارژ تلفن همراهشان را دارند
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: نمای ظاهری مدرن و درج علائم نشان دهنده برقی بودن و یا پاک بودن این نوع اتوبوس ها از دیگر ویژگی های آن ها به شمار می رود. سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش جالب و مطبوع نیز برای مسافران خوشایند است. علاوه بر این امکان استفاده از قابلیت درگاه شارژ تلفن همراه به صورت USB برای مسافران رضایت مندی آنها را به دنبال داشته است.
مسیر پایانه شرق جدید- میدان آزادی و خط جدید لویزان-صادقیه مقصد متروباس ها
وی درباره قرارداد اتوبوس های ۲۶ متری برقی هایگر- اسکانیا جدید هم گفت: اتوبوسهای ۲۶ متری یا متروباس برای خطوطی است که نیاز به جابجایی مسافر بیش از ۶ هزار نفر در روز دارند که از سطح استاندارد جابجایی خطوط تندروی پایتخت، یک سطح بالاتر است و این ظرفیت جابجایی نیاز به تراموا یا ART و یا مدهای انبوه بری مانند متروباس دارند که در حقیقت سه کابین متصل به هم با ظرفیت جابجایی هر دستگاه حدود ۳۰۰ مسافر را دارند.
مظفر با بیان اینکه طبق برآوردها، مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی دارای تقاضای سفر بیش از ۶ هزار نفر در روز شده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود خط جدید مدنظر از لویزان تا صادقیه نیز نیاز به جابجایی مسافر در همین سطح را داشته باشد که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک قرار شده در این ۲ خط از سیستم های انبوه برتر نظیر متروباس استفاده شود. تاکنون قرارداد متروباس های تهران ۷۵ دستگاه است.
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه علاوه بر اتوبوس های وارداتی قرارداد تأمین یکهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب و اسنا نیز منعقد شده است، اظهار کرد: از شرکت اسنا تاکنون ۲۶۰ دستگاه و از شرکت عقاب نیز ۶۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل گرفته شده و اگر همت بیشتری شود و مشکل توافق ملکی با شرکت اسنا حل شود، چه بسا تا پایان سال جاری، تأمین هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی هم به سرانجام نهایی برسد.
وی با اعلام اینکه قرارداد تاکسی های برقی با شرکت آیون نیز به ظرفیت هزار و ۷۵۲ دستگاه آیون شاسی بلند منعقد شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاه ها به طور کامل به شهرداری تهران تحویل داده شده و در شهر تهران پلاک شده و به گفته مسئولان شهرداری، فعالیت آنها نیز در سطح شهر آغاز شده است.
شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام میکند
مظفر گفت: در بازدید از شرکت آیون و ادامه همکاری، انتخاب خودروی سدان و مدل مورد نظر، قیمت و شرایط تحویل، بحث و بررسی مفصلی انجام شد. براساس نظرات هیأت ایرانی مقرر شد شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام کند.
رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: برنامه مدنظر مدیریت شهری با توجه به شرایط پیش رو تحقق فعالیت ۶ هزار دستگاه تاکسی برقی آیون تا پایان این دوره در شهر تهران است که همانطور که گفتیم هزار و ۷۵۲ دستگاه آن ساخته و تحویل شده و مذاکرات ساخت و خرید چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر در این سفر انجام شد که مراحل انعقاد قرارداد آن در حال انجام است.
وی اظهار کرد: تزریق یأس و ناامیدی درباره عدم تحقق اتوبوس های برقی توسط عده ای، شهروندان تهرانی به صورت واقعی امروز خدمت متفاوت اتوبوس های برقی پاک و مدرن را در شهر مشاهده می کنند. در آینده ای نه چندان دور مسافران مترو نیز ورود واگن های مدرن و پیشرفته جدید را مشاهده خواهند کرد.
مظفر افزود: کسانی که کار اجرایی جدی در این سطح کرده اند، درک دقیق تری از موانع و سختی های چنین کاری دارند اما این راه پر افتخاری است که آغاز شده و می تواند تهران را به سوی دستیابی به آسمانی پاک تر رهنمون کند.
به گزارش ایرنا در پایان این گزارش از سوی مظفر؛ ضمن آنکه همه اعضا به صداقت گزارش این عضو اذعان داشتند اما انتقادات مثبت و منفی را ارایه دادند که منتجر به برخی تنش ها و برخوردهای نامناسب در صحن شورا شد.
در ادامه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تایید گزارش عضو شورای شهر تهران و قدردانی از همراهی وی در سفر به چین گفت: توان تولید داخلی با مشکل مواجه است و ما در کشور توان تولید اتوبوس ۱۸ و ۲۵ متری را نداریم.
محسن هرمزی افزود: چندی پیش ما با تمام تولیدکنندگان داخلی که توان تولید داشتند، قرارداد اتوبوس های برقی و دیزلی منعقد کردیم، یکی از تولیدکنندگان داخلی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ما تحویل داد اما ۱۰۰ دستگاه در سفر اربعین خراب شد.
وی اظهار کرد: درخواست ما این است که شورا فرصتی را برای ارائه گزارشات حوزه حمل و نقل در اختیار ما قرار دهد.
این مسئول اضافه کرد: در بخش واگن ها اگر همکاری رئیس جمهور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وجود نداشت، اتفاقی رقم نمی خورد، اگر شهردار تهران پیش قدم نمی شد و ۹ درصد پیش پرداخت را انجام نمی داد و بنده و مدیرعامل شرکت واگن سازی ورود نمی کردیم، این اتفاق رقم نمی خورد. امروز حساب های شخصی ما هم بسته شده و جزء بدهکاران به بانک مرکزی هستیم.
هرمزی با اعلام اینکه زمان طراحی و تولید قطارها ۲۴ ماه اعلام شده بود، گفت: وقتی پیش پرداخت را در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم، تولید آن آغاز شد. بنده سوگند یاد کردم که پشت تریبون شورا خلاف واقع نگویم. ساخت قطار از سال گذشته آغاز شده بود و روزهای آینده به خط تست می رود.
وی افزود: با پیگیری شهردار تهران و شخص رئیس جمهور پیش پرداخت صورت گرفت که این اتفاق به معنای واقعی ویژه است و امیدواریم مورد رضایت مردم باشد.
بیش از ۸۵ درصد هزینه قطعات خودروسازان در داخل کشور نیاز به ارز دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد هزینه قطعات خودروسازان در داخل کشور نیاز به ارز دارد، گفت: بسیاری از قطعات اتوبوس های داخلی نیز وارداتی است و باید برای خرید آن ارز تخصیص داد.
وی افزود: خودروی سواری برقی تولیدی در کشور برای خرید تاکسی ها وجود ندارد. ما در کارخانه هایگر نیز به توافقاتی برای بومی سازی تولید این اتوبوس ها در داخل کشور داشتیم.
هرمزی تاکید کرد: خریدها با هماهنگی کمیته فنی اتوبوسرانی انجام شده است و به هرشکل اگر همکاری و همراهی شورا وجود نداشت نمی توانستیم این مهم را به نتیجه برسانیم.
