شناسهٔ خبر: 75541532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان زنجان است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان است که از رقابت اغلب محصولات این حوزه در بازار‌های صادراتی جلوگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -

نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان زنجان است

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مهدی باقری، اظهار کرد: بسته‌بندی ضعیف باعث کاهش جلوه و زیبایی محصولات شده و قیمت تمام‌شده کالا را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

به گفته وی، هزینه‌های بالای بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین موانع ارتقای کیفیت و استاندارد‌های صادراتی است و بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل تامین نشدن این هزینه‌ها با مشکل رو به رو هستند.

باقری افزود: فرهنگ بسته‌بندی به شکل مناسب در استان نهادینه نشده است و اغلب تولیدکنندگان از مدل‌های ابتدایی و کم‌هزینه برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: نبود بسته‌بندی مناسب، فروش و صادرات برخی صنایع دستی زنجان را محدود کرده و رشد اقتصادی حوزه را کند کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان ادامه داد: راهکار‌های پیشنهادی برای ارتقای اقتصاد بسته‌بندی توسعه فرهنگ بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری دولتی یا خصوصی برای تجهیز کارگاه‌ها است که به افزایش رقابت‌پذیری و صادرات صنایع دستی کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از هنرمندان و حضور فعال‌تر آنها در نمایشگاه‌های کشوری می‌تواند در شناخت و فروش بیشتر محصولات مؤثر باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: بسته‌بندی حرفه‌ای علاوه بر حفظ ارزش هنری موجب حفاظت فیزیکی محصول و جلب اعتماد مشتریان داخلی و خارجی می‌شود.

باقری با اشاره به پیوست اقتصادی فرهنگی صنایع دستی استان، افزود: کارگاه‌های صنایع دستی زنجان در اقتصاد محلی این استان اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پیوست اقتصادی فرهنگی داشته باشد یعنی فرهنگ ایران زمین و زنجان در آنها نمود پیدا کند و نوع بسته بندی برای کشور مقصد باید سازگار با شرایط فرهنگی آن کشور طراحی شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه صنایع دستی با چالش‌های مرتبط با بسته‌بندی و اقتصاد فرهنگی مواجه است که بر توسعه و صادرات آن تأثیر منفی دارد.

باقری افزود: ویژگی‌های اقتصاد فرهنگی صنایع دستی زنجان با ایجاد اشتغال مولد به افزایش امنیت اقتصادی کمک کرده و موجب کاهش فقر در مناطق روستایی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زنجان گفت: این صنایع، نمایانگر فرهنگ و تمدن زنجان و ایران است و با بهره‌برداری از منابع محلی اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین محصولات صنایع دستی استان شامل ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی و گیوه‌بافی است که هویت فرهنگی منطقه را بازتاب می‌دهد.

باقری افزود: هم اکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولید صنایع دستی با ایجاد حدود ۱۶ هزار شغل دائمی نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کنند.