به گزارش خبرنگار آنا، مراسم معارفه نودانشجویان کارشناسی ۱۴۰۴ با حضور رئیس و معاونین در تالار فیض دانشگاه کاشان برگزار شد.
رئیس دانشگاه کاشان در این مراسم با تبریک ورود دانشجویان به دانشگاه کاشان اظهار کرد: دانشگاه کاشان از دانشگاههای شاخص و مطرح در بین دانشگاههای کشور است.
بهزاد سلطانی به وضعیت دانشگاهها و اهمیت دو نوع دانش، یعنی دانش پایه و دانش کاربردی/تجاریسازی، در ایران و دانشگاههای پیشرفته دنیا اشاره کرد و گفت: دانشگاههای ایران بیشتر در نسل یک و دو قرار دارند، جایی که تمرکز بر دانش پایه است، اما دانشگاههای پیشرفته (نسل سه) دانش تجاریسازی را نیز به دانشجویان آموزش میدهند.
وی با بیان اینکه دانشجویان در ایران مهارت کارآفرینی را یاد نمیگیرند و نمیدانند که پس از فارغالتحصیلی باید چه مسیری را طی کنند، افزود: در دانشگاههای پیشرفته، علاوه بر دانش پایه، دانشجویان یاد میگیرند که چگونه کسبوکار خود را راهاندازی کنند (استارتآپ)، شرکت دانشبنیان تأسیس و دانش تخصصی خود را تجاریسازی کنند و این امر موجب میشود که فارغالتحصیلان به جای انتظار برای استخدام، خودشان شغل ایجاد کنند.
رئیس دانشگاه کاشان، کارآفرینی، خودسازی و فرهیختگی را مأموریت اصلی این دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه کاشان تنها دانشگاهی در ایران است که علاوه بر آموزش و تحقیق، ماموریتهای رسمی و قانونی «کارآفرینی» و «خودسازی/فرهیختگی» را نیز دنبال میکند و این سه مورد به همراه آموزش و تحقیق، چهار وظیفه اصلی دانشجویان در دوران تحصیل را تشکیل میدهند.
سلطانی متذکر شد: کارآفرینی در دانشگاه کاشان صرفاً به معنی تربیت مهندس نیست، بلکه به معنای تشویق استادان و دانشجویان به ایدهپردازی برای کسبوکارهایی است که علاوه بر جنبههای تکنولوژیکی، بازار و قابلیت تجاریسازی نیز داشته باشند.
وی در ادامه افزود: برای تحقق این هدف، درس کارآفرینی در دانشکدهها ارائه شده، مرکز نوآوری فعال است و دانشگاه دارای پارک فناوری است (که در مقایسه با ۱۷ دانشگاه دارای پارک فناوری در کشور ازجمله دانشگاههای بزرگ مانند تهران و شریف، قابل توجه است.)
رئیس دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای یک معاونت جدید و منحصربهفرد به نام معاونت نوآوری و اقتصاد است که در هیچ دانشگاه دیگری وجود ندارد و وظیفه این معاونت کمک به دانشجویان و اساتید برای راهاندازی استارتآپها و کسبوکارهای مبتنی بر فناوری است.
سلطانی، خودسازی و فرهیختگی را بخش سوم و مهمی از این مأموریت عنوان کرد و افزود: دانشگاه بهترین و تنها فرصت برای رشد شخصیت و تبدیل شدن به فردی فرهیخته است و فرهیختگی به معنای داشتن زندگی سالم، عدم دروغگویی و دزدی، داشتن سلامت روانی و عاطفی، و گسترش روح است و این امر مستلزم مطالعه کتابهای متنوع، گفتوگو با استادان و همدانشگاهیها و پرسیدن سؤال از استادان در مورد مسائل مختلف زندگی (نه فقط تحصیلی) است.
وی، نقش استادان را برای ارتقای فرهیختگی دانشجویان حایز اهمیت دانست و تأکید کرد: استادان باید با دانشجویان رفیق باشند، نه فقط معلم. استادان بهعنوان منابع فکری با تجربه برای راهنمایی دانشجویان در مسائل زندگی معرفی میشوند.
رئیس دانشگاه کاشان، ایجاد فضایی برای بحث و گفتوگو را به دانشجویان تأکید کرد و توضیح داد: ایجاد فضایی برای بحث و گفتوگو بین مخالفان و موافقان در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رشد وتعالی دانشجوان را به همراه دارد.
سلطانی تأکید بر «دانشگاهی» و «آکادمیک» بودن محیط دانشگاه، فراتر از سه مأموریت دانشگاهی را حائز اهمیت دانست و افزود: رفتار نامناسب، مانند فحش رکیک، چه از سوی دانشجو، چه استاد و چه کارمند، جایی در دانشگاه ندارد و شأن دانشگاهی ایجاب میکند که احترام متقابل و حفظ شخصیت یکدیگر رعایت شود.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه باید محیطی باشد که علاوه بر علمآموزی، فضایی برای رشد شخصیت و رعایت احترام متقابل فراهم کند، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند خودآگاهی و انطباق رفتاری با استانداردهای آکادمیک است، به طوری که هر فرد، دیگری را به عنوان یک انسان محترم بشناسد.
انتهای پیام/