شناسهٔ خبر: 75538090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پلیس راهور: تردد موتورسیکلت‌های سنگین در معابر شهری ممنوع است

سرکلانتر مرکزی پلیس راهور پایتخت با تاکید بر اینکه تردد موتورسیکلت‌های سنگین در معابر شهری ممنوع است، گفت: بزرگراه‌هایی مانند شهید همدانی، شهید خرازی، شهید بابایی و شهید چمران از مسیر‌های پرتردد این نوع موتورسیکلت‌ها هستند.

صاحب‌خبر -
پلیس راهور: تردد موتورسیکلت‌های سنگین در معابر شهری ممنوع است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرکلانتر مرکزی پلیس راهور پایتخت با تاکید بر اینکه تردد موتورسیکلت‌های سنگین در معابر شهری ممنوع است، گفت: بزرگراه‌هایی مانند شهید همدانی، شهید خرازی، شهید بابایی و شهید چمران از مسیر‌های پرتردد این نوع موتورسیکلت‌ها هستند.

سرهنگ حمید حمیدی روز دوشنبه با اشاره به نارضایتی گسترده شهروندان از تردد موتورسیکلت‌های سنگین در سطح شهر به‌ویژه در روز‌های تعطیل، تاکید کرد: این وسایل با ایجاد آلودگی صوتی، حرکات نمایشی و سرعت‌های غیرمجاز، موجب اضطراب، ناهنجاری ترافیکی و تصادفات مرگبار شده‌اند.

وی با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، افزود: هر وسیله نقلیه‌ای که فاقد پلاک باشد، اجازه تردد در معابر عمومی را ندارد؛ موتورسیکلت‌های سنگین نیز به دلیل نداشتن پلاک، مشمول این ممنوعیت هستند و پلیس موظف است با تخلفات آنها برخورد کند.

سرهنگ حمیدی گفت: در ماه‌های سپری شده امسال ۳۸ دستگاه موتورسیکلت سنگین فاقد پلاک توسط پلیس توقیف شده‌اند؛ با وجود تردد محدود، همین وسایل باعث وقوع چهار تصادف فوتی و مرگ پنج نفر شده‌اند. این موتور‌ها به دلیل حجم بالا، سرعت زیاد و استفاده برای حرکات نمایشی، خطرات جدی برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

سرهنگ حمیدی ادامه داد: بزرگراه‌هایی مانند شهید همدانی، شهید خرازی، شهید بابایی و شهید چمران از مسیر‌های پرتردد این موتورسیکلت‌ها هستند که پلیس راهور این مسیر‌ها را به‌صورت مستمر رصد می‌کند، به‌ویژه در شب‌ها و روز‌های تعطیل که معابر خلوت‌تر هستند.

وی اعلام کرد: برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، راننده وسایل نقلیه‌ای که آلودگی صوتی ایجاد کند در سه مرحله جریمه می‌شود که میزان آن برای بار اول ۲۰۰ هزار تومان، بار دوم ۴۰۰ هزار تومان و در مرحله سوم و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.

سرهنگ حمیدی با اشاره به تمرکز تخلفات در مناطق مرکزی شهر (۶، ۷، ۱۱ و ۱۲) گفت: در این مناطق به دلیل وجود مراکز تجاری و طرح‌های ترافیکی، استفاده از موتورسیکلت بیشتر است و پلیس راهور اقدامات آموزشی و کنترلی ویژه‌ای را اجرا کرده است.

وی به اقدامات پلیس برای فرهنگ سازی موتورسواری ایمن اشاره و اظهار کرد: آموزش موتورسواران با نمایش کلیپ‌های هشداردهنده از تصادفات واقعی، ساماندهی محل توقف موتور‌ها با نرده‌کشی در مراکز تجاری، توزیع رایگان کلاه ایمنی با شعار «کلاه ایمنی، کلاه زندگی»، کنترل خطوط ویژه و جلوگیری از تردد غیرمجاز، توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها همراه با آموزش در محل و برخورد با پلاک‌های مخدوش که جرم محسوب می‌شود، در دستور کار پلیس راهور بوده و هست.

سرهنگ حمیدی در مورد آمار تخلفات ثبت‌شده از ابتدای سال در مناطق مرکزی شهر تهران هم گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی بیش از ۱۹۳هزار فقره، عبور از محل ممنوع بیش از ۶۸هزار فقره، حرکت در خطوط ویژه بیش از ۹۰هزار فقره، حمل بار اضافه با موتورسیکلت بیش از ۲هزار فقره و پوشش و مخدوشی پلاک حدود ۴۵هزار فقره بوده است.

وی با تأکید بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، اظهار کرد: موتورسواران باید از کلاه ایمنی استفاده کنند، به حقوق خود و دیگران احترام بگذارند و در نیمه دوم سال که بارندگی‌ها افزایش می‌یابد، از تردد با موتورسیکلت در معابر لغزنده جداً خودداری کنند.

سرهنگ حمیدی خاطرنشان کرد: لغزندگی معابر در فصل پاییز و زمستان، به‌ویژه هنگام بارش باران، خطر لغزش، واژگونی و تصادف را چند برابر می‌کند. استفاده از موتورسیکلت در این شرایط نه‌تنها جان را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث بروز تصادفات زنجیره‌ای و اختلال در ترافیک شهری می‌شود.