شناسهٔ خبر: 75554652 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهر کرمان بحرانی‌تر از جنوب استان در سرانه آموزشی است

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان، با عنوان اینکه سرانه فضای آموزشی در منوجان، رودبار جنوب و ریگان زیر سه متر مربع است، گفت: وضعیت شهر کرمان بحرانی‌تر از جنوب استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدمحمد واعظی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان، با تشریح دستاوردهای «نهضت ملی مدرسه‌سازی»، گفت: پس از 47 سال از آغاز انقلاب، برای نخستین‌بار آموزش‌وپرورش در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفته است.

وی تأکید کرد که عدالت آموزشی، توسعه هنرستان‌ها و مردمی‌سازی ساخت مدارس محور اصلی برنامه‌های دولت است و استان کرمان نیز با اجرای بیش از 150 پروژه فعال، در مسیر حذف مدارس ناایمن و افزایش سرانه فضای آموزشی گام برمی‌دارد.

آموزش و پرورش در صدر اولویت‌های دولت چهاردهم

واعظی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم برای نخستین‌بار پس از انقلاب، آموزش‌وپرورش را در اولویت نخست خود قرار داده است، گفت: دولت از همان آغاز کار، موضوع عدالت آموزشی را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مطرح کرد و در قالب نهضت ملی مدرسه‌سازی به‌صورت عملیاتی وارد میدان شد. این نهضت دو بُعد دارد: نخست، تأمین فضاهای آموزشی استاندارد و دوم، ارتقای محتوای آموزشی مدارس.

وی افزود: در ستاد مرکزی، ابتدا مسائل آموزشی هر استان شناسایی و دسته‌بندی شد. در حوزه فضاهای آموزشی، مشکلات به شش دسته تقسیم شد؛ شامل مدارس کانکسی مستقل بالای 10 دانش‌آموز، مدارس سنگی و عارضه‌ای، مدارس تخریبی، مدارس نیمه‌تمام، و همچنین مناطق با سرانه فضای آموزشی پایین و مناطقی با تراکم جمعیت بالای 35 دانش‌آموز در هر کلاس.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، تأکید کرد: دو هدف کوتاه‌مدت نهضت، افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق زیر 3 متر مربع و کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های پرتراکم بود.

وی گفت: در چارچوب این برنامه، استان کرمان 158 پروژه شامل 1062 کلاس درس را در شش محور اصلی تعریف کرده است. از این تعداد، 162 کلاس مربوط به مدارس کانکسی مستقل بالای 10 دانش‌آموز بوده که تا مهرماه سامان‌دهی و تحویل آموزش‌وپرورش شده‌اند. اکنون در استان هیچ مدرسه کانکسی مستقل بالای 10 دانش‌آموز وجود ندارد.

حذف مدارس سنگی و ناایمن با همکاری نهادهای انقلابی

واعظی ادامه داد: مدارس سنگی، حتی با یک دانش‌آموز، به‌دلیل ناایمنی باید حذف شوند. در این زمینه با بنیاد مستضعفان و قرارگاه بسیج سازندگی سپاه تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم تا در کوتاه‌ترین زمان، مدارس سنگی استان جمع‌آوری شوند. بر اساس برنامه‌ریزی، تا پایان سال جاری پرونده مدارس سنگی در کرمان بسته خواهد شد.

کمبود سرانه فضای آموزشی در کرمان

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب سرانه فضای آموزشی گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی کشور 5.45 متر مربع است، که این سرانه در استان 25 صدم مترمربع از متوسط کشوری پایین‌تر است و سه منطقه شامل منوجان، ریگان و رودبار سرانه زیر سه متر دارند.

واعظی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در  بخش مدارس ابتدایی شهر کرمان در ناحیه دوبرابر با 2.2 مترمربع و ناحیه نیز یک 2.9 مترمربع است که در برخی مناطق شهر، تراکم کلاس‌ها تا 44 دانش‌آموز هم می‌رسد و وضعیتی به مراتب بدتر از سه شهرستان منوجان، رودبار جنوب و ریگان دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، افزود: در مهرماه امسال، 53 پروژه با 340 کلاس درس به آموزش‌وپرورش تحویل داده شد تا بخشی از این کمبود جبران شود.

ورود صنایع کرمان به نهضت مدرسه‌سازی

وی از مشارکت بخش صنعت در ساخت مدارس خبر داد و گفت: در مردادماه امسال با همکاری استانداری و صنایع بزرگ استان، تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت 850 کلاس درس با پنج شرکت صنعتی از جمله شرکت ملی مس، گل‌گهر، گوهرزمین، کرمان موتور و مدیران خودرو امضا شد. بر اساس بند «خ» ماده 20 برنامه هفتم توسعه، این شرکت‌ها موظف شدند 25 درصد از مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه ساخت فضاهای آموزشی هزینه کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، افزود: 800 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و 550 میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این طرح‌ها اختصاص یافته است و روند انعقاد تفاهم‌نامه با سایر صنایع ادامه دارد.

واعظی با تأکید بر مردمی‌سازی آموزش‌وپرورش گفت: هدف اصلی دولت از این نهضت، صرفاً تأمین مالی نیست، بلکه هویت‌بخشی و مشارکت مردم در توسعه آموزش کشور است. در هر پروژه یک مسئول مردمی تعریف شده تا روند ساخت مدارس را پیگیری کند.

وی به پویش «بساز مدرسه» که اخیراً با حضور رئیس‌جمهور در اصفهان رونمایی شد اشاره کرد و گفت: این پویش، با هدف شفاف‌سازی و جلب مشارکت مردمی طراحی شده است. مردم می‌توانند از طریق کدهای دستوری در طرح‌های مختلفی چون "شاداب‌سازی مدارس"، "هوشمندسازی" (طرح سراج) و "با هم‌کلاسی" برای بازسازی مدارس قدیمی خود مشارکت کنند.

استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و هوشمندسازی مدارس

واعظی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ایمنی مدارس اشاره کرد و گفت: در سال 1394 حدود 15 هزار کلاس درس در استان کرمان از سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کردند که امروز این رقم به 2 هزار کلاس کاهش یافته است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در دو سال آینده، تمام این سیستم‌ها استانداردسازی شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، افزود: در کنار آن، تعمیرات اساسی موتورخانه‌ها در 109 مدرسه انجام می‌شود و مدارس جدید با تجهیزات هوشمند و چیدمان مدرن طراحی می‌شوند. امسال 100 میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس هزینه شده است.

توسعه هنرستان‌های جوار صنعت

وی از احداث نسل جدیدی از هنرستان‌ها خبر داد و گفت: یکی از اهداف تفاهم‌نامه با صنایع، احداث هنرستان‌های جوار صنعت است تا نیروی انسانی متخصص برای صنایع استان تربیت شود. تاکنون احداث شش هنرستان در شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم قطعی شده و مذاکرات برای ساخت هنرستان در زرند، جیرفت و شهربابک نیز در حال انجام است.

پروژه‌های مالیاتی و نسل دوم مدارس

واعظی با اشاره به پروژه‌های نشاندار مالیاتی گفت: در سال گذشته، 16 پروژه از محل مالیات شرکت‌ها نشاندار شد که 13 مورد از آن‌ها به‌طور کامل تأمین اعتبار شدند. با بهره‌گیری از این ظرفیت، تلاش داریم نسل دوم مدارس را در استان کرمان طراحی کنیم؛ مدارسی با هویت بومی، طراحی مدرن و کیفیت ساخت بالا که با همکاری دانشگاه‌ها و مشاوران معتبر کشور در حال برنامه‌ریزی است.

مدارس کپری و کانکسی؛ واقعیتی بومی

وی درباره مدارس کپری توضیح داد: مدارس کپری را نمی‌توان ناایمن تلقی کرد، زیرا در مناطق جنوبی استان بخشی از فرهنگ بومی و سبک زندگی مردم است. حتی خانواده‌ها در کنار منازل نوساز خود، یک کپر سنتی دارند؛ بنابراین ما قصد حذف آن‌ها را نداریم، بلکه به دنبال ایمن‌سازی و تجهیزشان هستیم.

واعظی تأکید کرد: مدارس کانکسی مستقل بالای 10 دانش‌آموز در استان جمع‌آوری شده‌اند و مدارس زیر 10 نفر که عمدتاً در مناطق عشایری هستند، همچنان به‌صورت متحرک و موقت فعالیت دارند.

برنامه برای حذف مدارس تخریبی

وی درباره مدارس تخریبی گفت: به‌طور میانگین 20 درصد مدارس کشور تخریبی هستند، اما این رقم در کرمان به حدود 30 درصد می‌رسد. با اجرای طرح‌های جدید و ساخت 850 کلاس درس، بخشی از این مدارس جایگزین خواهند شد. با این حال، نهضت مدرسه‌سازی هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد؛ زیرا برای رسیدن به استاندارد جهانی سرانه فضای آموزشی (8.5 متر مربع)، باید سال‌ها تلاش مستمر ادامه یابد.

واعظی در پایان گفت: هدف ما ایجاد تحول در کیفیت ساخت فضاهای آموزشی و رسیدن به نسلی نو از مدارس است. با مشارکت دولت، صنایع و مردم، آینده آموزش و پرورش استان کرمان روشن‌تر از همیشه خواهد بود.

انتهای پیام/511/