
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، قدرتالله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران قزوین، در نشست بررسی حمل مواد خطرناک در جادههای استان با انتقاد از بیاطلاعی برخی شهرداران استان از قانون مدیریت بحران گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از شهرداران از قوانین مدیریت بحران و اینکه در شرایط بحرانی چه وظایفی دارند، بیاطلاع هستند.
وی اظهار کرد: فرماندهی صحنه تصادفات جادهای بهطور مشخص برعهده پلیس راه است و همه دستگاههای امدادی باید تابع تصمیمات این فرماندهی باشند، همانطور که در مواقع آتشسوزی، هدایت عملیات برعهده سازمان آتشنشانی میباشد.
انتقاد از ناآشنایی شهرداران با قانون مدیریت بحران
مهدیخانی با انتقاد از ناآشنایی برخی مدیران شهری با الزامات قانونی حوزه مدیریت بحران افزود: متاسفانه بسیاری از شهرداران استان هنوز قانون مدیریت بحران کشور را مطالعه نکردهاند و از شرح وظایف خود در زمان وقوع حادثه بیاطلاع هستند، این مساله میتواند در شرایط بحرانی خسارتهای سنگینی به دنبال داشته باشد.
مدیرکل مدیریت بحران قزوین تصریح کرد: بارنامه کامیونهای حامل مواد خطرناک باید برای پلیس راه قابل رویت و نظارت باشد، چرا که در صورت بروز حادثه، جمعآوری مواد نشتکننده یا مشتعل بسیار دشوار خواهد بود.
به گفته وی، در سال ۹۸ یک دستگاه کامیون حامل محلول آمونیاک مقابل نیروگاه برق شهید رجایی واژگون شد و راننده آن حتی از ماهیت محموله خود اطلاع نداشت.
-
در ادامه حتما بخوانید
توقیف ۵۳ کامیون در قزوین به دلیل اضافه تناژ
این مقام مسوول با تاکید بر ضرورت بازنگری در آموزش رانندگان حامل مواد خطرناک، یادآور شد: آموزشها نباید فقط در قالب جزوه و تئوری باشد، بلکه بایستی بر پایه تجربههای میدانی و واقعی انجام گیرد تا رانندگان در شرایط اضطراری توان مدیریت حادثه را داشته باشند.
مهدیخانی اضافه کرد: خودروهای امدادی باید از پراکندگی مناسبی در سطح استان برخوردار باشند تا در زمان بروز حادثه نیازی به اعزام خودرو امداد از شهرستان دیگر نباشد، به ویژه جرثقیلهای سنگین باید به صورت منطقهای ساماندهی شوند تا امکان امدادرسانی فوری فراهم شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطرنشان کرد: بسیاری از خودروهای حامل مواد خطرناک که در مسیرهای ارتباطی استان تردد دارند، متعلق به استانهای همجوار بوده و عمده حوادث نیز در ساعات پایانی روز رخ میدهد، بنابراین هماهنگی میان دستگاههای استانی و ملی در این زمینه امری ضروری است.
![خلأ مدیریتی در نظارت بر حمل مواد خطرناک در قزوین/بارنامه کامیونهای مواد خطرناک باید شفاف باشد خلأ مدیریتی در نظارت بر حمل مواد خطرناک در قزوین/بارنامه کامیونهای مواد خطرناک باید شفاف باشد]()
هیچ نهادی متولی نظارت بر حمل مواد خطرناک در جادههای قزوین نیست
سرهنگ حسین تقیخانی، رییس پلیس راه قزوین، نیز در این نشست با ابراز نگرانی از نبود نظارت کافی و متولی مشخص در حمل مواد خطرناک در جادههای استان، گفت: روزانه صدها محموله شیمیایی و قابل اشتعال از جادههای استان عبور میکنند، اما نبود سازوکار لازم برای هماهنگی و ضعف در آموزش میتواند در صورت بروز حادثه، منجر به فاجعه انسانی شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون حدود یک میلیون تردد روزانه از مسیرهای ارتباطی اصلی استان انجام میشود که بخشی از آن مربوط به خودروهای حامل محمولههای خطرناک است، اما هیچ نهاد مشخصی به صورت رسمی متولی نظارت بر این حوزه نیست.
رییس پلیس راه قزوین افزود: با نهایت احترام به دستگاههای حاضر، باید بپذیریم که در موضوع مواد خطرناک با خلأ مدیریتی و نظارتی روبرو هستیم و هنوز مشخص نیست کدام دستگاه در شرایط بحرانی باید تصمیمگیر نهایی باشد و این موضوع میتواند تبعات جبرانناپذیری به همراه داشته باشد.
-
در ادامه حتما بخوانید
آمار مصدومان حوادث رانندگی در استان قزوین افزایش یافت
سرهنگ تقیخانی با اشاره به سابقه بروز حوادث مشابه در جادههای استان، خاطرنشان کرد: در برخی موارد، خودروهای حامل گاز مایع یا مواد شیمیایی در جادههای روستایی واژگون شده که نمونه آن، تجربه حادثه نزدیک به روستای قسطینلار بوده که هنوز فراموش نشده است.
به گفته وی، این در حالی است که بخش زیادی از رانندگان خودروهای حامل مواد خطرناک آموزشهای لازم را ندیده و حتی در مواردی نیز مشاهده شده که راننده فاقد گواهینامه معتبر بوده است.
درخواست تشکیل کارگروه ویژه و اعمال جرایم بازدارنده
رییس پلیس راه استان قزوین با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه حملونقل مواد خطرناک، تاکید کرد: ضروری است تمامی دستگاههای مرتبط، از جمله سازمان محیط زیست، شرکت پخش فرآوردههای نفتی، راهداری، اورژانس، هلال احمر و دستگاه قضایی نماینده تامالاختیار خود را معرفی کنند تا در شرایط اضطراری مسوولیتها روشن و هماهنگی لازم ایجاد شود.
وی اضافه کرد: اکنون حتی در اجرای آییننامههای پایهای حملونقل جادهای نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، در حالی که کنترل فنی خودروهای فرسوده و نظارت بر شرایط رانندگان نیز بایستی به صورت مشترک انجام گیرد تا از شدت هر خطر احتمالی کاسته شود.
سرهنگ تقیخانی همچنین خواستار اعمال جرایم بازدارنده مالی برای رانندگان و شرکتهای متخلف در این زمینه شد و افزود: اگر خودروی حامل مواد خطرناک به دلیل بیاحتیاطی موجب انسداد جاده یا خسارت به دستگاههای امدادی شود، باید ملزم به پرداخت هزینهها و خسارت گردد، این اقدام میتواند جنبه بازدارندگی بالایی هم داشته باشد.