به گزارش ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شامگاه دوشنبه 5 آبان در سالن فجر شهر سنندج برگزار شد، با اشاره به مؤلفههای هویتی استان کردستان، گفت: یکی از اضلاع هویتی این استان، مؤلفه قومیتی ـ تاریخ تمدنی آن است و به عنوان ضلع دوم هویتی این استان باید به مظاهر فرهنگی و هنری آن که به طور مثال در هنرهای تجسمی، آوایی و موسیقایی و نمایشی تجلی یافته است، اشاره کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضلع سوم از مؤلفههای هویتی این استان، اظهار کرد: آن هویتی دینی است که در چند حوزه و از جمله عشق و علاقه مردم این خطه فرهنگخیز به قرآن تجلی یافته است. آنچه که ما در جریان این مسابقات شاهد آن بودیم و همچنین گزارشها، از عشق و علاقه وافر مردمان کردستان به ساحت قرآن، گواهی میدهد که مصداقی از همین ضلع سوم ماهیت هویتی این استان است.
وی، استان کردستان را استانی قرآنی توصیف کرد و گفت: بیشک قرآن کریم در تار و پود مردم کُرد و اهالی فرهنگدوست دیار زرخیز کردستان تنیده شده است، به شکلی که میتوان دهها و صدها نمونه از این عشق وافر و تمام نشدنی مردمان این سرزمین به ساحت قرآن را سراغ گرفت.
صالحی افزود: برگزاری آئین اختتامیه هر چند شاید برای بسیاری از حضار و شرکتکنندگان در این رویداد قرآنی خوشایند باشد، چرا که به هر حال مسئولیتی را به انجام رسانده و با موفقیت از این مرحله نیز گذر کردهاند، اما برای مردم قرآندوست کردستان به مثابه سوگی است که باید با میزبانی رویدادی که قرآن در رأس آن قرار دارد و به آن عشق می ورزند، وداع کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماجرای تاریخی «قرآن نگل» به عنوان یکی از مصادیق عشق و علاقه وافر مردمان کردستان به قرآن اشاره و تأکید کرد: این قرآن و یافت شدن آن در خاک این سرزمین از جنبههای گوناگونی حائز اهمیت است و شاید در نگاه اول با توجه به نفیس بودن آن از نظر قدمت کتابت، صفحهآرایی و تذهیب و تجلید، بتوان آن را جزو آثار منحصر به فرد هنری و فرهنگی قلمداد کرد اما در اینجا میخواهم به وجه متفاوت و دیگری که این مجلد را سرآمد دیگر مصحف کرده است، بپردازم و آن اینکه پیدا شدن و وجود این قرآن در این سرزمین، موجب همگرایی اهالی و تجمع آنها در نقطهای و به وجود آمدن آبادی و شهر، پیرامون کلام خدا شده و از این حیث یعنی اجتماعی آن را حائز اهمیت کرده است.
وی در ادامه گفت: در شرایطی که اگر این قرآن در هر جای دیگر این کره خاکی یافت میشد، اکنون باید آن را در لابه لای ویترینهای شیشهای موزهها مشاهده کرد، اما این قرآن در این دیار فرهنگخیز سبب همگرایی، تعاون، اتحاد و یکپارچگی قومیتی شده و این امر، از نظر اجتماعی بسیار ارزشمند است.
صالحی به جریانها و رویدادهای قرآنی شکل گرفته پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یقیناً حجم تولیدات قرآنی پس از انقلاب در قالبهای گوناگون همچون ترجمه، کتابت و نظایر آن با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و استان کردستان نیز در این امر به ویژه ترجمه قرآن به زبان فارسی و کُردی سهم بسزایی در این جریان داشته است که از آن جمله میتوان به آثار پژوهشگرانی همچون عبدالرحمن شرفکندی، ملاصادق ابراهیمی و ترجمههای خرمدل اشاره کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: مورد دیگری را باید در توصیف صلح سوم هویتی مردمان این دیار از نقطه نظر هویت دینی ذکر کرد و آن عشق مردمان کُرد به شخصیت پیامبر(ص) است که در آیینهای قومی این سرزمین و در قالب هنرنماییهایی ایشان به ویژه در ماه ربیعالاول موج میزند و البته امر دیگری که عشق و علاقه مردمان استان کردستان را به شخصیت رسولاکرم(ص) بیش از پیش نمایان میسازد، سرایش شعر و به ویژه قصایدی در مدح و نعت نبوی و سرآمد آنها، قصاید«وُرده» است.
وی با تأکید بر این نکته که مردم کردستان باید به این واسطه یعنی عشق وافر به وجود قدسی پیامبر(ص) به خود ببالند، گفت: امسال هزار و پانصدمین سالگرد میلاد حضرت رسول(ص) است که اتفاقاً جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آن را به سازمان کنفرانس اسلامی مطرح کرده است پس باید از این ظرفیت مردم ایران و به ویژه اقوام کُرد نهایت استفاده را کرده و عشق و ارادت خود به نبی مکرم اسلام(ص) را بیش از پیش نشان دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: علاوه بر این نباید از عشق و ارادت مردمان این سرزمین به ویژه اهل تسنن نسبت به اهل بیت (ع) و عترت رسول الله(ص) نیز غافل شد، همچنان که ایشان در قالبهای گوناگون ادبی، هنری و فرهنگی این میزان ارادت را به منصه ظهور رساندهاند و در آثار چهرههای فرهنگی همچون مولانا خالد نقشبندی و مستوره اردلان ردپای این عشق و ارادت، به خوبی مشهود است.
صالحی در پایان گفت: با وجود این همه خصایص و ویژگیهایی که در این استان زرخیز وجود دارد که باید آن را به راستی سرزمین مهد قرآن و عشق به محمد(ص) و اهل بیت(ع) دانست، باید گفت این استان مصداق بارز این آیه شریفه است که میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا».
انتهای پیام