این سیستم پیشرفته که در دستهی فناوریهای سطح ۳ اتوماسیون قرار میگیرد، ابتدا روی خودروی «کادیلاک اسکالید IQ» نصب خواهد شد. مسئولان جنرال موتورز این خبر را طی رویداد GM Forward در نیویورک اعلام کردند. این فناوری با استفاده از مجموعهای از حسگرهای لیدار، رادار و دوربینهای پیشرفته، محیط اطراف را تحلیل کرده و امکان رانندگی بدون دخالت انسان در بزرگراهها را فراهم میآورد.
جنرال موتورز برای توسعه این محصول از تجربیات و فناوریهای انباشتهشده در شرکت «کروز»، زیرمجموعه سابق خود در زمینه توسعه خودروهای خودران، بهره برده است. پس از توقف فعالیت تجاری تاکسیهای رباتیک کروز در آذرماه ۱۴۰۳، جنرال موتورز تیم مهندسی و دانش فنی آن را با بخش توسعه سیستمهای کمکراننده خود ادغام کرد. این شرکت همچنین از مدلهای هوش مصنوعی کروز که بر اساس دادههای حاصل از ۸ میلیون کیلومتر رانندگی بدون راننده آموزش دیدهاند، برای بهبود قابلیتهای سیستم جدید خود استفاده میکند.
مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، در این رویداد تأکید کرد که سرعت عرضه این محصول جدید (رانندگی بدون چشم) به مراتب بیشتر از سیستم قبلی این شرکت، «سوپر کروز»، خواهد بود. سیستم سوپر کروز که در سال ۱۳۹۶ معرفی شد، تنها قابلیت رانندگی بدون دخالت دست را در حدود ۹۶۵ هزار کیلومتر از بزرگراههای مشخص فراهم میکند و هماکنون روی ۲۳ مدل از خودروهای این شرکت در دسترس است.
به گفته باریس ستینوک، معاون ارشد نرمافزار و خدمات جنرال موتورز، سیستم جدید برخلاف رقبای خود، محدود به بزرگراههای از پیش نقشهبرداریشده نخواهد بود و قادر است شرایط اضطراری و حوادث ناگهانی را بدون نیاز به دخالت فوری انسان مدیریت کند. با این وجود، راننده همچنان باید برای موارد خاصی مانند خروج از بزرگراه، آماده کنترل خودرو باشد.
در حال حاضر در بازار آمریکا، شرکت مرسدس بنز تنها خودروسازی است که سیستمی با قابلیت رانندگی بدون دست و چشم به نام Drive Pilot را به صورت تجاری عرضه کرده است. این سیستم تنها در ترافیکهای سنگین و سرعتهای پایین در بخشهایی از بزرگراههای کالیفرنیا و نوادا آمریکا فعال میشود. با عرضه این فناوری جدید، جنرال موتورز رقابت جدی خود را با دیگر پیشگامان این عرصه مانند تسلا و استلانتیس برای دستیابی به خودروهای شخصی کاملاً خودران آغاز میکند.
انتهای پیام/