شناسهٔ خبر: 75554512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرز «ریمدان»؛ کریدوری نوین برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی

زاهدان- ایرنا- «ریمدان» در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان و در مرز با پاکستان با موقعیت جغرافیایی راهبردی خود،‌ فرصتی طلایی برای گسترش روابط تجاری کشور به‌شمار می‌آید؛‌ این نقطه مرزی به‌دلیل نزدیکی به بندر چابهار و برخورداری از ظرفیت‌های ترانزیتی می‌تواند به کریدور مهمی برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز زمینی و دریایی با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان، یکی از مهم‌ترین مناطق راهبردی کشور به‌شمار می‌رود؛ طول مرزهای خاکی این استان با افغانستان حدود ۳۰۰ کیلومتر و با پاکستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر و مرز آبی آن با دریای عمان حدود ۳۱۰ کیلومتر است.
این موقعیت کم‌نظیر جغرافیایی باعث شده است سیستان و بلوچستان به یکی از مسیرهای امن، کوتاه و اقتصادی برای دسترسی کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان و پاکستان به بازارهای خاورمیانه، اروپا و آفریقا تبدیل شود؛ در این میان «ریمدان» در شهرستان دشتیاری در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از نقاط مرزی مهم ایران و پاکستان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی و تجاری ۲ کشور دارد.
مرز ریمدان که در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری شرق بندر چابهار قرار دارد، می‌تواند به‌عنوان یک دروازه راهبردی برای گسترش روابط تجاری و افزایش صادرات ایران به پاکستان و سایر کشورهای منطقه عمل کند.

نزدیکی این منطقه به چابهار، یکی از بنادر راهبردی ایران که به آب های آزاد و اقیانوس هند دسترسی دارد این امکان را فراهم می‌آورد که از زیرساخت‌های بندری برای افزایش حجم صادرات و واردات کالا استفاده شود، در واقع با توجه به فاصله کوتاه ریمدان از این بندر امکان انتقال کالاهای مختلف از طریق جاده یا خط ریلی به این منطقه وجود دارد.

در این راستا تاکنون ۲۱۵ هکتار از اراضی منطقه ریمدان برای اجرای طرح‌های اقتصادی آماده شده که نشان‌دهنده اراده دولت و مسوولان برای تبدیل این گذرگاه به یکی از قطب‌های تجاری و اقتصادی مرزی کشور است.

از طرفی توسعه زیرساخت‌های مرز ریمدان از جمله راه‌های ارتباطی و ایجاد خط ریلی می‌تواند نقش زیادی در افزایش ظرفیت ترانزیتی و صادراتی این منطقه ایفا کند به‌طوریکه با ادامه روند برنامه های توسعه ای استان سیستان و بلوچستان اگر خط ریلی بین چابهار و ریمدان ایجاد شود علاوه بر تسهیل، هزینه‌ها و زمان حمل‌ و نقل کالا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این موضوع نه‌تنها به توسعه تجارت دوجانبه با پاکستان کمک می‌کند بلکه می‌تواند به بهبود دسترسی به بازارهای منطقه‌ای دیگر مانند هند و کشورهای آسیای میانه نیز منجر شود؛ پاکستان یکی از همسایگان بزرگ ایران و بازار پرظرفیتی برای کالاهای ایرانی است و مرز ریمدان می‌تواند به‌عنوان یک کریدور حیاتی برای صادرات کالاهای ایرانی به پاکستان و سایر کشورهای دیگر عمل کند.

مرز ریمدان با موقعیت جغرافیایی راهبردی و ظرفیت‌های زیرساختی خود می‌تواند به یکی از نقاط کلیدی تجارت مرزی ایران تبدیل شود بنابراین توجه ویژه به این منطقه و توسعه زیرساخت‌های آن می‌تواند باعث جهش قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت ایران شود.

مرز «ریمدان»؛ کریدوری نوین برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی

پایانه مرزی ریمدان؛ دروازه نوین تجارت ایران و پاکستان

کشور پاکستان که در جنوب غربی آسیا واقع شده با بیش از ۲۲۰ میلیون نفر، ششمین کشور پرجمعیت جهان است و از جنوب با دریای عمان، از غرب با ایران، از شمال با افغانستان و از شرق با هند هم‌مرز است؛ این کشور به‌واسطه موقعیت ترانزیتی و جمعیت بالای خود از جایگاه اقتصادی قابل‌توجهی در منطقه برخوردار بوده و از دیرباز روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی با ایران داشته است.
راه‌آهن زاهدان ـ کویته به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی شرق کشور یکی از مسیرهای فعال مبادلات کالا و مسافر میان ایران و پاکستان است؛ افزون بر آن، پیمان همکاری اکو نیز زمینه‌ساز تعاملات گسترده اقتصادی، حمل‌ونقلی و صنعتی میان این کشورها شده است؛ در این میان پایانه مرزی ریمدان یکی از نقاط کلیدی برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان محسوب می‌شود.

این مرز در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار - راسک و ۷۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان قرار دارد؛ چنین موقعیتی امکان پیوند مستقیم شبکه‌های جاده‌ای و حمل‌ و نقلی ۲ کشور را فراهم و ریمدان را به دروازه‌ای جدید برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا در جنوب شرق ایران تبدیل کرده است.
نزدیکی به بندر چابهار و قرار گرفتن در محدوده طرح توسعه محور سواحل مکران، فرصت ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های لجستیک، انبارداری، صنایع تبدیلی و صادرات این منطقه ایجاد کرده است؛ اشتغال‌زایی برای ساکنان محلی و کاهش وابستگی به فعالیت‌های غیررسمی نیز از آثار مثبت فعال‌سازی پایانه‌ مرزی ریمدان است که در بلندمدت به تثبیت جمعیت در مناطق مرزی، رشد پایدار و ارتقای امنیت مرزهای کشور کمک خواهد کرد.

مرز «ریمدان»؛ کریدوری نوین برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی

ظرفیت‌های توسعه‌ای ریمدان در کریدور شرقی کشور
توسعه مسیرهای ارتباطی میان چابهار، زاهدان و مرز میلک از طریق بزرگراه‌ها و خطوط ریلی در کنار تقویت پایانه مرزی ریمدان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان می‌تواند به ایجاد یک کریدور لجستیکی یکپارچه از دریای عمان تا مرز افغانستان منجر شود؛‌این کریدور با تسهیل ترانزیت کالا و کاهش زمان و هزینه حمل‌ونقل نه‌تنها به رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد بلکه به یکی از ارکان اصلی تجارت ملی و بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

از آنجا که سیستان و بلوچستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کانون ارتباطات آسیای مرکزی، جنوب آسیا، دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد، توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه باید یک رویکرد فراتر از فعالیت‌های مرزی و تجاری ساده باشد؛‌ این استان ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های های مختلف دارد که می‌تواند به‌عنوان یک عامل محرک برای توسعه پایدار این منطقه عمل کند.

در واقع سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر همراه با گسترش بنادر و تکمیل شبکه‌های حمل‌ونقل زمینی و دریایی می‌تواند یک پایه مستحکم برای توسعه صنعتی و اقتصادی در استان فراهم کند؛ یکی از اجزای کلیدی این تحول، تقویت و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ و نقل به‌ویژه خطوط ریلی و جاده‌ای است.

مرز «ریمدان»؛ کریدوری نوین برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی

آغاز حمل یکسره کالا از مرز ریمدان؛ افقی تازه‌ در توسعه تجارت جنوب شرق ایران

مهر ماه امسال بود که مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان از آغاز حمل یکسره کالا میان ایران و پاکستان برای نخستین بار از پایانه مرزی ریمدان خبر دادند.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان،‌ نخستین محموله کالای وارداتی از مبدا بندر کراچی پاکستان از طریق پایانه مرزی ریمدان به مقصد بندر کنارک ایران حمل و فصل تازه‌ای در همکاری‌های حمل‌ونقلی و تجاری ۲ کشور آغاز شد.

شهرام مبارکی افزود: با فراهم شدن این امکان، شرایط لازم برای توسعه مبادلات مرزی و افزایش حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان بیش از پیش مهیا شده است.

به گفته وی، تاجران، بازرگانان و فعالان بخش حمل و نقل بین‌المللی می‌توانند کالاهای خود را به‌صورت مستقیم و بدون توقف از مبدا تا مقصد و با استفاده از ناوگان حمل و نقل ۲ کشور حمل کنند.

مبارکی تصریح کرد: اجرای این طرح سبب تسریع و تسهیل حمل و نقل بین‌المللی و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های مرز ریمدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های ارتباطی ایران و پاکستان خواهد شد.

وی اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان با توسعه شبکه حمل و نقل، ایجاد و بهبود کریدورهای ترانزیتی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در پایانه مرزی ریمدان، بستر لازم برای اجرای این طرح را فراهم کرده است.

مبارکی تاکید کرد: این اقدام، گامی مهم برای تقویت همکاری‌های اقتصادی، تسهیل ترانزیت و رونق مبادلات منطقه‌ای است و می‌تواند نقش مهمی در رونق پایانه مرزی ریمدان و شکوفایی اقتصادی جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کند.

به گفته کارشناسان،‌ راه‌اندازی رسمی حمل یکسره کالا میان ایران و پاکستان از طریق پایانه مرزی ریمدان نقطه عطفی در روابط حمل‌ونقلی ایران و پاکستان محسوب می‌شود و بستری مناسب برای حضور فعال‌تر ایران در شبکه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فراهم می‌کند.

مرز «ریمدان»؛ کریدوری نوین برای اتصال ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی

نقش مرز ریمدان در پیوند ایران با کریدور بین‌المللی چین - پاکستان

همچنین به گفته مدیر منطقه ریمدان (محدوده منفصله منطقه آزاد چابهار)، با تکمیل همه زیرساخت‌ها و اجرای راه‌آهن چابهار - ریمدان، این مرز می‌تواند به دروازه صادرات ایران به پاکستان و چین تبدیل شود و نقش مهمی در پیوند ایران با کریدور بین‌المللی چین–پاکستان (CPEC) ایفا کند.

علی جلالی با بیان اینکه مرز ریمدان قابلیت ایجاد جهش در صادرات را دارد،‌افزود: در صورتی‌که امکان اتصال ریلی چابهار به ریمدان و نقطه صفر مرزی فراهم شود، می‌توان از مسیرهای ترانزیتی برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا بهره برد.

وی با بیان اینکه مرز ریمدان در محدوده دشتیاری رونق دهنده مسیرهای داخلی تجاری ایران است و می‌توان با ادامه دادن مسیر «سی‌پک» (کریدور اقتصادی چین- پاکستان) تا روسیه، اروپا و آسیای میانه متصل شود، گفت: مرز ریمدان فاصله کوتاهی با مناطق جمعیتی پاکستان دارد و می‌توان از این مرز، دام زنده، انواع محصولات کشاورزی وارد و کالاهای زیادی صادر کرد.

به گزارش ایرنا، پایانه مرزی ریمدان به‌عنوان یکی از گذرگاه‌های رسمی در جنوب شرق کشور از ظرفیت بالایی برای ترددهای بین‌المللی، فعالیت‌های تجاری و میزبانی از زائران برخوردار است.