به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرانزلی، استان گیلان با موقعیت استراتژیک در شمال کشور، همواره یکی از مسیرهای مهم ترانزیت کالا بین آسیای مرکزی، قفقاز و جنوب ایران بهشمار میرود، در سالهای اخیر، توسعه زیرساختهای بندری و ریلی از جمله ایستگاه راهآهن رشت و بندر کاسپین، ظرفیت این استان را برای حملونقل ترکیبی و ترانزیت بینالمللی افزایش داده است.
بهرهبرداری از مزایای مناطق آزاد، همکاری با شرکتهای کشتیرانی و اجرای طرحهای لجستیکی، نقش مهمی در تقویت زنجیره ترانزیت شمال کشور ایفا کرده و این مسیر را به یکی از کریدورهای اصلی تجاری ایران تبدیل کرده است.
حال در این راستا، نشست مشترکی با حضور مصطفی طاعتیمقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال2 و صادق برزگر، مدیرکل گمرک بندرانزلی و ناظر گمرکات استان گیلان در ایستگاه راهآهن رشت برگزار شد که این نشست با هدف بررسی راهکارهای توسعه حملونقل ترکیبی و تقویت نقش منطقه آزاد انزلی در زنجیره ترانزیت بینالمللی برگزار شد.
در این نشست، مدیران به طرح انتقال غلات ترانزیتی از بندر آکتائو قزاقستان به بندر کاسپین و سپس حمل ریلی آن به بندرعباس اشاره کردند؛ طرحی که به گفته طاعتیمقدم میتواند نقطه عطفی در تقویت جایگاه اقتصادی و ترانزیتی شمال کشور باشد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزادانزلی، این منطقه با دارا بودن زیرساختهای بندری، گمرکی، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال–جنوب است و ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقشآفرینی کند.
وی این طرح را نقطه عطفی در تقویت جایگاه اقتصادی شمال کشور دانست و گفت: تلاش ما این است که با همکاری راهآهن و گمرکات، بستر حملونقل ترکیبی از طریق منطقه آزاد انزلی به طور کامل فعال شود تا مسیر ترانزیتی کالا میان آسیای مرکزی، قفقاز و جنوب کشور با سرعت، دقت و هزینه کمتر انجام گیرد.
در ادامه جلسه، موضوع تخصیص کد گمرکی مستقل برای ایستگاه راهآهن رشت و استفاده از اراضی همجوار برای ایجاد پسکرانههای بندری انزلی و کاسپین مورد بررسی قرار گرفت؛ اقدامی که هدف آن افزایش بهرهوری زنجیره حملونقل و تسهیل جابهجایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی عنوان شد.
همچنین روند تخلیه و انتقال 3 هزار کانتینر حامل لوازم خودرو از بندرعباس به ایستگاه رشت مورد بررسی قرار گرفت که این محمولهها، در چارچوب مزایای گمرکی مناطق آزاد، از مسیر بندر کاسپین ترخیص و برای بارگیری مجدد به مقاصد داخلی اعزام خواهند شد.

در این نشست، مدیران بر لزوم همافزایی میان راهآهن، گمرک و منطقه آزاد انزلی برای شکلگیری هاب لجستیکی شمال کشور تأکید کردند و اجرای سریعتر زیرساختهای حملونقل ترکیبی و تقویت سهم ترانزیت کشور در کریدور شمال–جنوب را از اولویتهای خود برشمردند.
در بخش دیگری، محمد پردلنژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در گیلان، گزارشی از پیشرفت طرح احداث ایستگاه راهآهن بندر کاسپین ارائه کرد و جزئیات فنی و اجرایی پروژه با حضور مدیران دستگاههای مرتبط بررسی شد.
با توجه به تحولات منطقهای و رقابت کشورهای همسایه در جذب سهم ترانزیت، ایران نیازمند تقویت زیرساختهای لجستیکی و تسهیل فرآیندهای گمرکی و حملونقل است. منطقه آزاد انزلی، با حمایت دستگاههای اجرایی و همکاری بخش خصوصی، میتواند به هاب لجستیکی شمال کشور تبدیل شود و سهم ایران را در کریدور شمال–جنوب افزایش دهد.
اجرای طرحهای توسعهای در بندر کاسپین و ایستگاه راهآهن رشت، میتواند سرعت، دقت و هزینه ترانزیت کالا را به طور قابل توجهی کاهش دهد، تخصیص کد گمرکی مستقل و استفاده از اراضی همجوار برای ایجاد پسکرانههای بندری، امکان افزایش بهرهوری زنجیره حملونقل و تسهیل جابهجایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی را فراهم میکند. همافزایی میان راهآهن، گمرک و منطقه آزاد انزلی، این استان را به یک هاب لجستیکی شمال کشور و محور تقویت ترانزیت در کریدور شمال–جنوب تبدیل خواهد کرد و جایگاه ایران در تجارت بینالمللی را ارتقا میدهد.
انتهای پیام/