شناسهٔ خبر: 75531113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

محمدخانی در نشست خبری:

افتتاح پروژه‌های بزرگ ترافیکی تهران تا پایان آبان/ تعداد ایستگاه‌های فعال مترو تا پایان سال به ۱۶۳ ایستگاه می‌رسد افتتاح پروژه‌های بزرگ ترافیکی تهران تا پایان آبان/ تعداد ایستگاه‌های فعال مترو تا پایان سال به ۱۶۳ ایستگاه می‌رسد

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه «انتخابات همیشه میدان تضارب آراء و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌هاست»، گفت: نباید فضای مدیریت شهری را وارد رقابت‌های انتخاباتی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران امروز (دوشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۴) در خانه روزنامه‌نگاران شهر برگزار شد.

محمدخانی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به برخی پرسش‌ها و ابهامات مطرح‌شده از سوی خبرنگاران درباره وضعیت کاری‌اش، توضیح داد: قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کاملاً روشن است و به‌صراحت عنوان کرده چه مقام‌ها و مسئولانی باید برای حضور در انتخابات از سمت خود استعفا دهند. در ساختار اداری شهرداری تهران نیز عنوانی با عنوان «سخنگو» به‌صورت رسمی و پست سازمانی تعریف نشده است.

وی افزود: شهردار تهران صرفاً بنا به اهمیت ارتباط با افکار عمومی، حکمی انشایی برای سخنگویی صادر کرد، اما این عنوان جایگاه اداری ندارد و مسئولیت اجرایی محسوب نمی‌شود. بنابراین، از نظر حقوقی و اداری، سخنگویی در چارچوب مصوبات ساختاری شهرداری تعریف نشده و ابهامی در این زمینه وجود ندارد. در عین حال، اگر مراجع بالادستی تفسیر یا تصمیم دیگری درباره این موضوع داشته باشند، مجموعه شهرداری تهران خود را موظف به تبعیت از قانون و دستور آنها می‌داند.

محمدخانی با اشاره به استعفای برخی مدیران شهرداری برای حضور در انتخابات شوراها نیز گفت: غیر از بنده، مدیرعامل توانمند و خوش‌سابقه سازمان تاکسیرانی نیز با هدف شرکت در انتخابات شورای شهر از سمت خود استعفا داد. البته قانون به‌طور دقیق مشخص کرده چه پست‌هایی نیازمند استعفا پیش از ثبت‌نام هستند و این بدان معنا نیست که هر فردی با مسئولیت مدیریتی الزاماً باید استعفا دهد. ممکن است مدیران شایسته‌ای تمایل به حضور در رقابت انتخاباتی داشته باشند اما از نظر قانون، مشمول الزام به استعفا نباشند.

وی با تأکید بر اینکه «انتخابات همیشه میدان تضارب آراء و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌هاست»، خاطرنشان کرد: نباید فضای مدیریت شهری را وارد رقابت‌های انتخاباتی کرد. سیاسی‌سازی و انتخاباتی‌کردن فضای اجرایی، بدون تردید به ضرر شهر و مردم تمام می‌شود. این‌که برخی افراد به‌محض مطرح‌شدن خبر استعفای چند مدیر، تصور کنند سوت آغاز فعالیت‌های انتخاباتی زده شده است، برداشت نادرستی است که تنها موجب ایجاد حاشیه و کندی در روند خدمات‌رسانی می‌شود.

محمدخانی ادامه داد: اولویت مدیریت شهری در دوره ششم، خدمت صادقانه به مردم است. شهردار تهران، اعضای شورا و مدیران مجموعه شهرداری تمام تلاش خود را معطوف به حل مشکلات واقعی شهروندان کرده‌اند و اجازه نخواهند داد مسائل سیاسی بر روند خدمات شهری سایه بیندازد.

وی با تأکید دوباره بر نگاه حرفه‌ای شهردار تهران اظهار داشت: آنچه برای شهردار اهمیت دارد، نه سیاست، بلکه «کار، کار و کار» است. همه ما می‌دانیم در برابر مردم و در محضر خداوند مسئولیم و باید پاسخگوی عملکرد خود باشیم. از این‌رو، تا آخرین روز و ساعت این دوره مدیریت شهری، با تمام توان برای پیشبرد پروژه‌ها و تحقق وعده‌ها تلاش خواهیم کرد.

 محمدخانی همچنین با بیان مواضعی شفاف و قانونی، بر حفظ تمرکز مدیریت شهری بر مأموریت‌های خدماتی و عمرانی تأکید کرد و گفت: شهرداری تهران در مسیر قانون حرکت می‌کند و اجازه نخواهد داد فضای سیاسی، بر کارآمدی و آرامش شهر تأثیر بگذارد.

محمدخانی به سفر اخیر شهردار تهران به کشور چین اشاره کرد و گفت: این سفر، سومین سفر شهرداری تهران به چین در دوره فعلی مدیریت شهری بود. بهانه اولیه این سفر، حضور در اجلاس بین‌المللی شهرداران بود که شهرداران متعددی از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند. یکی از محورهای اصلی این اجلاس، موضوع زیرساخت‌های شهری بود که در این زمینه گزارش‌های مفیدی به‌ویژه درباره بازچرخانی آب ارائه شد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز در این اجلاس حضور فعالی داشت و علاوه بر ارائه دیدگاه‌های خود درباره مسائل شهری، سخنان مفصلی در خصوص موضوع فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین مطرح کرد.

سخنگوی شهرداری تهران از افتتاح چند پروژه بزرگ عمرانی پایتخت تا پایان سال خبر داد و گفت: نتایج زحمات همکاران ما در حال به ثمر نشستن است و مجموعه‌ای از پروژه‌های شهری در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.

وی افزود: پروژه میدان فتح در مراحل نهایی خود قرار دارد و تا نیمه آبان‌ماه به‌صورت کامل افتتاح خواهد شد. همچنین بزرگراه شوشتری تنها با یکی دو معارض باقیمانده، به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و بزرگراه یادگار امام (ره) نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد. به گفته محمدخانی، فاز دوم پروژه روددره فرحزاد نیز در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی مثبت درباره پیشرفت‌های شهری اظهار کرد: برای رساندن اخبار امیدبخش به مردم، از اواسط پاییز تا پایان سال، شاهد مجاهدت‌های زیادی از سوی همکاران خواهیم بود.

محمدخانی درباره طرح مسکن کارکنان شهرداری تهران توضیح داد: این پروژه داخلی بوده و با سایر طرح‌های مسکن تفاوت دارد. متأسفانه این موضوع در سال‌های گذشته با بی‌مهری مواجه شده بود، اما اکنون مدیریت شهری رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به سه رویکرد موجود در زمینه تأمین مسکن کارکنان گفت: در گذشته، پروژه‌های مسکن عمدتاً به مدیران ارشد اختصاص می‌یافت که از نگاه شهردار، رویه‌ای ناعادلانه بود و متوقف شد. روش دیگر نیز واگذاری مسئولیت ساخت به سازمان‌های زیرمجموعه بود که آن هم عدالت‌محور محسوب نمی‌شد.

محمدخانی افزود: در مدل جدید، رویکرد تسهیم سرمایه‌گذاری در مسکن در پیش گرفته شده است. در این روش، سهام خرد مسکن به کارکنان داده می‌شود تا هر فرد بتواند متناسب با توان مالی خود سهمی خریداری کند. به این ترتیب، همه کارکنان شهرداری تهران در چارچوبی مشخص از امکان مشارکت در تأمین مسکن برخوردار خواهند بود.

محمد خانی اعلام کرد: در جریان سفر شهردار تهران و هیئت همراه به چین، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به‌صورت نمادین و به افتخار حضور شهردار تهران، توسط شرکت چینی سازنده رونمایی شد. این اتوبوس‌ها در محل کارخانه تحویل طرف ایرانی شدند و پس از طی مراحل حمل‌ونقل دریایی، وارد کشور خواهند شد. با اضافه شدن این ۱۱۰ دستگاه جدید، مجموع اتوبوس‌های برقی فعال در شهر تهران به ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.

وی افزود: در این مراسم، یکی از اتفاقات مهم، نهایی شدن قرارداد خدمات پس از فروش و داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی بود. بر اساس این توافق، کنسرسیومی متشکل از شهرداری تهران، شرکت واگن‌سازی تهران، شرکت خصوصی کاروانیا و دو شرکت چینی (یکی به عنوان تأمین‌کننده مالی و دیگری به عنوان سازنده) تشکیل شد. طبق این توافق، خط تولید داخلی اتوبوس‌های برقی که هم‌اکنون شهروندان تهرانی از کیفیت آن‌ها رضایت دارند، در تهران راه‌اندازی خواهد شد. به این ترتیب، وعده دکتر زاکانی، شهردار تهران، در زمینه واردات ارزان‌قیمت اتوبوس‌ها، ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت و داخلی‌سازی این ناوگان عملاً تحقق یافته است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به سومین دستاورد این سفر گفت: در این سفر همچنین قرارداد ساخت و تحویل ۷۵ دستگاه اتوبوس سه‌کابین برقی نیز به امضا رسید. این اتوبوس‌ها قرار است تا ابتدای بهار سال آینده وارد خطوط تندرو (BRT) تهران شوند. به گفته محمدخانی، این نخستین‌بار است که پس از اتوبوس‌های دوکابین، اتوبوس‌های سه‌کابین برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران می‌شوند. این اتوبوس‌ها با ظرفیت بالاتر، به‌ویژه برای خطوط پرتردد، بسیار مناسب هستند و علاوه بر افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر، هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی یا صوتی ایجاد نمی‌کنند.

محمدخانی در ادامه اظهار داشت: پس از این مراسم، شهردار تهران در بازدید از یکی از شرکت‌های متولی ساخت تاکسی‌های برقی، مذاکرات مفصلی برای ادامه روند همکاری و اجرای بسته‌های بعدی واردات تاکسی‌های برقی انجام داد.

وی افزود: مجموعه قراردادهای امضا شده در این سفر، بخشی از تفاهم ۱۳ میلیارد دلاری شهرداری تهران با طرف چینی است که تاکنون حدود دو میلیارد دلار از آن نهایی شده است. از این رقم، نزدیک به یک میلیارد دلار مربوط به قراردادهای خرید اتوبوس و تاکسی برقی است که در حال اجرایی شدن می‌باشد. محمدخانی تأکید کرد: شهرداری تهران با برنامه‌ریزی دقیق، چشم‌انداز بلندمدتی را برای توسعه حمل‌ونقل پاک و هوشمند در پایتخت دنبال می‌کند.

محمدخانی ادامه داد: شهردار تهران در ادامه به شهر دیگری از چین برای بازدید از خط تولید واگن‌های مشترک رفت. دو رام قطار آماده شده که این دور رام در دی ماه به تهران ارسال می‌شود و حداکثر تا پایان سال وارد خطوط می‌شوند. همچنین واگن‌های ملی که شامل دو رام قطار می‌شود نیز وارد خطوط خواهند شد.

سخنگوی شهرداری تهران بیان‌کرد: بعد از آن به یکی دیگر از شهرها سفر کرد و از اتوبوس‌های برقی بازدید کرد. از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی باقیمانده از ۵۰۰ اتوبوس برقی که در قرارداد با چین‌ها قرار داشت، بازدید شد که با اضافه شدن آن اتوبوس‌های برقی به ۵۰۰ دستگاه می‌رسد. همچنین قرارداد داخلی سازی و خدمات پس از فروش با شرکت چینی منعقد شد و در تفاهم کنسرسیومی متشکل از شهرداری، واگن سازی، بخش خصوصی و دو شرکت چینی بنا براین شد که خط تولید داخلی در تهران راه بیفتد. علاوه بر این قرارداد ۷۵ دستگاه اتوبوس سه کابین بسته شد و تا ابتدای بهار آینده وارد خطوط تندوری ما می‌شوند. اتوبوس‌های ۲۶ متری سه کابین برقی که ظرفیت جابجایی مسافر را برای خطوط پرتردد ما افزایش می‌دهند. غیر از ظرفیت بالا اینها برقی هستند و آلودگی زیست محیطی و صوتی ایجاد نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: همچنین در شهر گوانگجو گفتگوهای مفصلی با شرکت متولی ساخت تاکسی‌های برقی و واردات بسته‌های برقی و اجرایی کردن بندهای دیگر تفاهم ۱۳ میلیارد دلاری با طرف چینی را پیگیری شد. مجموع این خریدها الان حدود یک میلیارد دلار است با اجرایی شدن این بخش‌ها به دو میلیارد دلار و در نهایت به ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد پروژه‌های در آستانه افتتاح مدیریت شهری، اظهار کرد: خوشبختانه نتایج زحمات همکاران در بخش‌های مختلف شهرداری در حال ثمربخشی است و پروژه‌های بزرگ و درخشانی را به مردم تقدیم خواهیم کرد. پروژه میدان فتح در مراحل نهایی قرار دارد و در تلاش هستیم حداکثر تا پایان آبان ماه، شاهد افتتاح کامل این پروژه بسیار بزرگ ترافیکی باشیم.

وی افزود: چند معارض برای آزادراه شهید شوشتری باقی مانده است. در بازدیدهای که مدیران انجام می‌دهند، این سوال را می‌پرسند که چرا پروژه افتتاح نمی‌شود؟ این نشان می‌دهد که پروژه تا چه حدی آماده است. یک یا دو معارض کوچک باقی مانده که در حال رفع است.

محمدخانی با بیان اینکه علاوه بر پروژه بزرگراه یادگار امام، چند تقاطع غیر همسطح در سطح شهر به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه حمل و نقل، ورود واگن‌های مترو، اتوبوس‌های دو کابین و سه کابین را شاهد خواهیم بود. در حوزه خدمات شهری نیز پروژه روددره فرحزاد به بهره برداری خواهد رسید.

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام اینکه از اواسط پاییز تا پایان سال، هر هفته افتتاح طرح‌های مهمی را شاهد خواهیم بود، تأکید کرد: پروژه‌های مهمی به مردم در این ایام تقدیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن کارکنان شهرداری تهران یک تکلیف مشخص برای مجموعه داخلی شهرداری است، یادآور شد: به رغم ذهنیتی که مردم به شهرداری دارند، کارکنان مورد بی مهری طولانی در سال‌های اخیر بوده اند و شهرداری خود را مقید به حل مشکل مسکن آنها می داند.

وی درخصوص سازه‌های تبلیغاتی جدید در سطح شهر عنوان کرد: برای اولین بار سازه متحرک تبلیعاتی راه اندازی شد که در نقاط مختلف اکران می‌شوند. در این مدل تبلیغاتی و برای اولین پروژه آن، یک گزاره ملی انجام شد و شعار در مقابل ایرانیان زانو بزنید یک عقبه تاریخی دارد؛ اینکه پادشاه روم مجبور شد در مقابل پادشاه ایرانی زانو بزند. در این مدل تبلیغاتی به مرور به مقاطع مختلف تاریخی که دشمنان ملت ایران قصد آسیب و توطئه علیه ایران داشتند، اشاره می‌شود و نقطه انتهایی این پروژه یک اثر جذاب و با شکوه در میدان انقلاب خواهد بود.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد بدهی‌های دولت به شهرداری در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: شهردار تهران تأکید همیشگی بر همکاری با دولت دارد و ما را نیز از هرگونه عدم همکاری با دولت منع می‌کند. بنده توییت سخنگوی دولت را دیدم و برای من بسیار عجیب و برای دوستان حوزه حمل و نقل دردناک بود. درخواست بنده این است که به همراه خبرنگاران حوزه شهری از ظرفیت‌ها و دستاوردهای شهرداری در حوزه حمل و نقل بازدید کند.

وی افزود: قوانین مشخصی همچون قانون هوای پاک وجود دارد و سهم دولت نیز مشخص شده و شاید بهتر باشد در حین این بازدید گزارشی هم ارائه شود که دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است. بنده از سخنگوی دولت دعوت می‌کنم بازدیدی از پروژه‌ها داشته باشد و گزارشی هم ارائه دهند که بدانیم دولت تا چه اندازه به تکالیف قانونی خود عمل کرده است. با این اقدام همه موارد حل می‌شود و نیاز به انتشار توییت نیست.

وی در مورد افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده خطوط ۶ و ۷، اظهار کرد: سه ایستگاه سرباز و مریم مقدس در خط ۶ و ایستگاه تختی در خط ۷ به بهره برداری خواهد رسید و با افتتاح ورودی دوم ایستگاه ۱۷ شهریور، تا پایان سال پرونده خط ۶ و ۷ بسته می‌شود. فراتر از این دو مسیر مکمل به این دو خط افزوده خواهد شد که ساخت تونل و ایستگاه‌های آنها در حال انجام است. با این اقدامات تعداد ایستگاه‌های در حال فعالیت به ۱۶۳ ایستگاه می‌رسد.

محمدخانی با تأکید بر اینکه ما برای اعضای شورای شهر احترام قائلیم و خود را موظف به رعایت قانون و قائل به نظارت شورا می‌دانیم، گفت: برخی اظهارات از روی ناآگاهی و باعث دلسردی کسانی می‌شود که در حال تلاش هستند. اینکه اعلام شده ایستگاه مریم مقدس در گذشته ساخته شده و تنها نازک کاری آن در این دوره انجام شده، نشان از ناآگاهی در این زمینه دارد. رسانه‌های خارجی در مورد معماری جذاب و آثار هنری فاخر لب به تحسین گشوده اند و به کار بردن نازک کاری برای این اقدامات درست نیست.

وی ادامه داد: پروژه در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و راهروها، سالن بلیط و خرید تجهیزات به طور کامل در این دوره اجرایی شده بود. ما قدردان تلاش مدیران در دوره‌های مختلف هستیم و برای مردم چندان مهم نیست که کدام مدیران این طرح را اجرایی کرده اند و مهم خدمتی است که ارائه می‌شود. اعداد و ارقام و آمار در مورد زمان توقف طرح و نحوه اجرا و موارد دیگر مشخص است. خبر خوبی به مردم داده شده و خوشایند نیست که در این اتفاق افتخارآمیز، مردم شاهد اختلاف باشند که مدیران بگویند کار آنها بوده یا مدیران دیگر.

محمدخانی همچنین تصریح کرد: طراحی داخلی و معماری در دوره ششم و با دستور شهردار تهران صورت گرفت. متناسب بودن طراحی ایستگاه با فرهنگ همشهریان مسیحی از دستورات شهردار فعلی تهران است. پیش از این نام ایستگاه، شهید نجات اللهی بود و با تصمیم شهردار نام آن به مریم مقدس تغییر کرد. نباید تعابیر سیاسی از چنین اقداماتی صورت بگیرد.

سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان شورای شهر درباره ایستگاه مریم مقدس خط ۶ مترو، ضمن تأکید بر احترام به همه اعضای شورا، گفت: ما همواره همراه و در چارچوب قانون با عزیزان شورای شهر عمل می‌کنیم، اما برخی اظهارات که بیشتر ناشی از عدم آگاهی و تخصص در این حوزه است، ممکن است باعث دلخوری و دلسردی همکاران و پرسنل عزیزی شود که برای این مجموعه تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان گفته‌اند این ایستگاه قبلاً ساخته شده و صرفاً در این دوره افتتاح می‌شود، افزود: این اظهارات غیر فنی و غیر تخصصی و استفاده از واژه نازک‌کاری برای یک اثر هنری فاخر، نه تنها نشان‌دهنده عدم اشراف بر پروژه است، بلکه شأن اثر و زحمات هنرمندان را نیز نادیده می‌گیرد. پروژه ایستگاه مریم مقدس در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که شامل سازه نگهبان بود و بخش‌های داخلی، سالن بلیط، طبقه دوم، ورودی‌ها و راهروها به طور کامل انجام نشده بود و خرید تجهیزات نیز صورت نگرفته بود.

سخنگوی شهرداری تأکید کرد: تمامی تجهیزاتی که در این ایستگاه نصب شده، در همین دوره خریداری و نصب شده است. البته ما قدردان تلاش همه مدیران در همه ادوار هستیم، اما مهم آن است که خدمت در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: این نوع اظهار نظرها می‌تواند ذهن مردم را مخدوش و باعث نگرانی آن‌ها شود. پروژه‌ای که باید نقطه افتخار شهر تهران باشد، گاهی با دعواهای سیاسی یا تأکید بر اینکه این کار من بوده یا آن کار من بوده تحت تأثیر قرار می‌گیرد، در حالی که این ایستگاه یک ظرفیت بسیار خوب حمل و نقل و معماری شهری به تهران افزوده است.

سخنگوی شهرداری به تصمیم‌گیری‌های دوره جاری درباره معماری ایستگاه اشاره کرد و گفت: مدیر پروژه خط ۶ مترو صراحتاً اعلام کردند که از موضوع نامگذاری تا طراحی داخلی و معماری، تمامی اقدامات در دوره اخیر و به دستور ایشان انجام شده و معماری داخلی این ایستگاه کاملاً متناسب با فرهنگ هموطنان مسیحی شکل گرفته است. پیش از این، ایستگاه نام شهید نجات‌اللهی داشت که تغییر نام و طراحی جدید، تصمیمی بود که در این دوره اتخاذ شد.

وی تأکید کرد: این نوع موضع‌گیری‌ها نه تنها می‌تواند موجب سوءتفاهم برای مردم شود، بلکه نشان‌دهنده تلاش مدیران برای رقابت سیاسی است، در حالی که هدف اصلی، خدمت‌رسانی به مردم است.