شناسهٔ خبر: 75534297 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

قابلیت جدید اینستاگرامWatch History؛ برای مشاهده تاریخچه تماشای ریلز

اینستاگرام قابلیت جدیدی را با نام Watch History فعال کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد به‌سادگی به تاریخچه تماشای ریلزهای دیده‌شده خود دسترسی پیدا کنند.

صاحب‌خبر -
این ویژگی که به‌تازگی توسط آدام موسری مدیر اینستاگرام، تأیید و معرفی شده، با هدف تسهیل بازگشت کاربران به ویدیوهایی که قبلاً در بخش Reels مشاهده کرده‌اند طراحی شده و در حال انتشار تدریجی برای کاربران در سراسر جهان است.

در پُست رسمی خود Adam Mosseri توضیح داد: «آیا تا به‌حال سعی کرده‌اید به ویدیویی در بخش ریلز بازگردید که قبلاً دیده‌ بودید اما دیگر آن را پیدا نکردید؟ حالا این امکان فراهم شده است.وی افزود که این ویژگی با هدف «کمک به کاربران برای بازپس‌گیری محتوایی که به‌ سادگی از دست می‌رفت» توسعه یافته و برای دسترسی به تاریخچه تماشای ریلزها در اپلیکیشن اینستاگرام کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد صفحه پروفایل خود شوید (آخرین زبانه در سمت راست نوار پایین).
  • سپس روی سه‌خط بالای صفحه در گوشه سمت راست بالا بزنید.
  • گزینه Your Activity را انتخاب کنید.
  • در پایین صفحه، گزینه Watch history را پیدا کرده و وارد آن شوید.

امکان مشاهده مجدد ریل‌ های اینستاگرام

تا پیش از عرضه Watch History، کاربران برای یافتن ریلزی که قبلاً تماشا کرده بودند، معمولاً مجبور به جستجوی دوباره، مراجعه به حساب سازنده یا حتی بازکردن لینک‌های ذخیره‌نشده در پیام‌ها بودند؛ فرآیندی زمان‌بر و ناامیدکننده. اکنون با قابلیت جدید اینستاگرام، امکان مشاهده مجدد ریل‌های اینستاگرام تنها با ورود به بخش «تاریخچه تماشا» فراهم است. کاربران می‌توانند فهرست ویدیوهای دیده‌شده اخیر خود را ببینند و هرکدام را که لازم است، دوباره پخش کرده یا با دیگران به اشتراک بگذارند. این تغییر باعث می‌شود محتوای ارزشمندی که در زمان مرور از دست می‌رفت، دوباره در دسترس قرار گیرد و تجربه استفاده از Reels روان‌تر شود.

قابلیت جدید اینستاگرام برای مشاهده تاریخچه ریلزها (Watch History) چیست و چگونه کار می‌کند؟

قابلیت Watch History در بخش (Your Activity )، اینستاگرام قرار گرفته و به‌محض فعال‌سازی برای کاربران، لیستی از ریلزهایی که اخیراً دیده‌اند را نمایش می‌دهد. این ویژگی به‌صورت کاملاً خودکار عمل کرده و نیازی به ذخیره یا بوکمارک‌کردن دستی ویدیوها نیست. کاربران می‌توانند با مراجعه به این بخش، ویدیوهای قبلاً تماشاشده را دوباره باز کنند، آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند یا حتی برای تعامل بیشتر، وارد صفحه سازنده محتوا شوند. اینستاگرام اعلام کرده که این قابلیت در حال حاضر روی Reels متمرکز است، اما امکان توسعه آن برای سایر انواع محتوا نیز در آینده وجود دارد.

این قابلیت چه زمانی و برای چه کسانی فعال می‌شود؟

قابلیت Watch History به‌صورت تدریجی در حال انتشار است و هنوز همه حساب‌های کاربری به آن دسترسی ندارند. اینستاگرام اعلام کرده که این ویژگی ابتدا برای گروهی از کاربران فعال در بخش Reels فعال شده و ظرف روزها و هفته‌های آینده به‌مرور برای سایر کاربران در مناطق مختلف نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. به‌گفته منابع آگاه، نسخه‌های جدید اپلیکیشن در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS به‌صورت هم‌زمان این قابلیت را دریافت می‌کنند و تنها شرط استفاده از آن، به‌روزرسانی اینستاگرام به آخرین نسخه است.

قابلیت جدید اینستاگرامWatch History؛ برای مشاهده تاریخچه تماشای ریلز

اهمیت و تأثیر Watch History برای کاربران

قابلیت Watch History جدید اینستاگرام،باعث می‌شود کاربران بتوانند به‌سرعت به محتوایی که قبلاً در بخش Reels مشاهده کرده‌اند بازگردند؛ موضوعی که به افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام منجر می‌شود و سازندگان محتوا را با فرصت تازه‌ای برای دیده‌شدن مجدد مواجه می‌کند. از سوی دیگر، پیج های بزرگ زیادی نیز که بخش قابل‌توجهی از تعاملاتشان در دایرکت انجام می‌شود، با پیام‌های بیشتری از سوی مخاطبانی روبه‌رو خواهند شد که برای دریافت اطلاعات تکمیلی به پست‌های قبلی مراجعه می‌کنند.

همین مسئله مدیریت ارتباط با مخاطب را پیچیده‌تر می‌سازد و باعث شده برخی کسب‌وکارها توجه بیشتری به ابزارهای مرتبط با نشان دهند؛ زیرا الگوی جدیدی از تعامل در حال شکل‌گیری است که تمرکز آن نه فقط بر اولین مشاهدهٔ محتوا، بلکه بر بازگشت کاربر به همان محتوا خواهد بود. دایرکت هوشمند اینستاگرام نشان دهند؛ زیرا الگوی جدیدی از تعامل در حال شکل‌گیری است که تمرکز آن نه فقط بر اولین مشاهدهٔ محتوا، بلکه بر بازگشت کاربر به همان محتوا خواهد بود.

آیا این ویژگی روی تجربه کاربران تأثیر می‌گذارد؟

قابلیت Watch History را می‌توان یکی از مهم‌ترین تغییرات اخیر اینستاگرام در راستای بهبود تجربه کاربران در بخش ریلز دانست. این ویژگی امکان بازگشت سریع به محتوای قبلی، افزایش تعامل و استفاده بهتر از زمان کاربران را فراهم می‌کند و به‌صورت هم‌زمان، رفتارهای جدیدی در نحوه ارتباط کاربران با صفحات تجاری ایجاد خواهد کرد. رشد تعامل در دایرکت و نیاز به مدیریت بهتر پیام‌ها نیز از پیامدهای احتمالی این تغییر است؛ موضوعی که توجه برخی کسب‌وکارها را به امکاناتی مانند دایرکت هوشمند اینستاگرام جلب کرده، هرچند هنوز این قابلیت در مرحله انتشار جهانی است و باید دید در ادامه چه تحولاتی را در فضای این اپلیکیشن رقم خواهد ز